• Gunilla07

Svartbygge eller bygglov för kolonilott / fritidshus / stuga?

Kan någon förklara detta? Jag är på jakt efter en kolonilott i Malmö. Helst i Jägershill. 

På faktasidorna på föreningarna står det:

- Högst 40m² boyta
    - Högst 10m² uthus (friggebod) fristående
    - Högst 12m² inglasad veranda
    - Högst 6 m² växthus

Men när jag ser stugor som dessa 2 nedan blir jag alldeles förvirrad:

Gladiolusgången 101 som har en Boarea på 50kvm och en Biarea på 15 kvm: http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-2rum-jagershill-malmo-kommun-gladiolusgangen-101-5657511

eller Hasselgången 5 som har en Biarea på 22 kvm:

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-3rum-jagershill-malmo-kommun-hasselgangen-5-5252168

Varför är det vissa stugor som "får" vara större en andra? Har de fått särskilda skäl för godkännande? Isåfall vilka till exempel? Har de fått bygglov?  Eller handlar det bara om svartbygge rent ut sagt?

/Gunilla

• Svar på tråden Svartbygge eller bygglov för kolonilott / fritidshus / stuga?
  • Aniiee

reglerna kanske är nyare än husen? På ena huset står bara när det är renoverat, ett riktigt byggnadsår kan jag inte hitta. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Gunilla07
    Aniiee skrev 2013-09-15 21:07:26 följande:
    reglerna kanske är nyare än husen? På ena huset står bara när det är renoverat, ett riktigt byggnadsår kan jag inte hitta. 

Bra tänk, men nej, det tror jag tyvärr inte. Jag har gått runt områdena och det är väldigt fina stora moderna "stugor" som är långt över 40 kvm. Någon annan som förstår?
  • Kjell2
    Gunilla07 skrev 2013-09-16 09:25:34 följande:

Bra tänk, men nej, det tror jag tyvärr inte. Jag har gått runt områdena och det är väldigt fina stora moderna "stugor" som är långt över 40 kvm. Någon annan som förstår?

Du får fråga styrelsen för föreningen.
  • Gunilla07
    Kjell2 skrev 2013-09-16 09:39:37 följande:

Du får fråga styrelsen för föreningen.

Jag har redan gjort det men ännu ej fått någt svar. Tnkte samtidigt fråga er "privata" människor vad ni har för tankar?
  • Kjell2
    Gunilla07 skrev 2013-09-16 10:40:20 följande:

Jag har redan gjort det men ännu ej fått någt svar. Tnkte samtidigt fråga er "privata" människor vad ni har för tankar?

Ett förklaring kan var enligt ovan, regel infördes, kanske nyligen, efter husen byggdes.

Ett annat att de sökt och fått dispans.
  • Gunilla07
    Kjell2 skrev 2013-09-16 13:10:31 följande:

Ett förklaring kan var enligt ovan, regel infördes, kanske nyligen, efter husen byggdes.

Ett annat att de sökt och fått dispans.

Kanske det. Jag får kolla vidare. Tack för era svar. Om det är någon annan som har tankar får ni gärna dela dem här!
  • Kerubmamman

Fråga mäklaren samma som du frågade här, som potentiell köpare är det ju rätt viktigt att veta om man kan tvingas riva svartbygget. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Bolaget
    Gunilla07 skrev 2013-09-15 20:57:23 följande:

Kan någon förklara detta? Jag är på jakt efter en kolonilott i Malmö. Helst i Jägershill. 

På faktasidorna på föreningarna står det:

- Högst 40m² boyta
    - Högst 10m² uthus (friggebod) fristående
    - Högst 12m² inglasad veranda
    - Högst 6 m² växthus

Men när jag ser stugor som dessa 2 nedan blir jag alldeles förvirrad:

Gladiolusgången 101 som har en Boarea på 50kvm och en Biarea på 15 kvm: www.hemnet.se/bostad/fritidshus-2rum-jagershi...

eller Hasselgången 5 som har en Biarea på 22 kvm:

www.hemnet.se/bostad/fritidshus-3rum-jagershi...

Varför är det vissa stugor som "får" vara större en andra? Har de fått särskilda skäl för godkännande? Isåfall vilka till exempel? Har de fått bygglov?  Eller handlar det bara om svartbygge rent ut sagt?

/Gunilla

Men bägge husen får ju ha en biarea på totalt 28 kvm, använder man då som i hus ett 10 kvm av den inglasade verandan för att utöka boytan så har man ju fortfrarande möjlighet att ha 16 kvm biarea op växthus och friggeboden.
    Det är väl i princip samma sak som det andra huset har även om de inte utökat bostaden med biarean utan redovisar den för sig själv. Däremot ser du ju på bilden att sovrummet ligger i den inglasade verandan.

Att ha kolonistuga innebär ju för många att göra så smarta lösningar som möjligt av de förutsättningar som är givna 
Svar på tråden Svartbygge eller bygglov för kolonilott / fritidshus / stuga?