• Anonym (umgänge)

Gått isär, vad är bäst för 3 åringen? Hur många dagar hos pappa?

Försöker få ihop det här med umgänge, dagar, underhåll, dagistider, vad som är rättvist och bäst för barnet och allt vad det är. 

Vad är egentligen bäst för en treåring? Hur bör det se ut? varannan vecka? några dagar i veckan hos pappa resten hos mamma? Hur många dagar isåfall?
    Samtidigt finns ett problem, jag bor i en stor lägenhet, där barnet har ett eget jättefint stort rum.  
    Pappan delar en lägenhet med någon, eller ja, han hyr ett rum av den han bor med, men har ju tillgång till hela lägenheten.. Men det är inte hans lägenhet, och barnet är mer begränsat hos honom på grund av personen han bor med, eftersom att det är dennes lägenhet, möbler osv.

Har inte kontaktat familjerätten, eftersom att det skulle orsaka ett stort bråk. 

Så finns det någon här som är insatt i sånt här, eller har suttit i liknande situation själv, hur skulle det bli om man kontaktade familjerätten? Vad är enligt dem bäst för en 3 åring i denna sits?

• Svar på tråden Gått isär, vad är bäst för 3 åringen? Hur många dagar hos pappa?
  • Sapato

Vad säger pappan?
    Kan ni inte komma fram till något tillsammans och testa om det funkar för er 3-åring.

• Litet My

Jag skulle börjat försiktigt med några dagar hos mamman och några hos pappa (dvs tätare byten än VV) och se hur barnet reagerar, gissar att ert mål är VV?

Varför skulle han bli arg om ni gick till FR? Det är ju ingen "rätt" utan ett samarbetssamtal med en neutral person, alltså ingen rättegång eller dyl, även om "familjerätten" låter väldigt missvisande. 

• Anonym (P)

Vad sägs om gemensam vårdnad och att ni har varannan vecka?

• Anonym (P)

Bra synpunkt! Täta byten, 3-4 dagar hos varje med sikte på VV.

• Anonym (umgänge)

Tack för era svar, vi har hittills haft täta byten, med 3-4 dagar hos varje, men han har sina "krav" som jag har följt för att slippa bråk.

Han vill nu att jag ska ha barnet fler dagar än honom, för att han bor som han bor.
    Han vill ha barnet 3 dagar i veckan nu, och att han ska ha varannan helg ledig. Dvs kan dessa 3 dagar vara torsdag-söndag en vecka, och 3 veckodagar veckan efter.

Problemet är att det inte går ihop riktigt, utan att det blir väldigt konstigt, isåfall blir det ju så att han har 3 dagar en helg, sen kommer barnet en dag till mig, och sen tillbaks till honom 3 dagar igen för han ska vara barnledig den helgen.

Så det är komplicerat. Förstår att familjerätten inte är en rätt, men dom har ju ändå någon typ av "regler" som dom följer, dvs vad som är bäst för barnet. Hur ser dom då på tex hans boende? Spelar det någon roll? Vad brukar dom rekommendera då?

Han ändrar sig från vecka till vecka hur han vill ha det, vill ogärna betala för barnet, blir bråk om minsta lilla krona..har inte orkat med det, och försökt undvika prata pengar så mycket som möjligt. 

Senaste "schemat" kom vi överens om för 2 veckor sen, dvs 3-4 dagar växelvis. nu har han kommit på att han vill ha 3 dagar i veckan istället och varannan helg ledig, och det är upp till mig att pussla ihop det.

Jag börjar känna lite att det kanske är bäst om han har barnet 2 dagar i veckan tills han har ett eget riktigt boende och kan ha barnet 50/50. Vilket han inte kommer gå med på, för det betyder att han måste betala mer för barnet. Det handlar väldigt mycket om pengar för honom..dvs att slippa betala. 

• EJai

Men usch vad jobbigt att hans umgänge skall styras av pengar. Jag hade sagt att varannan vecka är bäst så han hinnet hitta eget å hitta även ett jobb som inte får honom att bli dumsnål. Hoppas ni löser det.

• Anonym (umgänge)
    EJai skrev 2013-09-15 22:18:29 följande:
    Men usch vad jobbigt att hans umgänge skall styras av pengar. Jag hade sagt att varannan vecka är bäst så han hinnet hitta eget å hitta även ett jobb som inte får honom att bli dumsnål. Hoppas ni löser det.
    Han vill inte ha varannan vecka, eftersom att han precis som jag inser att det inte är speciellt bra för barnet på grund av hans boende. Dessutom så tror jag att han vill ha sin "frihet", och inte vara låst en hel vecka i streck. 

Han säger iallafall att han vill ha varannan vecka när han får eget boende isåfall.

Så jag vet inte alls hur man ska lösa det här på bästa vis. Sen är det synd att ett så litet barn ska "flänga" runt hit och dit..

Och ja hans umgänge baseras på pengar, han har hellre någon/några dagar extra för att slippa betala mer underhåll. Inget han erkänner såklart, men det märks ju tydligt på hans beteende hur mycket han vill ha sin frihet, tills det kommer till pengar, då vill han ha fler dagar för att slippa betala.
  • Anonym (umgänge)

Finns det ingen som har suttit i liknande situation och kan berätta hur ni löste det hela? Eller någon som har tips på hur man kan göra?

• cirpen

Vi började med 2-2-3 schema när dotter var 3 år. Funka inget vidare eftersom hon aldrig hann acklimatisera sig. Var bara ledsamma/hysteriska överlämningar..
    Det blev mycket bättre med varannan vecka.
    Jag hade såklart föredragit majoriteten av vårdnaden, men hade/har inte kraft gå till tinget...
    Ta du majoritetsdagarna till att börja med. Det tycker jag känns som en bra grund innan ni kör varannan vecka.

Apropå pengar.. Ni delar väl barnbidraget om ni har 50-50?

• cirpen

Men du, klarar du dig ekonomiskt så skit i underhållsstödet så får du ha barnet hos dig?

• ZsaZsa

Det finns ju många alternativ, men det knepiga är det där med helgerna. Dock kan jag förstå det. Att ha en hel helg i taget gör att man kan göra något vettigt, både när man har barnet och när man inte har det.

Förslag från mig är varannan vecka. När de kommer upp i den åldern så har de förmågan att hålla tag i relationen och samtidigt ett större behov av att få landa i varje miljö. För många byten av var man sover kan bli jobbigt och faktiskt även att ha kontakt med den andre föräldern. I synnerhet om föräldrarna inte har en vettig relation. Hade ni det kunde ni träffas en gång i vecka hemma hos den ena och äta middag ihop.

Hans boende behöver ju inte vara ett problem.

När det gäller pengarna så spelar det egentligen ingen roll hur ni gör, bara ni delar solidariskt på ansvaret för barnets försörjning. En del män(niskor) verkar tro att om de bara har barnet ett par dagar till så slipper man försörja det. Självklart är det inte så. :) Har man barnet vv utgår dock inget underhåll utan man förväntas dela på kostnaderna ändå. Mitt stående tips är att föra bok över de faktiska kostnaderna så har man ett bra underlag.

Tycker inte att du ska låta pappan komma undan sitt försörjningsansvar för att byta det mot något boende eller umgänge. Tänk på att vi snackar sjutton år till! Diskutera inte ens pengar och boende ihop.

Vårdnad handlar för övrigt om det juridiska ansvaret för barnet och har inte med boende och umgänge att göra, bara så det blir rätt. :)

• Anonym (insatt)
    Anonym (umgänge) skrev 2013-09-15 21:27:59 följande:
    Försöker få ihop det här med umgänge, dagar, underhåll, dagistider, vad som är rättvist och bäst för barnet och allt vad det är. 

Vad är egentligen bäst för en treåring? Hur bör det se ut? varannan vecka? några dagar i veckan hos pappa resten hos mamma? Hur många dagar isåfall?
    Samtidigt finns ett problem, jag bor i en stor lägenhet, där barnet har ett eget jättefint stort rum.  
    Pappan delar en lägenhet med någon, eller ja, han hyr ett rum av den han bor med, men har ju tillgång till hela lägenheten.. Men det är inte hans lägenhet, och barnet är mer begränsat hos honom på grund av personen han bor med, eftersom att det är dennes lägenhet, möbler osv.

Har inte kontaktat familjerätten, eftersom att det skulle orsaka ett stort bråk. 

Så finns det någon här som är insatt i sånt här, eller har suttit i liknande situation själv, hur skulle det bli om man kontaktade familjerätten? Vad är enligt dem bäst för en 3 åring i denna sits?

Vad som är rättvist kan du bortse ifrån .... vad som är bäst för barnet är helt avgörande. Där kan man behöva pröva sig fram och omförhandla om något oroar!
  • Anonym (Mammasmanna)

När vi var i samma situation fick vi veta att "tumregeln" är en dag per år i streck hos den förälder som inte är boendeförälder- alltså tre dagar i sträck för en treåring. Men sedan måste det vara kontinuitet mellan växlingarna. Som någon annan skrev så blir det nog för rörigt med 2-2-3. Om ni skulle ha flickan 3 dagar var omväxlande skulle ni ha henne lika mycket. Det skulle bli ett sexveckorsschema vad jag kan se- där ni får lika många helgdagar. Det blir då två delade helger på sex veckor- om du kunde ha flickan en av hans "ensamma" lördagar och "ensamma" söndag- så blir det lite mer hos dig då.  Men inte så stor skillnad. Eller så får man väl varva 4+3 med 5+3. Fast de blir väldigt märkligt- då kommer ni ha henne väldig många helger på raken var. I allafall du. Lycka till!

• MadlenA

Vecka 1; måndag till onsdag. Du lämnar på förskolan på måndag och hämtar på förskolan på onsdag

Vecka två; torsdag till måndag. Du lämnar på torsdag och hämtar på måndag.

• Anonym (2-2-3)
    MadlenA skrev 2013-09-16 21:14:30 följande:
    Vecka 1; måndag till onsdag. Du lämnar på förskolan på måndag och hämtar på förskolan på onsdag

Vecka två; torsdag till måndag. Du lämnar på torsdag och hämtar på måndag.

Detta är ett 2-5 schema som kan funka rätt bra och man får varannan helg fritt.

Vi har kört 2-2-3 schema och det har funkat väldigt bra för våra barn, inte det minsta rörigt för verken våra barn eller oss. Varannan helg ledigt och lika många vardagar varje vecka.  
  • Anonym (umgänge 2)

Prova med torsdag kväll till måndag morgon (lämna på dagis) varannnan vecka. Den andra veckan kan han ha en övernattning t ex onsdag efter dagis o lämnas på dagis torsdag morgon. Då blir det inte så långt emellan. Eller varför inte tisdag efter dagis till torsdag morgon?

Funkar det bra kan ni efter ett tag köra onsdag-måndag varannnan vecka?

• Anonym (Mammasmanna)

Blir inte onsdag till måndag lite lång tid för en treåring? Vad gör man för att minska eventuell stress för barnen när de "byter" förälder? Det mest ideala - men praktiskt svårt att genomföra- vore kanske att barnet  fick stanna  en och samma bostad, och att föräldrarna flyttade istället. 

• nuharjagbytt

Eftersom pappan själv nämner att du ska ha mer så tänker jag varannan helg hos honom. Och sedan lite dagumgänge i veckorna. Om pappan tycker att hans boende är ett problem så är  det nog så.

Och det här med att han måste betala om han har mindre. Kräver du honom på underhåll? För om ni inte har någon sådan process igång på FK så är det väl bara att låta det vara.

• hymafr
    nuharjagbytt skrev 2013-09-22 09:27:17 följande:
    Eftersom pappan själv nämner att du ska ha mer så tänker jag varannan helg hos honom. Och sedan lite dagumgänge i veckorna. Om pappan tycker att hans boende är ett problem så är  det nog så.

Och det här med att han måste betala om han har mindre. Kräver du honom på underhåll? För om ni inte har någon sådan process igång på FK så är det väl bara att låta det vara.

Håller med.
    Umgänge behöver inte vara med övernattning. 
  • Anonym (!)

Han kan väl ha varje ons&tor och var annan helg ex lör&sön?

Svar på tråden Gått isär, vad är bäst för 3 åringen? Hur många dagar hos pappa?