• Olagligvik

ont i ögat

Har så jävla ont i vänster öga. Inte runt ögat, liksom i ögongloben, smärtan är som ett tryck. Och när jag har läst en bok ett tag och sen ska blunda i typ 5 minuter för att jag har haft uppe dom en längre tid, när jag öppnar dom känns det som att det blixtrar till i ögat. Svider till som sjutton och blir ljust fast går över på en sekund. Otroligt jobbigt. Har haft det sedan i onsdags och börjar bli trött på det.
    Någon som vet vad det är?

• Svar på tråden ont i ögat
  • Birgitta2

Om du ser blixtrar så bör du omg gå till optikern. Hur är det: ser du som askflagor som flyter omkring i ögat? Eller en mörk gardin som skymmer sikten? Gardinen och blixtrar kan tyda på näthinneavlossning och då är det bråttom! Askflagor kan tyda på glaskroppsavlossning. Inte farligt, det ger med sig av sig själv. Men jag tycker du skall se till att antingen komma till optiker (går snabbast, eller ringa till ögonmottagningen på närmsta lasarett.

• Olagligvik
    Birgitta2 skrev 2013-09-16 15:35:21 följande:

Om du ser blixtrar så bör du omg gå till optikern. Hur är det: ser du som askflagor som flyter omkring i ögat? Eller en mörk gardin som skymmer sikten? Gardinen och blixtrar kan tyda på näthinneavlossning och då är det bråttom! Askflagor kan tyda på glaskroppsavlossning. Inte farligt, det ger med sig av sig själv. Men jag tycker du skall se till att antingen komma till optiker (går snabbast, eller ringa till ögonmottagningen på närmsta lasarett.

Mer gardinen... Har en tid hos optikern till måndag
  • Birgitta2
    Olagligvik skrev 2013-09-16 16:07:16 följande:
    Mer gardinen... Har en tid hos optikern till måndag
    Om du har en gardin som faller och skymmer sikten så hoppas jag inte du menar nästa måndag!!! För då är det bråttom. Så lyft luren och ring ögonmottagningen eller annan kunnig läkare. Det är akut om det är en näthinneavlossning. Jag vill inte skrämma dig, men det kan gå fort och då mister du synen på det ögat.
  • Olagligvik
    Birgitta2 skrev 2013-09-16 16:23:52 följande:
    Om du har en gardin som faller och skymmer sikten så hoppas jag inte du menar nästa måndag!!! För då är det bråttom. Så lyft luren och ring ögonmottagningen eller annan kunnig läkare. Det är akut om det är en näthinneavlossning. Jag vill inte skrämma dig, men det kan gå fort och då mister du synen på det ögat.
    Får ta en svängom till läkaren imorgon då!
  • jaghopparhögt
    Olagligvik skrev 2013-09-16 16:52:54 följande:
    Får ta en svängom till läkaren imorgon då!
    Du bör nog gå till akuten ikväll, är det näthinneavlossning så är det väldigt akut. Blir "gardinen" för stor så förlorar du synen på ögat. Och redan innan så ökar risken för komplikationer.
  • Olagligvik
    jaghopparhögt skrev 2013-09-16 16:58:10 följande:
    Du bör nog gå till akuten ikväll, är det näthinneavlossning så är det väldigt akut. Blir "gardinen" för stor så förlorar du synen på ögat. Och redan innan så ökar risken för komplikationer.
    Är inte det ovanligt att man får det i ung ålder? Ifrågasätter inget men har för mig att det är väldigt ovanligt om man i min ålder får det
  • LaFontaine
    Olagligvik skrev 2013-09-16 17:19:57 följande:
    Är inte det ovanligt att man får det i ung ålder? Ifrågasätter inget men har för mig att det är väldigt ovanligt om man i min ålder får det
    Det kan komma när som helst. Vanligare om man är närsynt.
  • Olagligvik
    LaFontaine skrev 2013-09-16 17:24:13 följande:
    Det kan komma när som helst. Vanligare om man är närsynt.
    Jag är närsynt, fast inte så allvarligt att jag har haft glasögon, bara fått sitta längst fram i klassrummet. Aja, får väl skjuta fram plugget och ta mina ögon på lite mer allvar och åka in
  • LaFontaine
    Olagligvik skrev 2013-09-16 17:26:50 följande:
    Jag är närsynt, fast inte så allvarligt att jag har haft glasögon, bara fått sitta längst fram i klassrummet. Aja, får väl skjuta fram plugget och ta mina ögon på lite mer allvar och åka in
    Det låter smart. Förhoppningsvis är det ingenting, men ögonen ska man vara rädd om!
Svar på tråden ont i ögat