• maartina90

mini - piller

Hej!

Tänkte höra med dig om du vet hur länge det tar att bli gravid när han har gått på mini - piller?

mVH Martina
  • Svar på tråden mini - piller
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Det går at bli gravid ganska snart efter att du slutat. Inom 6 veckor brukar ägglossningen vanligen komma igång. Sen är det ju helt normalt om det tar upp till ett år också.

Med vänlig hälsning Jenny    

• maartina90
    Jenny Barnmorska skrev 2013-09-18 09:10:07 följande:
    Hej!

Det går at bli gravid ganska snart efter att du slutat. Inom 6 veckor brukar ägglossningen vanligen komma igång. Sen är det ju helt normalt om det tar upp till ett år också.

Okej, så bra! Jag slutade med mina mini piller för nån vecka eller två veckor sedan. Men har ej fått min mens ännu.

MVH Martina
  • maartina90
    Jenny Barnmorska skrev 2013-09-18 09:10:07 följande:
    Hej!

Kan jag bli gravid fast jag inte har fått min mens?

MVH Martina
  • maartina90
    Jenny Barnmorska skrev 2013-10-09 10:38:40 följande:
    Ja du kan bli gravid innan du får din första mens.
    Okej, för jag vet inte alls när jag ska få min mens! O jag gjorde ett graviditet test i lördags och det visade negativt. men kan det vara för tidigt för att se om jag är gravid?
  • Jenny Barnmorska

Du kan bli gravid när som helst eftersom du inte kan veta säkert när ägglossningen kommer igång. Därför kan det vara bra att testa igen om mensen inte dykt upp om ett par veckor.

• maartina90
    Jenny Barnmorska skrev 2013-10-09 13:52:16 följande:
    Du kan bli gravid när som helst eftersom du inte kan veta säkert när ägglossningen kommer igång. Därför kan det vara bra att testa igen om mensen inte dykt upp om ett par veckor.
    Aha okej:) men kan man känna några känningar ibörjan på graviditeten? för jag är väldigt trött, mår väldigt illa, svullen mage, ont i magen det har jag haft sen o fredags natt och ha det nu med!
  • Jenny Barnmorska

Det är svårt att skilja symtomen på tidig graviditet och symtomen på hormonomställningen efter at du slutat med mini-piller. Det kan båda två ge de symtom du beskriver.

• maartina90
    Jenny Barnmorska skrev 2013-10-09 14:07:29 följande:
    Det är svårt att skilja symtomen på tidig graviditet och symtomen på hormonomställningen efter at du slutat med mini-piller. Det kan båda två ge de symtom du beskriver.
    Okej! för det har endå gått 4 veckor sen jag slutade med mina mini piller. men om nu inte mensen kommer på 2 - 3 veckor och jag gör ett nytt test o det visar negativt igen, va kan det isåfall vara?! ska jag kontakta en barnmorska då?
  • Jenny Barnmorska

För de allra flesta kommer mensen igång inom tio veckor. Men det är inget fel om det dröjer längre heller. Symtomen kan vara i ett par månader. Så vänta ut det. Men låt det inte gå mer än 6 månader.

• maartina90

Jag gjorde ett test i morse och de visade sig vara ett plus, med ett svagt rosa streck sen försvann de rosa strecket. O jag gjorde om de nyss, o samma sak hände igen! Va betyder de? gravid eller inte?!

(På det graviditet testet ska de vara två st streck om är gravid)

• maartina90

Okej:) ja kanske efter 5-6 sekunder, max 1 min.

Jenny Barnmorska skrev 2013-10-13 16:16:07 följande:
    Köp ett digitalt test. En del test kan vara svåra att läsa av. Hur snart försvann strecket?

• Jenny Barnmorska

Då är det inte positivt. Strecket skall synas tydligt efter tre minuter på de flesta test. Sen kan de försvinna efter ett tag.

• maartina90

Hej igen!

Jo det är så att jag o min sambo hade sex idag, och när kan jag ta graviditets test tidigast för att det eventuellt visa postivit? om 2 dagar?

• maartina90

Jag ha epilepsi och äter lamotrigin och måste ta folsyra. Måste man tänka på något om man tar folsyra?!

• Jenny Barnmorska

Ett graviditetstest visar positivt 12-21 dagar efter ett oskyddat samlag vanligtvis. Det är bra att äta extra folsyra under graviditeten. Sen bör du prata med din läkare om du ska fortsätta att ta samma dos av Lamotriginet, det kan vara några mediciner som behöver justeras.

Svar på tråden mini - piller