• Mint

Diskbänk i trä. Tips & tricks

Vår nya lägenhet har en köksbänk i trä. Snyggt men inte det mest praktiska, eftersom det bara finns en diskho, och det helt saknas diskbänk i vattentåligt material.
    Förvisso finns diskmaskin, men man lär väl ändå behöva handdiska ibland. Hur gör man med diskställ? Räcker det med en bricka under?

Hur gör ni andra med diskbänk i trä? 

• Svar på tråden Diskbänk i trä. Tips & tricks
  • Farmor52

Ja, för diskstället är det nog bäst att ni har ett med droppbricka under. I övrigt gäller att man ser till att olja in träskivan rätt ofta. Till slut brukar skivan i alla fall bli lite "uppruggad" då får man ta ett fint slippapper eller stålull (obs, inte den med lödder man använder i hushållet) och slipa ytan slät igen. Mycket viktigt är att man ALLTID slipar i fiberriktningen. Sedan borstar man bort slipdammet och oljar in. Rätt skött så fungerar en träyta utmärkt i köket.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • sötare

Jag avskyr diskbänkar i trä krävs för mycket underhåll, tid som jag kan lägga på annat. Lägtar tills de dagen vi ska byta ut hela köket så att vi slipper skiten

• Rocket Mania

Om det är en nyproduktion lär det väl finnas skötselanvisning? Är det en br ni köpt kanske de förra ägarna sparat gamla papper? Hyresrätt ska väl hyresbolaget informera.

Vi sparar i alla fall allt sådant i en låda i köket för tids nog glömmer man och det är bra att ha om man säljer.

• Harmagedon

Diskbänk i trä är för dem som lever på take out och använder sitt kök till att förvara en skål med citroner i.

• Mint
    Rocket Mania skrev 2013-09-15 09:47:42 följande:
    Om det är en nyproduktion lär det väl finnas skötselanvisning? Är det en br ni köpt kanske de förra ägarna sparat gamla papper? Hyresrätt ska väl hyresbolaget informera.

Vi sparar i alla fall allt sådant i en låda i köket för tids nog glömmer man och det är bra att ha om man säljer.

Det är en bostadsrätt, och köket är omgjort för sex år sedan. Bänken ser fin ut förutom ett brännmärke, så jag antar att den inte är överdrivet ömtålig.
  • sextiotalist

Mitt tips, byt ut eländet

• Mint
    Farmor52 skrev 2013-09-15 09:42:28 följande:
    Ja, för diskstället är det nog bäst att ni har ett med droppbricka under. I övrigt gäller att man ser till att olja in träskivan rätt ofta. Till slut brukar skivan i alla fall bli lite "uppruggad" då får man ta ett fint slippapper eller stålull (obs, inte den med lödder man använder i hushållet) och slipa ytan slät igen. Mycket viktigt är att man ALLTID slipar i fiberriktningen. Sedan borstar man bort slipdammet och oljar in. Rätt skött så fungerar en träyta utmärkt i köket.
    Tack för tipsen
  • Mint
    sextiotalist skrev 2013-09-15 10:39:57 följande:
    Mitt tips, byt ut eländet
    Tack för det tipset, ska ha det i åtanke inför framtiden. Det kommer dock inte ske i denna lägenhet.
  • gertie

Om man förbehandlar skivan korrekt så har man en extremt tålig och vätsketålig bänkskiva i trä. Behandla med vaxolja så behöver du inte olja in den ofta, det räcker med någon gång vartannat år på sin höjd. 

Att bänkskivor i trä ebdast är för take away-människor var det dummaste jag hört på länge, tror man det har man marginell kunskap i olika materials egenskaper.  

• gertie

Just det, lite beroende på hur diskhon ser ut så kan det ju finnas diskställ du sätter över hon, en sådan har jag och det funkar hur bra som helst, men oftast så lämnar man ju inte disk framme utan torkar och sätter in den direkt. 

Svar på tråden Diskbänk i trä. Tips & tricks