• Anonym (Sugen på fler)

DU som vuxit upp med många syskon, jag behöver din åsikt!

Jag är en helt vanlig mamma, gift med en fantastisk man, vi har idag har tre barn.
    Nu till mitt problem. Jag har sedan mitt tredje barn föddes fått längtan efter en stor Familj. Jag älskar de barn jag har, men jag hade gärna haft kanske 3 till.  Min stora rädsla är dock att såra mina barn på ett eller annat vid genom att inte räcka till. Jag är så rädd att det blir negativt för dem att vara många.

Så till dig som vuxit upp med 4-5 eller fler syskon, hur har det varit? Skulle du själv vilja ha så många barn? Är det något du önskar dina föräldrar gjort annorlunda? 

• Svar på tråden DU som vuxit upp med många syskon, jag behöver din åsikt!
  • Juronjaure

4 syskon, och har ingenting negativt alls att säga om det! Har fin kontakt med allihop. Många syskon är fantastiskt!

Det enda jag i efterhand kan önska är att mina föräldrar hade gjort något med var och en av oss, då och då. Så det tycker jag du ska göra med dina barn :) Lite ensamtid med mamma och pappa vill nog alla ungar ha :)

• gbgumman

Hej kan inte svara exakt på din fråga men lite tankar har jag ändå om den.

Jag tror att alla ser så olika på din fråga. En del älskar komma från stor familj skaffar många barn och tidigt andra hatar det (OBS menar inte att man måste hata sina syskon för det)

Anledningen till att jag tror detta är för att jag är i motsatt situation. Jag är ensam barn och älskade det. Mött många som tyckt det varit pest.

• Anonym (Sugen på fler)
    Juronjaure skrev 2013-09-14 22:27:36 följande:
    4 syskon, och har ingenting negativt alls att säga om det! Har fin kontakt med allihop. Många syskon är fantastiskt!

Det enda jag i efterhand kan önska är att mina föräldrar hade gjort något med var och en av oss, då och då. Så det tycker jag du ska göra med dina barn :) Lite ensamtid med mamma och pappa vill nog alla ungar ha :)
    Ja det kan jag absolut förstå! Det tycker jag är otroligt viktigt, alla barn är annorlunda utan sina syskon och det är viktigt att man lär känna den personen också. Tack för din åsikt!
  • norrlandsflicka

Jag har vuxit upp med 4 syskon. Det har varit både kul och jobbigt. Jobbigt med syskonbråk men roligt att man har någon att vara med alltid. Jag var äldst så mina syskon fick ofta ärva kläder från mig. De tyckte väl inte alltid de var så kul. Vi har varit på en del husvagnssemestrar och så i Sverige och det tycker jag också var lite jobbigt när det var trångt och så. Men överlag så tycker jag det varit kul att vara stor familj. Min man som har vuxit upp nästan som ensambarn då han var sladdbarn med 8 och 10 år äldre syskon tyckte det var jobbigt att vi var högljudda i min familj. Många viljor som ska enas om saker och ting...
    Jag vill själv inte ha så många barn. Vi har tre nu och det tycker jag är alldeles lagom. Ryms i vanlig bil.  

• Anonym (Sugen på fler)
    gbgumman skrev 2013-09-14 22:27:45 följande:
    Hej kan inte svara exakt på din fråga men lite tankar har jag ändå om den.

Jag tror att alla ser så olika på din fråga. En del älskar komma från stor familj skaffar många barn och tidigt andra hatar det (OBS menar inte att man måste hata sina syskon för det)

Anledningen till att jag tror detta är för att jag är i motsatt situation. Jag är ensam barn och älskade det. Mött många som tyckt det varit pest.
    Precis, det är lite det jag är ute efter. Om man inte har trivts i sin stora familj måste det ju finnas en eller ett par anledningar. Det är dem jag vill höra!
  • Anonym (Sugen på fler)
    norrlandsflicka skrev 2013-09-14 22:31:21 följande:
    Jag har vuxit upp med 4 syskon. Det har varit både kul och jobbigt. Jobbigt med syskonbråk men roligt att man har någon att vara med alltid. Jag var äldst så mina syskon fick ofta ärva kläder från mig. De tyckte väl inte alltid de var så kul. Vi har varit på en del husvagnssemestrar och så i Sverige och det tycker jag också var lite jobbigt när det var trångt och så. Men överlag så tycker jag det varit kul att vara stor familj. Min man som har vuxit upp nästan som ensambarn då han var sladdbarn med 8 och 10 år äldre syskon tyckte det var jobbigt att vi var högljudda i min familj. Många viljor som ska enas om saker och ting...
    Jag vill själv inte ha så många barn. Vi har tre nu och det tycker jag är alldeles lagom. Ryms i vanlig bil.  
    Har du någongång kännt dig annorlunda mot andra som inte hade många syskon? ex kännt att dina föräldrar inte kunnat ge dig / er lika mycket grejer  eller typ utlandsresor osv? Jag menar så pass att det påverkat hur du upplevt ditt liv jämfört mot andras? Mao, har du saknat något sådant?
  • Cilla93

Jag är yngst av fyra syskon. Mellan mig och min bror är det knappt två år, men mina systrar är 10, 14 och 16 år äldre mig så det blev typ två "kullar" barn haha. Eftersom det är så pass stor skillnad på mig och de äldre har jag aldrig känt att jag fått för lite utrymme, tvärtom så har jag haft äldre syskon som brytt sig om oss (mig och min bror) och de har skämt bort oss en hel del samt att vi har fått komma på semester hemma hos dem ibland när vi var små och hade exempelvis sommarlov. De har hittat på en hel del grejer med oss. Min mamma är helt fantastisk, hon har alltid haft tid för oss allihopa. Pappa också för den delen, men han är inte pappa till mina systrar men behandlar de ändå som om de vore hans barn. 

Så jag har bara positivt att säga, står mina syskon nära. Men kan tänka mig att om man får många barn tätt inpå varandra kan det säkert bli svårare att hinna med allihopa och barnen kan kanske lätt känna sig ensamma därför. 

• Anonym (7)

Jag är yngst av 7syskon vi är 4 tjejer födda tätt med mellan 10-14 månaders mellanrum sen har vi 2 äldre bröder och en äldre syrra till och det har varit underbart, jag älskar det och njutit hela tiden. Vi är många och det blir buller tjafs och diskussioner i all oändlighet men våra föräldrar har alltid sett oss var och en, nej jag hade i te fixat vara ensam barn eller bara ha ett syskon

• Anonym (Sugen på fler)
    Anonym (7) skrev 2013-09-14 23:01:13 följande:
    Jag är yngst av 7syskon vi är 4 tjejer födda tätt med mellan 10-14 månaders mellanrum sen har vi 2 äldre bröder och en äldre syrra till och det har varit underbart, jag älskar det och njutit hela tiden. Vi är många och det blir buller tjafs och diskussioner i all oändlighet men våra föräldrar har alltid sett oss var och en, nej jag hade i te fixat vara ensam barn eller bara ha ett syskon
    Härligt! Vi har våra barn ganska tätt. 13 mån mellan första och andra och 2 år mellan andra och tredje.  Jag hade nog velat ha 2 år mellan även i fortsättningen om det blir fler. Kan du själv tänka dig att ha många barn?
  • norrlandsflicka
    Anonym (Sugen på fler) skrev 2013-09-14 22:35:24 följande:
    Har du någongång kännt dig annorlunda mot andra som inte hade många syskon? ex kännt att dina föräldrar inte kunnat ge dig / er lika mycket grejer  eller typ utlandsresor osv? Jag menar så pass att det påverkat hur du upplevt ditt liv jämfört mot andras? Mao, har du saknat något sådant?

Vi fick ju aldrig några utlandsresor men det har jag väl inte saknat direkt. Har väl känt att man var lite annorlunda att vi inte fick så mkt dyra kläder och sånt i tonåren. Men vi har ändå fått göra sånt vi velat med fritidsintressen och så. Jag tycker vi har fått dom saker vi behöver. 
    Med julklappar och så tycker jag mina föräldrar var givmilda, men vi firade jul med min 4 år yngre kusin som är ensambarn en gång. Min syster som är jämngammal med henne tycker det var hemskt jobbigt att hon fick så hemskt mycket mer julklappar än henne. Där tycker jag det är mkt köphets. Vi försöker att inte ge våra barn för mkt dyra julklappar/presenter även om vi skulle ha råd.  

Min bästa kompis familj hade jordbruk med kor och hästar och hon fick ju aldrig iväg på nåt alls så jämfört med henne fick jag ändå göra en del  för vi var på mkt husvagnssemestrar om somrarna, både på campingar uppe i norr och på längre turer till södra Sverige.  
Svar på tråden DU som vuxit upp med många syskon, jag behöver din åsikt!