tvätta håret
När jag tvättar håret så får jag inte ur allt balsam. Hur ska jag göra? Fått ur det förut men inte längre och gör på samma sätt som då...
När jag tvättar håret så får jag inte ur allt balsam. Hur ska jag göra? Fått ur det förut men inte längre och gör på samma sätt som då...
Skölja med mera vatten....
En del balsam är segare att få ur än annat. Jag brukar doppa huvudet i badkaret med en sort annars försvinner det aldrig (då har jag långt och väldigt tjockt hår)
Mycket konstigt. Det är väl bara att skölja med vatten? Eller ta mindre balsam?
Hur vet du att du inte får ur balsamet? Alltså, hur blir håret av det?
Byta balsam? Kanske?
Hur vet du att det inte är ursköljt?
Upplever det brukar hända när håret fått lite väl mycket uppbyggd "skit" från styling och balsam etc. och schampot helt enkelt inte får det tillräckligt rent. Även att det verkar som att balsamet inte längre "tar" ordentligt och känns torrt i toppar och så.
Alltså kan vara dags för djuprengörande schampo om du inte använt det nyligen, gärna två schamponeringar av ett sådant - sen brukar balsamet både ta bättre och sköljas ur lättare.
Annars får en del klibbigt hår av med protein vårdande produkter när det blir för mycket (finns oftast i schampo etc. för "skadat" hår och/eller för extra volym) också gärna lite "sprött" samtidigt tycker jag.
Sen beror det väl lite på vad du använder för produkter - sen jag bytte till sulfatfritt schampoo (gillar både hår och hårbotten bättre) lärde jag mig snabbt att det är två schamponeringar i rad som behövs för håret ska bli rent och med liten mängd produkt båda gångerna (om man tänker sig en "normal" mängd så tar jag 2/3 delar av den mängden i en första schamponering och 1/3 i en andra) - försökte jag på med bara en omgång blev resultatet ett platt och livlöst hår som fort blev smutsigt och lite "kletigt" och samtidigt torra toppar. Ca var 3:e månad kör jag en omgång med ett djuprengörande, det blir just när jag märker dels balsamet inte riktigt "tar" och inte sköljs ur ordentligt. Då använder jag dock mycket sällan stylingprodukter förutom torrschampo till och från men de bygger ju inte riktigt på på samma sätt som styling med silikoner och dylikt.
Har jag av någon anledning använt "standardshampo och balsam" från matbutiken ett tag behövs djuprengörande oftare och märks tydligt all SLS slitit på håret då jag måste klippa det oftare.
Vilken gullig tråd. Ts frågar en "fånig" fråga i fl språk mätt, men alla svarar seriöst och trevligt. I like