• tjejen 85 nr 1

kan nån SNÄLLA hjälpa mig räkna ut mitt dagliga energibehov (kcal) ?

Hejsan
    Jag har googlat mig in på olika sidor där man kan räkna ut hur många kcal man ska äta om dagen (för att behålla den vikt man har) Alla visar olika så har ingen aning om vilken jag ska lita på :(

Jag vet att man kan räkna ut det på något sett men har aldrig fattat hur och hittar inget när jag googlar.

Nån som kan räkna ut energibehov som skulle kunna vara gullig och hjälpa mig? Skulle vara jättetacksam. Tack på förhand :)

Vikt: 68
    längd: 167
    rörelse: "normal"

• Svar på tråden kan nån SNÄLLA hjälpa mig räkna ut mitt dagliga energibehov (kcal) ?
  • tjejen 85 nr 1

vill få fram mitt ordentligt exakt, varken den länk du länkar eller andra där man bara skriver i blir exakt rätt :( Nån borde ju kunna hjälpa? men tydligen inte jaja :(

• Aniiee
    655.0955 + (9.5634 * kg) + (1.8496 * cm) - (4.6756 * ålder)

Varsågod, här har du formeln. Behöver du hjälp att räkna? 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Cam82
    tjejen 85 nr 1 skrev 2013-09-16 17:46:17 följande:
    vill få fram mitt ordentligt exakt, varken den länk du länkar eller andra där man bara skriver i blir exakt rätt :( Nån borde ju kunna hjälpa? men tydligen inte jaja :(

Uträkningen via länken talar ju om exakt =)
  • tjejen 85 nr 1
    Aniiee skrev 2013-09-16 17:48:56 följande:

Varsågod, här har du formeln. Behöver du hjälp att räkna? 
    Hmm ja gärna jag förstår ärligt talat inte hehe
  • Nyfikna72

Varför måste du veta exakt då? Det är ju ingen vetenskap som säger hur det är för just dig? Du lär iallafall sikta in dig på medelvärdet eftersom du knappast äter exakt varje dag, du förbrukar inte exakt lika mycket varje dag.

• tjejen 85 nr 1
    Nyfikna72 skrev 2013-09-16 18:23:04 följande:
    Varför måste du veta exakt då? Det är ju ingen vetenskap som säger hur det är för just dig? Du lär iallafall sikta in dig på medelvärdet eftersom du knappast äter exakt varje dag, du förbrukar inte exakt lika mycket varje dag.
    För att jag sen när jag ska börja träna och banta nästa vecka (när jag är frisk, toksjuk nu :() vill veta exakt för att få allt rätt.. 1kg fett= 7000kcal så om jag vill gå ner i 1kg i vikt i veckan så ska jag försöka dra ner på 7000kcal och bränna genom träning..

Ok vad är medelvärdet då? För alla sidor säger olika kring det också om vissa säger 2600 och vissa 1700 så skiljer det sig ganska mycket. Jag vill få det så rätt som möjligt
  • alexs mamma
    tjejen 85 nr 1 skrev 2013-09-16 17:46:17 följande:

Det är helt oviktig vad formeln säger för den är ju bara en formel. Det är så många faktorer att ta hänsyn till som varierar i princip varje minut, så att säga vad din exakta energiförbrukning är per dygn går inte. De har ju att göra med, din kost, din sömn, motion, om du är sjuk eller frisk, förkylning, infektion i kroppen, om du stressar hur gammal du är, om du druckit alkohol och när i så fall, hur tempraturen är runt omkring dig osv i all oändlighet. Det är därför alla uträkningar går på ett ungefär....
  • tjejen 85 nr 1
    alexs mamma skrev 2013-09-16 18:28:36 följande:

Det är helt oviktig vad formeln säger för den är ju bara en formel. Det är så många faktorer att ta hänsyn till som varierar i princip varje minut, så att säga vad din exakta energiförbrukning är per dygn går inte. De har ju att göra med, din kost, din sömn, motion, om du är sjuk eller frisk, förkylning, infektion i kroppen, om du stressar hur gammal du är, om du druckit alkohol och när i så fall, hur tempraturen är runt omkring dig osv i all oändlighet. Det är därför alla uträkningar går på ett ungefär....
    Jag tycker denna formel känns bevämast att räkna efter ist för några tabeller som olika hemsidor har som tar fram svar...
  • Uffesson
    tjejen 85 nr 1 skrev 2013-09-16 18:27:22 följande:
    För att jag sen när jag ska börja träna och banta nästa vecka (när jag är frisk, toksjuk nu :() vill veta exakt för att få allt rätt.. 1kg fett= 7000kcal så om jag vill gå ner i 1kg i vikt i veckan så ska jag försöka dra ner på 7000kcal och bränna genom träning..

Ok vad är medelvärdet då? För alla sidor säger olika kring det också om vissa säger 2600 och vissa 1700 så skiljer det sig ganska mycket. Jag vill få det så rätt som möjligt
    Du kan använda dig av ex: Matdagboken.se!

Det är visst viktigt att hålla ungefärlig koll på kalorierna om du ska gå ned i vikt! En nyckel i att gå ned är att skära ned på kolhydrater och försöka hålla dem under 10g/100g i varje produkt. Sedan så ska det ju vara kalorisnålt också - tror inte på att fettdieter är särskilt  bra för kroppen. 
  • alexs mamma
    tjejen 85 nr 1 skrev 2013-09-16 18:30:28 följande:
    Jag tycker denna formel känns bevämast att räkna efter ist för några tabeller som olika hemsidor har som tar fram svar...

Nu är jag inte så där jätteinsatt men jag skulle gissa på att alla viktminskningsidor tex matdagboken, shapeup osv använder sig av samma grund. man bruka säga att en vuxen kvinna förbrukar i snitt 2500 kcal för att bibehålla sin vikt. Det är den summan man utgår ifrån men som jag tidigare skrev finns det ju oändligt många variabler som påverkar förbränningen. Därför får du ett ganska så shablonmässigt förslag som du kommer märka inte riktigt stämmer.... Du får börja träna och lägga om din kost. Efter några veckor får du på nytt värdera din viktnedgång i förhållande till kost, träning, sömn, stress och alkohol för att se om du är nöjd eller behöver öra några förändringar. Alla dessa program som finns är ju bara siffror som är inställda efter en formel. Du är en människa som lever ett högst varierat liv och därför blir det inte alltid som de förinställda programmen, eller våra egna uträkningar stämmer...
  • Aniiee
    tjejen 85 nr 1 skrev 2013-09-16 18:19:40 följande:
    Hmm ja gärna jag förstår ärligt talat inte hehe
    Ok, jag hjälper. Vi bryter ned det i småbitar =)

9.5634 * 68 = 650,3112

1.8496 * 167 = 308,8832

4.6756 * 28 = 130,9168

(nu bet jag inte din ålder, utan antar att siffran i ditt nick är året du är född)

Formeln ser nu ur så här:

655.0955 + 650.3112 + 308.8832 - 130.9168 = 1483,3731

De andra i tråden har naturligtvis rätt i allt de säger, men det här är en fingervisning. Naturligtvis förändras behovet med livet. 
  • alexs mamma
    Aniiee skrev 2013-09-16 19:08:59 följande:
    Ok, jag hjälper. Vi bryter ned det i småbitar =)

9.5634 * 68 = 650,3112

1.8496 * 167 = 308,8832

4.6756 * 28 = 130,9168

(nu bet jag inte din ålder, utan antar att siffran i ditt nick är året du är född)

Formeln ser nu ur så här:

655.0955 + 650.3112 + 308.8832 - 130.9168 = 1483,3731

De andra i tråden har naturligtvis rätt i allt de säger, men det här är en fingervisning. Naturligtvis förändras behovet med livet. 
    Så om den här formeln stämmer (det gör den säkert jag har ingen anledning att tvivla på det) vad betyder det då? Att hon inte behöver mer än ca 1484 ckal för att behålla vikten/dygn? Då undrar jag var isf det värdet som jag sett flertalet gånger ca 2000-2500ckal kommer ifrån. För om hon ska gå ner i vikt relativt snabbt så blir det ju en minimal summa kalorier att leva på /dag och det orkar man ju inte i längden...
  • Aniiee
    alexs mamma skrev 2013-09-16 19:19:20 följande:
    Så om den här formeln stämmer (det gör den säkert jag har ingen anledning att tvivla på det) vad betyder det då? Att hon inte behöver mer än ca 1484 ckal för att behålla vikten/dygn? Då undrar jag var isf det värdet som jag sett flertalet gånger ca 2000-2500ckal kommer ifrån. För om hon ska gå ner i vikt relativt snabbt så blir det ju en minimal summa kalorier att leva på /dag och det orkar man ju inte i längden...
    Det är förbrukning i vila. Så i princip om du (Eller TS, rättare) inte gör NÅGONTNG så är det vad du förbränner på en dag. Sen får TS lägga till kalorier för det TS gör. ALLT TS gör, alltså. Om det så är läsa tidningen. 400-700 kalorier brukar vara bra, beroende på hur aktiv TS är, men om vi säger så här att TS åker kollektivt till jobbet, går en promenad på lunchen och annars har ett stillasittande jobb (kontorsjobb, så) så blir det lagom att plusa på ungefär 400 kcal. 

Eftersom väldigt få är permanent sängliggande så kan man se siffran man får fram med formeln som ungefär vad man ska äta för att gå ner i vikt.

Förklarar jag så du förstår eller tror har jag inbillat mig att du är tankeläsare?  En del dagar är jag dålig på förkaringar.... =/
  • alexs mamma
    Aniiee skrev 2013-09-16 19:56:25 följande:
    Det är förbrukning i vila. Så i princip om du (Eller TS, rättare) inte gör NÅGONTNG så är det vad du förbränner på en dag. Sen får TS lägga till kalorier för det TS gör. ALLT TS gör, alltså. Om det så är läsa tidningen. 400-700 kalorier brukar vara bra, beroende på hur aktiv TS är, men om vi säger så här att TS åker kollektivt till jobbet, går en promenad på lunchen och annars har ett stillasittande jobb (kontorsjobb, så) så blir det lagom att plusa på ungefär 400 kcal. 

Eftersom väldigt få är permanent sängliggande så kan man se siffran man får fram med formeln som ungefär vad man ska äta för att gå ner i vikt.

Förklarar jag så du förstår eller tror har jag inbillat mig att du är tankeläsare?  En del dagar är jag dålig på förkaringar.... =/
    Solklart!! Riktigt bra förklaring!! Tack!! Så nu har TS ett digert jobb i att ta reda på exakt vad som blir plus i maten å alla aktiviteter å vad de förbrukar. Hon ville ju ha det exakt. Finns det några listor jur räknar man annars ut vad man förbränner tex på toa eller när man promenerar till bussen osv?
  • Aniiee
    alexs mamma skrev 2013-09-16 20:13:57 följande:
    Solklart!! Riktigt bra förklaring!! Tack!! Så nu har TS ett digert jobb i att ta reda på exakt vad som blir plus i maten å alla aktiviteter å vad de förbrukar. Hon ville ju ha det exakt. Finns det några listor jur räknar man annars ut vad man förbränner tex på toa eller när man promenerar till bussen osv?
    =) Bra. 

Nja, går till bussen, kanske, men inte går på toa, eller vända blad i tidningen eller skriva inlägg på FL.... 
Svar på tråden kan nån SNÄLLA hjälpa mig räkna ut mitt dagliga energibehov (kcal) ?