• Anonym (M)

tvätta håret

När jag tvättar håret så får jag inte ur allt balsam. Hur ska jag göra? Fått ur det förut men inte längre och gör på samma sätt som då...

• Svar på tråden tvätta håret
  • Hubba   Bubba

Skölja med mera vatten....

• Litet My

En del balsam är segare att få ur än annat. Jag brukar doppa huvudet i badkaret med en sort annars försvinner det aldrig (då har jag långt och väldigt tjockt hår)

• mickaela94
    Hubba Bubba skrev 2013-09-15 22:16:31 följande:
    Skölja med mera vatten....
    Jag tycker att mer än 5 min (tror ja) under strålarna ska räcka men kanske inte är så?
  • Akua

Mycket konstigt. Det är väl bara att skölja med vatten? Eller ta mindre balsam?

• mickaela94
    Akua skrev 2013-09-15 22:48:35 följande:
    Mycket konstigt. Det är väl bara att skölja med vatten? Eller ta mindre balsam?

Använder inte så mycket balsam så tycker själv att det bara ska vara att skölja ur men tydligen inte
  • Julia1245

Hur vet du att du inte får ur balsamet? Alltså, hur blir håret av det?

• Akua
    mickaela94 skrev 2013-09-15 23:42:12 följande:

Använder inte så mycket balsam så tycker själv att det bara ska vara att skölja ur men tydligen inte

Men hur mycket tar du då? Cirka.
    Två matskedar?
    En femkrona?   
  • Anonym (what?)

Hur vet du att det inte är ursköljt?

• Tissetass
    Anonym (what?) skrev 2013-09-16 00:48:32 följande:
    Håret brukar bli som klibbigt när det torkar där det inte är ursköljt. Iaf för mig.

Får att få ur det brukar jag gnugga håret mellan fingrarna under duschen för att försöka få ut allt ordentligt.
  • Anonym (Fia)

Upplever det brukar hända när håret fått lite väl mycket uppbyggd "skit" från styling och balsam etc. och schampot helt enkelt inte får det tillräckligt rent. Även att det verkar som att balsamet inte längre "tar" ordentligt och känns torrt i toppar och så.
    Alltså kan vara dags för djuprengörande schampo om du inte använt det nyligen, gärna två schamponeringar av ett sådant - sen brukar balsamet både ta bättre och sköljas ur lättare.

Annars får en del klibbigt hår av med protein vårdande produkter när det blir för mycket (finns oftast i schampo etc. för "skadat" hår och/eller för extra volym) också gärna lite "sprött" samtidigt tycker jag.

Sen beror det väl lite på vad du använder för produkter - sen jag bytte till sulfatfritt schampoo (gillar både hår och hårbotten bättre) lärde jag mig snabbt att det är två schamponeringar i rad som behövs för håret ska bli rent och med liten mängd produkt båda gångerna (om man tänker sig en "normal" mängd så tar jag 2/3 delar av den mängden i en första schamponering och 1/3 i en andra) - försökte jag på med bara en omgång blev resultatet ett platt och livlöst hår som fort blev smutsigt och lite "kletigt" och samtidigt torra toppar. Ca var 3:e månad kör jag en omgång med ett djuprengörande, det blir just när jag märker dels balsamet inte riktigt "tar" och inte sköljs ur ordentligt. Då använder jag dock mycket sällan stylingprodukter förutom torrschampo till och från men de bygger ju inte riktigt på på samma sätt som styling med silikoner och dylikt.  
    Har jag av någon anledning använt "standardshampo och balsam" från matbutiken ett tag behövs djuprengörande oftare och märks tydligt all SLS slitit på håret då jag måste klippa det oftare.  

• nymedlem

Vilken gullig tråd. Ts frågar en "fånig" fråga i fl språk mätt, men alla svarar seriöst och trevligt. I like

• mickaela94
    Akua skrev 2013-09-15 23:59:59 följande:
    Men hur mycket tar du då? Cirka.

Två matskedar?

En femkrona?   

Förut använde jag ett bakmått (kmr inte ihåg hur mycket det innehöll) men använder liknande nu
    Anonym (what?) skrev 2013-09-16 00:48:32 följande:

Känns som att det sitter kvar även om jag sköljt länge
    Anonym (Fia) skrev 2013-09-16 01:29:24 följande:
    Upplever det brukar hända när håret fått lite väl mycket uppbyggd "skit" från styling och balsam etc. och schampot helt enkelt inte får det tillräckligt rent. Även att det verkar som att balsamet inte längre "tar" ordentligt och känns torrt i toppar och så.

Alltså kan vara dags för djuprengörande schampo om du inte använt det nyligen, gärna två schamponeringar av ett sådant - sen brukar balsamet både ta bättre och sköljas ur lättare.

Annars får en del klibbigt hår av med protein vårdande produkter när det blir för mycket (finns oftast i schampo etc. för "skadat" hår och/eller för extra volym) också gärna lite "sprött" samtidigt tycker jag.

Sen beror det väl lite på vad du använder för produkter - sen jag bytte till sulfatfritt schampoo (gillar både hår och hårbotten bättre) lärde jag mig snabbt att det är två schamponeringar i rad som behövs för håret ska bli rent och med liten mängd produkt båda gångerna (om man tänker sig en "normal" mängd så tar jag 2/3 delar av den mängden i en första schamponering och 1/3 i en andra) - försökte jag på med bara en omgång blev resultatet ett platt och livlöst hår som fort blev smutsigt och lite "kletigt" och samtidigt torra toppar. Ca var 3:e månad kör jag en omgång med ett djuprengörande, det blir just när jag märker dels balsamet inte riktigt "tar" och inte sköljs ur ordentligt. Då använder jag dock mycket sällan stylingprodukter förutom torrschampo till och från men de bygger ju inte riktigt på på samma sätt som styling med silikoner och dylikt.  

Har jag av någon anledning använt "standardshampo och balsam" från matbutiken ett tag behövs djuprengörande oftare och märks tydligt all SLS slitit på håret då jag måste klippa det oftare.  

Får prova djuprengörande och kolla om det hjälper.

Men använder inte hårprodukter som ex hårspray eller liknande
  • Anonym (Fia)
    mickaela94 skrev 2013-09-16 09:07:44 följande:

Får prova djuprengörande och kolla om det hjälper.
    Men använder inte hårprodukter som ex hårspray eller liknande
    Gör i princip inte jag heller - men ämnen i schampot och balsamet bygger beläggningar självt för det mesta om man inte har så skarpt schampo att det nästan är djuprengörande av sig självt vilket leder till väldigt uttorkat hår om man tvättar mer än någon enstaka gång i veckan. 

Själva de ämnen som ger "resultat" på håret förutom själva rengöringen som med tiden lätt bygger upp (proteiner, silikoner, vaxer och fuktighetsgivande osv) - bor man även i storstad och utsatt för avgaser kan de även bli av luftföroreningar också.  
Svar på tråden tvätta håret