• madde92

Går ner så mkt i vikt, Hjälp!!

Behöver lite tips och råd av er som kanske har lite mer erfarenhet.

Jag har en liten dotter på 3 månader. Amningen funkar hur bra som helst. Förutom att jag har gått ner så himla mycket i vikt. I slutet på min grav vägde jag 73 och två veckor efter förlossningen vägde jag 58 och nu står vågen på 54. Jag är 171 lång så det känns inte bra alls. Försöker äta mycket men det tar stopp så har fått börja äta lite men ofta. Vill verkligen inte gå ner mer då det sticker ut ben lite här och var. Inte vackert. Jobbigt att höra av andra att man gått ner så mycket också :(

Hon får ersättning ibland.. oftast en flaska på kvällen innan vi ska sova. Det funkar också utmärkt. Så jag funderar på om jag kan börja ge ersättning hela tiden? Det känns så otroligt själviskt men jag håller på att försvinna.. energin finns inte heller kvar.

Någon som varit med om samma?
    Hur gjorde ni?

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Går ner så mkt i vikt, Hjälp!!
  • lövet2

Jag såg till att äta och fylla på hela tiden. 8-9 mål om dagen blev det ungefär (2 mål lagad mat, frukost 2 ggr och resten mellanmål).
    Däremot kan det vara värt att nämna, att om du känner dig sjuk samtidigt som du går ned i vikt snabbt, så kan det vara bra om du kollar upp det hos doktorn. En del kan få lite problem med sköldkörteln efter förlossningen.

• madde92
    lövet2 skrev 2013-09-16 17:56:21 följande:
    Jag såg till att äta och fylla på hela tiden. 8-9 mål om dagen blev det ungefär (2 mål lagad mat, frukost 2 ggr och resten mellanmål).
    Däremot kan det vara värt att nämna, att om du känner dig sjuk samtidigt som du går ned i vikt snabbt, så kan det vara bra om du kollar upp det hos doktorn. En del kan få lite problem med sköldkörteln efter förlossningen.
    Ser genast att jag äter alldeles för lite. Men jag blir nästan aldrig hungrig så jag får nästan ha påminnelse om att det är dags att äta. Det har aldrig varit ett problem förut. Kunde äta hur mkt som helst..

Och jag känner mig inte sjuk. Lite trött iband bara. Men jag får helt enkelt trycka i mig mer mat även om det blir jobbigt :) Tack!
  • k girl

Man har ökat kaloribehov när man ammar, ca 500 kcal per dag. Du kanske ska äta ofta, och satsa på energität mat. 

• pigglet

Satsa som sagt på energität mat. Extra smör i tex potatis, mos, pasta. En skvätt grädde går tillsätta i nästan all mat, gott i köttfärssås, korvstroganof osv. Grädde till pannkakor naturligtvis.
    Standardmjölk. Skippa allt som är "lätt", kör på vanlig grädde, creme fraich osv.

Nötter och frön innehåller ganska mycket energi, försök äta en näve nu och då.

Svårt att få tid och energi till att laga mat? När du väl lagar så lagar du mer än det som går åt. Så kan du äta rester några dagar senare.
    Samma med sallader och grönsaker - gör ordentligt så har du i flera dagar.

Mixa smoothies - turkisk yoghurt tex är fet och bra. En banan och frusna blåbär. Eller hallon och apelsin.

Ibland kan det kännas enklare att få i sig kall mat. En smörgås med köttbullar och rödbetssallad, eller vad man nu gillar. Surströmming. Sill. Gubbröra, potatis och tunnbröd. Eller sallader.
    Eller saker som man äter i bröd. Korv o bröd. Tacos. Kyckling. Vira in det du gillar. 

Själv gillar jag rutiner. Jag tror att man kan lära kroppen att anpassa sig till fasta tider. Se till att alltid äta huvudmålen vid samma tid, vare sig du är sugen eller inte. Efter ett tag kommer du att bli hungrig vid den tiden. 

• alynda

Jag har inte haft ditt problem, men ett barn som inte gillar att äta och är ganska tunn. Snabba mellanmål som banan och gräddfil (istället för vanlig fil) är en favorit som ändå inte inverkar för mycket på middagen. Dubbla lager ost på smörgåsen (ger proteiner också) , dra ner på fullkornet (begränsar näringsupptaget vilket är bra för de flesta vuxna men inte för underviktiga). Ät gärna färskfriterad mat om du kan med det och kan laga det. Frityr i bra olja bevarar näringsämnena bättre än stekning och andra tillagningsmetoder. Är det jättesvårt att äta så gör smoothies eller t o m milkshakes med fet mjölk och frukt eller bär. Ngt syrligt, som t ex grönt äpple och kiwi före maten eller mellan måltiderna kan få igång aptiten.

• alynda

P. S. Blir det för slitsamt tycker jag def att du kan gå över till ersättning. Din dotter har ju mer behov av sin mamma än bara mat.

Svar på tråden Går ner så mkt i vikt, Hjälp!!