• Millan91

Använda matkällare?

Flyttar nu om två veckor till vårt nya hus på landet i Norrbotten och känslan är total - kan inte vara mer lycklig, även om det är mycket med flytten som skall rättas till innan vi landat i vårt nya hus.

Har fått mitt drömkök som osar 1950-tal (fast nya vitvaror och skåpluckor) med stora fönster, stora vidder och en fin matkällare med en lucka i golvet. Stortrivs bara med tanken på detta.

Men jag tänkte höra om det verkligen finns folk som fortfarande än idag använder sig av matkällaren? Vad har ni där, vilka matvaror förvarar ni där och har ni något tips?

/Emilia 

• Svar på tråden Använda matkällare?
  • Emmut

Mina föräldrar har matkällare och har där hemgjord saft och sylt, öl, vin, ev läsk och potatis. När de har kalas förvaras även tårtor, sallader och dyl. där :)

• lövet2

Det vi långtidsförvarar i källaren är framförallt potatis. Förutom den, så använder vi källaren som ett extra "kylskåp" när vi storhandlat. Om det t ex är billig ost, så kanske jag köper 5 ostar och lägger alla utom en i källaren. Sådant som luktar, t ex när vi lagt kött i marinad, får vara i källaren i stället för i kylen, för att inte andra matvaror ska ta åt sig smaken.

• Lena

Vi har saft, sylt, alkohol, dricka, äpplen, pant, torrvaror och konserver vi har köpt extra mycket av.

• IsDimma

Birtsett redan uppräknat så.. Inlagda saker typ gurka, rödbetor och liknande.
    Alla grönsaker och frukter.

• JoBa

Vi har matkällare som vi når genom lucka i golvet. Där har vi vin, öl, saft, sylt äppelmos och annat konserverat. (Plus en del bråte, måste jag nog erkänna.)

Matkällaren är guld värd!

• Millan91

Tack för alla härliga kommentarer!!

När ni har potatis där, har ni lagt dem i en påse eller typ i en hink med jord över? Minns att mormor hade potatis i en jordhink för att de skulle hålla sig längre..

Blir nog en välanvänd matkällare för min del då jag älskar att stå i kök, göra mycket t.e.x äppelmos, inlagda gurkor, rödbetor m.m,

Ha en god kväll alla! 

• lövet2
    Millan91 skrev 2013-09-15 21:19:15 följande:
    Tack för alla härliga kommentarer!!

När ni har potatis där, har ni lagt dem i en påse eller typ i en hink med jord över? Minns att mormor hade potatis i en jordhink för att de skulle hålla sig längre..
    Vi har potatisen i vanliga potatissäckar. Brukar köpa runt 150 kg på hösten och sätta ned säckarna i källaren. Där håller sig potatisen sedan till nästa sommar. Då tar vi upp bara 2-3 kg åt gången och har i köket i svalen.
Svar på tråden Använda matkällare?