Autismdrag hos barn
Ni som har eller haft barn i förskoleåldern med autismliknande drag, vad hade de barnen för symtom?
Kan otrygga/stressade barn uppvisa liknande symyom?
Ni som har eller haft barn i förskoleåldern med autismliknande drag, vad hade de barnen för symtom?
Kan otrygga/stressade barn uppvisa liknande symyom?
Google är din bästa vän
Är du orolig för ditt barn?
Säkerligen kan även otrygga/stressade barn uppvisa liknande symptom. Dock beror det säkert på varför barnet är otryggt/stressat.
Autism kan uttrycka sig på väldigt många sätt. Nån form av "grundprincip" är väl att problemen funnits länge, samt att dom förekommer i flera olika miljöer. Det senare är dock inte alltid fallet, då vissa barn kan "skärpa sig" ganska mycket i vissa miljöer för att sen "rasa ihop" hemma.
Men oftast utreder man inte heller barn som just gått igenom större omställningar eller trauman, just för att undvika "sammanblandning".
Ska jag se till vår egen dotter, som snart fyller fyra och förhoppningsvis får någon form av autismdiagnos inom några månader, så har märkbara svårigheter och avvikelser från det normala funnits sedan i alla fall ett års ålder, och allteftersom hon blir äldre så märker man fler och fler områden där hon inte utvecklas alls, utvecklas långsammare än andra barn, eller utvecklas på ett helt annat sätt än andra barn. Problemen finns hemma, men också på förskolan där hon har resurs för att klara vardagen/verksamheten.
Under utredningen så görs också ganska många och grundliga utredningar och man gör intervjuer med föräldrarna utan barnet, observationer av föräldrarna var för sig med barnet, observationer av båda föräldrarna med barnet, observation på förskolan m.m. Att "få en diagnos" är en betydligt längre, grundligare och omständigare process än många vet om, det kan ta flera år och involverar bvc, bup, logoped, hörcentral, specialpedagog, socionom, föräldrar, förskola/skola m.fl. Man går liksom inte bara till vårdcentralen och får ett papper direkt...
Vi har pratade en del med vår BVC-psykolog angående detta när vår son aldrig var avvaktande mot främmande. Hon menade då att exempelvis en depression os föräldrarna kan göra att barnet liksom ger upp. En oro hos föräldrarna leder oftare till att barnet blir mer klängigt. Jag hade själv en oro för vårt barn som jag upplevde som annorlunda och psykologen menade att om oron skulle ha påverkat anknytningen skulle han sannolikt ha betett sig på ett annat sätt. Men att det kan vara svårt att veta. Vår son utreds nu för autism och kommer troligtvis att få diagnosen.
Tack för era svar. Jag har börjat läsa lite om det och jag funderade nog på asberger, adhd, add också. Kanske skulle skriva autistspektra, visst är det det kallas när man pratar om alla dessa neurodiagnoser?
Det är vissa tecken vår 3,5åring visar. Hon tycker om att stapla samma saker, sen motoriskt och i talet härmar hon ibland mer än hon "pratar fritt". Hon tycker det är jobbigt att sitta med idom samlingar och ibland äter hon efter dom andra.
Hon leker inte med andra barn förutom sin lillebror.
Hon utforskar inte förskolan utan håller sig där hon va när hon.började, som var ganska nyligen.
Hon tsr mycket väldigt bokstavligt, men det kan ju ha med åldern att göra.
Det kan handla om otrygghet och stress. Vi kommer träffa bvc framöver för språket, vi skulle se om det utvecklsdes när hon började på förskola.
Hon tycker om lugna lekar och kan bli rädd och gråta om drt blir för rörigt med bollar som kastas runt.
Hon är bra på att känna av människor.
Hon är kanske otrygg, hon är inte lika stressad hemma som på förskolan. Men tack för svaren, det var bra att veta att det kan likna varandra.
Vad säger personalden på dagis? Dom om någon borde ju mäka något.....
Vi kommer ganska snart ha indkolningsmöte hur det gått första tiden.
Men kunde ni märka tidigt att hon behövde mer stöd, (mamma)?