alexs mamma skrev 2013-09-16 19:19:20 följande:
Så om den här formeln stämmer (det gör den säkert jag har ingen anledning att tvivla på det) vad betyder det då? Att hon inte behöver mer än ca 1484 ckal för att behålla vikten/dygn? Då undrar jag var isf det värdet som jag sett flertalet gånger ca 2000-2500ckal kommer ifrån. För om hon ska gå ner i vikt relativt snabbt så blir det ju en minimal summa kalorier att leva på /dag och det orkar man ju inte i längden...
Det är förbrukning i vila. Så i princip om du (Eller TS, rättare) inte gör NÅGONTNG så är det vad du förbränner på en dag. Sen får TS lägga till kalorier för det TS gör. ALLT TS gör, alltså. Om det så är läsa tidningen. 400-700 kalorier brukar vara bra, beroende på hur aktiv TS är, men om vi säger så här att TS åker kollektivt till jobbet, går en promenad på lunchen och annars har ett stillasittande jobb (kontorsjobb, så) så blir det lagom att plusa på ungefär 400 kcal.
Eftersom väldigt få är permanent sängliggande så kan man se siffran man får fram med formeln som ungefär vad man ska äta för att gå ner i vikt.
Förklarar jag så du förstår eller tror har jag inbillat mig att du är tankeläsare? En del dagar är jag dålig på förkaringar.... =/