Inlägg från: The Doctor |Visa alla inlägg
  • The Doctor

Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...

WindNfire skrev 2013-09-17 00:31:10 följande:
    Jag och många av mina vänner och bekanta har väldigt svårt att förstå hur man kan manifestera för att det är så "naturligt" att amma offentligt. Själva amningen i sig är ju naturligtvis nödvändig, men vad är grejen med att sitta på ett café, resturang eller liknande och slänga upp brösten och visa hela rubbet bland folk?

Undrar varför man inte kan ha större respekt för folk som sitter runtomkring, det finns såna som blir äcklade och tycker det är groteskt, de är där för att äta/fika och ska inte behöva flytta på sig för de tappar matlusten. I grannkommunen finns åtminstone amningsrum i gallerian, vilket jag tycker är ett bra initiativ för såna som inte vill se cirkusen slipper.. Visst, man kan välja att inte titta, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Ibland ser man sånt man inte VILL se.

Att vara så obekymrad om vad andra tycker och känner anser jag bara vara ett märkligt beteende. Man behöver inte direkt fara fram som en ångvält bara för man nyss fått barn. Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är det inte ett uppseendeväckande beteende?

Tycker mest det verkar vara uppmärksamhetskrävande individer som ammar offentligt. Som ska vara obstinata och visa hur himla naturligt det är... nja, inte min grej i alla fall...
    Jag tycker mest att det är du som är uppmärksamhetskrävande. Om du verkligen var ute efter att veta vad andra tyckte hade du kunnat söka efter liknande trådar, de kränkta skara brukar brukar skriva av sig med jämna mellanrum och det börjar bli jävligt tröttsamt med samma dravel gång på gång. 

Stackars, stackars dig som tvingas se en bröstvårta. Mamman borde naturligtvis ha matat ungen i bajslukten på dass.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    viseversa skrev 2013-09-17 01:10:33 följande:
    titta inte då!!!!!
    Skål
  • The Doctor
    viseversa skrev 2013-09-17 01:26:14 följande:
    Kan inta alla fula,smutsiga,gamla,förståndshandikappade,högljudd a och otrevliga stanna hemma istället för JAG stör mig. ELLER så flyttar man till en koja i skogen om man stör sig på folk runt omkring sig till den milda grad.
    Verkligen. De är ju skitäckliga att se på, de borde inte få gå ut!
  • The Doctor
    Gurkan skrev 2013-09-17 06:57:23 följande:

Jag var en av de om blottade bröstet men tro mig, så jävla kul var det inte när folk inte kunde låta bli att vrålstirra. Jag hade en mjölkproduktion som kunde räckt till en mindre armé av bebisar så för att sonen och jag inte skulle bli genomblöta var jag tvungen att fälla ut bröstet, fästa en handduk i bh:n under bröstet och sen kunde jag lägga dit bebis. Därefter fick jag sitta och hålla i en handduk eftersom son kräktes en del då mjölken kom fort och ymnigt. Sonen slafsade och grymtade och lät dessutom mycket när han åt. Sen är han var klar kom hela processen att lyfta bort barn, torka av bröst innan jag kunde gå ner det i bh:n igen. Kan tillägga att jag under amningen hade drygt G-kupa med. Vad jag önskade många gånger att folk kunde sluta stirra ogillande. Jag hade ingen lust att sitta hemma och uggla det första halvåret utan ville gärna komma ut men det var inte kul att folk stirrade, pratade och rynkade på näsan, snörpte med munnen och pekade.
    Fy fan vad oförskämt! Sade du till dem?
  • The Doctor
    Indianica skrev 2013-09-17 09:13:22 följande:
    Haha, härligtSkrattande Jag tycker det är vidrigt att det har blivit allmänt accepterat att sitta och se ned på amning, äcklas och säga till på restauranger att barnen inte ska få ammas där. Det är tur jag fick barn för 12 år sedan, för då hade ingen kommit på tanken att göra så, då sågs det som självklart att bebisar ammar, oavsett var man befinner sig, t.om fenomenet amningströjor var i sin linda, utan många drog upp tröjan då de ammade.

Som din mamma konstaterade behöver man inte stirra på den som ammar sitt barn. Bara för att man ammar är det inte okej att bli utstirrad av främlingar, utan de kan titta ut genom fönstret, på någon annan person eller på sin mat.
  • The Doctor
    Ernst Hugo skrev 2013-09-17 09:15:45 följande:
    Bröst är naturligt
    Barn är naturligt
    Äta är naturligt

Vad är problemet?
  • The Doctor
    sextiotalist skrev 2013-09-17 10:28:05 följande:
    Har man så svårmatat barn, så varför ska man välja att amma på ett ställe där det rör sig väldigt många personer, men å andra sidan, varför ta hänsyn när man anser sig att man kan slippa detta "i fria amningens tecken" 

Det lustiga är att jag, med ett flaskmatande barn, alltid lyckades hitta lugna platser att ge mitt barn mat på, men det verkar svårare för vissa ammande mammor.

Mitt barn gick inte att ge mat om det var för mycket liv och rörelser omkring honom, han var för nyfiken.   
    Det är skillnad på att amma fritt kontra att ge flaska, bröstet är ju så mycket mer än bara mat. Jag ger min dotter bröstet närhelst hon vill vilket ibland kan innebära var 5:e minut, och jag tycker faktiskt att jag skall slippa springa iväg varje gång.
  • The Doctor
    keron skrev 2013-09-17 10:05:46 följande:
    Ja absolut. Men av någon anledning tycks vissa bli så pryda av att se bröst i amningssamband. Säger ju mer om dem som stör sig på det och deras syn på kvinnor och bröst, än dem som ogenererat matar sina barn när de behöver det...
  • The Doctor
    Natulcien skrev 2013-09-17 10:39:00 följande:
    Väldigt komiskt att TS nämner orden "respekt för folk som sitter runtomkring" i sitt människovidriga inlägg... eller snarare tragikomiskt...
    Jepp.
  • The Doctor
    Gurkan skrev 2013-09-17 10:50:09 följande:

Ingenting. Tyvärr. Jag var en osäker och deprimerad förstagångsmamma som tyckte det var skitjobbigt att amma offentligt men som behövde så väl komma ur huset då och då för att inte tugga på väggarna. Därför skriver jag ofta i såna här trådar. Det är inte alltid lätt att amma diskret även om man vill och även om man gör allt man kan så kommer det alltid någon som ska förbi och glo. Alla kan inte amma diskret, men det beder inte att jag måste stänga in mig för det.
    Håller fullkomligt med!
Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...