• Lotus86

Välling på natten- när, hur och varför?

Hej alla!

Nu har min lilla tjej blivit 6 månader! Vi har fått ge ersättning (gick inte att amma) och nu äter hon gröt duktigt men är fortfarande inte så pigg på annan mat. Hon har fått ersättning på natten men verkar inte vara mätt sålänge. Så nu har vi provat välling och hon älskar det och verkar mer mätt. Detta tycker jag verkar superbra!

Men....det verkar ju vara ett känsligt ämne och jag ser många som verkar tycka att välling är rent av dåligt för barnet, även efter 6 månader. Vad jag undrar är: hur gör ni andra? Varför ger ni välling och hur funkar det? Ger ni på natten eller bara på dag/kväll?
    Och sist men inte minst: varför tycker visa att det är så dåligt/farligt med välling?

Vill inte ha nåt bråk här, jag vill bara bolla med andra och höra hur ni gör =)       

• Svar på tråden Välling på natten- när, hur och varför?
  • Sandylol

Jag ger välling på kvällen innan läggdags till min son på 15mån! Har gjort sen han var 6 månader. Det är en mysig stund och han håller sig oftast mätt hela natten. Annars kan han få på natten också om det behövs.

Jag tycker inte det är dåligt sålänge man inte ger för mycket spannmål allt som allt!

• Lena

Sex månader är litet för att ge så mycket mat. Från sex månader är enbart smakportioner rekommenderat. Hade barnet varit 8-10 månader hade jag inte reagerat på ett vällingmål och ett grötmål.

• En blå giraff

Båda mina barn har fått välling och även fått detta nattetid om de vaknat och varit hungriga. Tycker faktiskt att just vällingen var en viktig faktor för att vi skulle få mer sömn. Då jag enbart ammade barnen eller gav ersättning blev de snabbt hungriga igen både dag och natt. Vällingen mättar ju mera och det blev fler timmars sömn.

Jag ser inget dåligt med välling bara det inte blir för mycket så det konkurrerar ut annan mat. Mer än tre portioner gröt/välling per dygn brukar ju anses för mycket om man frågar BVC. Men TS om ni tycker att det funkar bra med vällingen för att få bättre sömn så kör på det tycker jag. 

• En blå giraff
    Lena skrev 2013-09-15 19:09:20 följande:
    Sex månader är litet för att ge så mycket mat. Från sex månader är enbart smakportioner rekommenderat. Hade barnet varit 8-10 månader hade jag inte reagerat på ett vällingmål och ett grötmål.
    Men det är väl olika från barn till barn? TS barn verkar ju må bra och sova bra på den vällingflaskan. Det är ju inget måste att en 6-månaders ska äta hela portioner av annat än bröstmjölk/ersättning. Men det är ju heller inte som säger att det är helt fel om man ger det och barnet mår bra. Mina barn har börjat äta hel portion välling/gröt rätt snart efter 6 månaders ålder och det har fungerat bra.
  • Natulcien

Välling är varken dåligt eller nödvändigt. Vår son har ätit någon flaska välling på kvällen sedan han var ca 11 månader. Så det är inget fel på välling. Men det ska ju ges med måtta. Max tre portioner gröt och/eller välling sägs det. Själv tycker jag att en eller två portioner är nog, eftersom det mest är mjölmat, om än berikad.

Sen är det ju mer näring i ersättning. Det är helt enkelt nyttigare än välling. Om du överför det till vuxenmat så kan du se ersättingen som en komplett middag med kolhydrater, proteiner och grönsaker, medan välling är som en portion pannkaka. Ungefär så.

• pigglet

Håller med Natulcien.

Och det där med max 3 mål göt/välling per dygn - det gäller ju äldre barn. Som sagt är rekomendationen att börja med smakportioner när barnet är 6 månader, inte att byta ut 3 hela mål - vare sig det är välling eller puré. 

• Natulcien
    pigglet skrev 2013-09-15 20:18:43 följande:
    Håller med Natulcien.

Och det där med max 3 mål göt/välling per dygn - det gäller ju äldre barn. Som sagt är rekomendationen att börja med smakportioner när barnet är 6 månader, inte att byta ut 3 hela mål - vare sig det är välling eller puré. 
  • Lotus86

Spännande tråd detta blev!
    Jo alltså meningen är ju att tösen ska få välling 1-2 ggr på natten så att hon blir mer mätt och sover längre.
    Annars ser det ut såhär: frukost gröt ca 8:00, lunch ca 12:00 som består av gröt och smörgås även vi försöker få in mat, mellis vid 15-15:30 bestående av smörgås, gröt och ibland lite fruktpurre, middag ca 18:00 gröt och smörgås. Det ska tilläggas att jag på recommendation av BVC hela tiden försöker introducera mat för mer varierad kost. Har provar alla sätt känns det som. Men dom säger att grör e ok och att hon for eller senare kommer att lära sig gilla annat.

Hur ser era barns matrutiner ut? 

• Natulcien
    Lotus86 skrev 2013-09-15 21:33:47 följande:
    Spännande tråd detta blev!
    Jo alltså meningen är ju att tösen ska få välling 1-2 ggr på natten så att hon blir mer mätt och sover längre.
    Annars ser det ut såhär: frukost gröt ca 8:00, lunch ca 12:00 som består av gröt och smörgås även vi försöker få in mat, mellis vid 15-15:30 bestående av smörgås, gröt och ibland lite fruktpurre, middag ca 18:00 gröt och smörgås. Det ska tilläggas att jag på recommendation av BVC hela tiden försöker introducera mat för mer varierad kost. Har provar alla sätt känns det som. Men dom säger att grör e ok och att hon for eller senare kommer att lära sig gilla annat.

Hur ser era barns matrutiner ut? 
    Men äter hon ingen ersättning på dagarna då? Hon äter väl inte bara gröt, välling och mackor?
  • Mithra

Vår snart 8mån äter fortfarande ersättning men har testat lite välling och då har han inte varit så imponerad. Så han äter mestadels ersättning på dagarna (200ml/mål) + en portion gröt och en smoothie eller lite banan. Det klarar han sig fint på. På natten när han vaknar kan han få typ 60ml ersättning för att somna om (Om jag inte lyckas vagga honom till sömns igen). Lite vatten tycker han om också.

Han har smakat annan mat också och var inte så superintresserad, men ska försöka introducera det igen och se om det är mer intressant nu. Majskrokar tycker han är jättegott dock!

Svar på tråden Välling på natten- när, hur och varför?