Anonym (Sugen på fler) skrev 2013-09-14 22:35:24 följande:
Har du någongång kännt dig annorlunda mot andra som inte hade många syskon? ex kännt att dina föräldrar inte kunnat ge dig / er lika mycket grejer eller typ utlandsresor osv? Jag menar så pass att det påverkat hur du upplevt ditt liv jämfört mot andras? Mao, har du saknat något sådant?
Vi fick ju aldrig några utlandsresor men det har jag väl inte saknat direkt. Har väl känt att man var lite annorlunda att vi inte fick så mkt dyra kläder och sånt i tonåren. Men vi har ändå fått göra sånt vi velat med fritidsintressen och så. Jag tycker vi har fått dom saker vi behöver.
Med julklappar och så tycker jag mina föräldrar var givmilda, men vi firade jul med min 4 år yngre kusin som är ensambarn en gång. Min syster som är jämngammal med henne tycker det var hemskt jobbigt att hon fick så hemskt mycket mer julklappar än henne. Där tycker jag det är mkt köphets. Vi försöker att inte ge våra barn för mkt dyra julklappar/presenter även om vi skulle ha råd.
Min bästa kompis familj hade jordbruk med kor och hästar och hon fick ju aldrig iväg på nåt alls så jämfört med henne fick jag ändå göra en del för vi var på mkt husvagnssemestrar om somrarna, både på campingar uppe i norr och på längre turer till södra Sverige.