• Bling1975

    Kan man testa om barnet blir utsatt för allergin?

    Min dotter på 18 månader har precis börjat på förskolan.

    Hon är allergisk mot mjölkprotein. Vi har aldrig tagit några prover utan det gjordes bara en provocering som gav ganska kraftigt utslag med magsmärtor när hon var 7 månader.

    Första veckan på förskolan så kom hon hem en dag och hade väldigt ont i magen, grät när hon skulle bajsa och gnydde hela natten, precis som när hon var liten. Vi ifrågasatte på förskolan och det visade sig att de hade glömt och gett henne ost på mackan.

    Vi pratade om hur viktigt det är och hur ont hon får, samt risken för permanent allergi om hon får i sig mjölkprodukter. De lovade bot och bättring. Men jag tycker fortfarande att de inte har speciellt bra rutiner för att skydda henne. Ingen lapp till vikarier. Blandat bröd i en korg (flera sorter med mjölk) osv.

    Jag upplever att hon nu konstant är lite dålig i magen. Inte som när hon åt osten, men ändå inte besvärsfri. Små mängder mjölk döljer sig ju i olika köttpålägg och andra matvaror. Jag tror att de glömmer bort detta allt som oftast.

    Min fråga är därför om det på något vis går att se om hon utsätts för mjölkprotein? 

  • Svar på tråden Kan man testa om barnet blir utsatt för allergin?
  • Allergiexperten

    Hej! Test för att se om man blir utsatt för mjölkprotein finns inte, däremot kan man testa för att bedöma om man har mjölkproteinallergi.
    Mjölkproteinallergi växer i de flesta fall bort och därför bör man regelbundet kontrolleras hos barnläkare om man har sådan allergi. För att se om allergin vuxit bort provocerar med lite mjölk.  
    Du skriver att dottern har reagerat mot mjölk vid 7 månaders ålder och att hon har mjölkproteinfri kost sedan dess. Mjölk innehåller många viktiga näringsämnen som växande barn behöver, om barnet inte får mjölk är det därför viktigt att rätt ersättning med alla vitaminer ges. 
    Mitt råd är att du tar kontakt med barnläkare eftersom dottern har besvär från magen, det är bra om prover tas så ni får besked om det är allergi eller annan orsak som gör att hon inte mår bra.
    vänliga hälsningar Anitha     

Svar på tråden Kan man testa om barnet blir utsatt för allergin?