Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Välling på natten- när, hur och varför?

Välling är varken dåligt eller nödvändigt. Vår son har ätit någon flaska välling på kvällen sedan han var ca 11 månader. Så det är inget fel på välling. Men det ska ju ges med måtta. Max tre portioner gröt och/eller välling sägs det. Själv tycker jag att en eller två portioner är nog, eftersom det mest är mjölmat, om än berikad.

Sen är det ju mer näring i ersättning. Det är helt enkelt nyttigare än välling. Om du överför det till vuxenmat så kan du se ersättingen som en komplett middag med kolhydrater, proteiner och grönsaker, medan välling är som en portion pannkaka. Ungefär så.

• Natulcien
    pigglet skrev 2013-09-15 20:18:43 följande:
    Håller med Natulcien.

Och det där med max 3 mål göt/välling per dygn - det gäller ju äldre barn. Som sagt är rekomendationen att börja med smakportioner när barnet är 6 månader, inte att byta ut 3 hela mål - vare sig det är välling eller puré. 
  • Natulcien
    Lotus86 skrev 2013-09-15 21:33:47 följande:
    Spännande tråd detta blev!
    Jo alltså meningen är ju att tösen ska få välling 1-2 ggr på natten så att hon blir mer mätt och sover längre.
    Annars ser det ut såhär: frukost gröt ca 8:00, lunch ca 12:00 som består av gröt och smörgås även vi försöker få in mat, mellis vid 15-15:30 bestående av smörgås, gröt och ibland lite fruktpurre, middag ca 18:00 gröt och smörgås. Det ska tilläggas att jag på recommendation av BVC hela tiden försöker introducera mat för mer varierad kost. Har provar alla sätt känns det som. Men dom säger att grör e ok och att hon for eller senare kommer att lära sig gilla annat.

Hur ser era barns matrutiner ut? 
    Men äter hon ingen ersättning på dagarna då? Hon äter väl inte bara gröt, välling och mackor?
  • Natulcien
    Lotus86 skrev 2013-09-16 10:47:25 följande:

Nej ingen ersättning på dagarna eftersom hon då kräktes en del, hon e väldigt aktiv och rör på sig mycket. Då sa BVC att jag skulle testa gröt istället och nu går det mycket bättre. Hon orkar mer och är piggare.
    Ok. Fast man kan ju inte ersätta ersättningen med endast välling och gröt. Det blir alldeles för lite näring. Om hon inte äter annan mat, d.v.s. riktig lagad mat, så är det ju ersättning hon ska ha för att få i sig alla näringsämnen.
Svar på tråden Välling på natten- när, hur och varför?