• Isbit

Samma mail som sambon

Vad många det är som verkar ha samma mail som sin sambo/man.
    Jag märker det på tradera.
    Jag fattar inte grejjen med det. Det kostar ju liksom inget att ha en egen.
    Är det för att man är så svartsjuk? Kontrollfreak?

Ni som har det kan väl berätta WHY!

• Svar på tråden Samma mail som sambon
  • LillaEgo

Fast vi har EN gemensam - just för Tradera, Blocketannonser och liknande där båda kan kontaktas. Anger även den adressen till företag såsom Fortum, Canal Digital och annat där man kan använda företagets hemsida för att logga in och använda tjänster. Detta för att OM jag glömmer vårt lösenord så kan jag beställa nytt och likaså sambon. Har vi angivit exempelvis HANS adress kanske jag inte kan återställa lösenordet just när jag behöver det för att jag inte får tag på honom så han kan kolla sin mail... Nu har vi båda tillgång när som helst.

Sedan har vi självklart egna mailadresser också för privat bruk! =) 

• Nenne666

Jag har också undrat det. Min lillebror skaffa ett gemensamt mail till sig och hans dåvarande flickvän och det slutade med att jag inte skrev till honom via den msn dom hade. Iaf inget som jag tyckte hörde till att hon skulle ta del av.

• Nenne666
    LillaEgo skrev 2013-09-17 07:54:07 följande:
    Fast vi har EN gemensam - just för Tradera, Blocketannonser och liknande där båda kan kontaktas. Anger även den adressen till företag såsom Fortum, Canal Digital och annat där man kan använda företagets hemsida för att logga in och använda tjänster. Detta för att OM jag glömmer vårt lösenord så kan jag beställa nytt och likaså sambon. Har vi angivit exempelvis HANS adress kanske jag inte kan återställa lösenordet just när jag behöver det för att jag inte får tag på honom så han kan kolla sin mail... Nu har vi båda tillgång när som helst.

Aa okej, det där va ju iofs smart. Så långt har ju inte jag tänkt :).
  • Meinu

När jag ordnade med en Möhippa så var det en av tjejerna som hade gemensam Facebook med sin kille. Måste vara drygt att dela med någon annan, då ser man ju inte vilka meddelande man har och inte har läst. Jätteskumt och helt ärligt så tyckte jag att det var så fånigt! Kunde inte riktigt gilla den tjejen sen under möhippan pga av detta.

• Petrol

Som någon tidigare skrivit, har en gemensam skräpmail som reggas på olika ställen vi har gemensamt intresse av.

Det är exempelvis jag som sköter allt säljande, även hennes grejer, men hon har ju alla uppgifter på kontot också. Och det är drygt att ha det kopplat till sin privata mail, och lika drygt att ha fler mailkonton än nödvändigt.

• sextiotalist

Ni vet väl att man inte är ett riktigt par förrän man delar allt, mailadress, facebook, täcke och ekonomi, gör man inte det så älskar man inte varandra *OBS Ironi*.

jag kan mycket väl tänka mig att man har en gemensam mailadress för gemensamma mail, som man har en fast telefon som är gemensam.
    Men att man även har egna mailadresser.

Vi har ingen gemensam mailadress, har inte haft behov av det, men syrran och hennes man har en sedan evigheter (det var på den tiden som man fick kanske 2 eller 3 egna mailkonton när man tecknade avtal med t.ex Teila för internet, dvs på stenåldern ungefär). Men sedan har de egna privata mailadresser också, som de använder.    

• Mälaröbo

Vi har varsin men använder bara min. Har INGET med svartsjuka eller kontroll att göra. Bara praktiska skäl då maken kollar sin kanske 1g/månad.

• Isbit

Även med era argument varför ni har gemensamma så förstår jag ändå inte varför.
    Jag säljer massor på tradera. Det kopplar jag då till MIN traderamail...
    Skulle min sambo oxå sälja på tradera får väl han sköta det på sitt håll med sin dator o sin mail.

• snedtak
    Isbit skrev 2013-09-17 11:59:32 följande:
    Skulle min sambo oxå sälja på tradera får väl han sköta det på sitt håll med sin dator o sin mail.
    Men om ni säljer gemensamt? Jag kan förstå hur det kan vara praktiskt med en gemensam mail. Då kan båda kolla vad som har sålts, om det har betalats och vart det ska skickas. Annars är jag helt för privata mailkonton, telefoner osv.
  • LillaEgo
    Isbit skrev 2013-09-17 11:59:32 följande:

Nu var ju just Tradera en liiiiiten del i varför vi har en gemensam mail, ingen av oss säljer/köper särskilt mycket där. Största anledningen för vår del är de sidor vi nyttjar som kräver inlogg till Mina sidor där man bara kan ha ett inlogg, ex Canal Digital som vi använder för att streama bland annat.

För oss funkar det jättebra, andra vill hellre ha allting separat. Precis som vissa har separat ekonomi och andra delar på allt. Vi har som sagt privata mailkonton också men vissa saker är iaf för vår del enklare att ha kopplade till ett konto. Skulle aldrig skaffa gemensam Facebook, FL, MSN och dylikt däremot.
  • Isbit
    snedtak skrev 2013-09-17 12:13:36 följande:
    Men om ni säljer gemensamt? Jag kan förstå hur det kan vara praktiskt med en gemensam mail. Då kan båda kolla vad som har sålts, om det har betalats och vart det ska skickas. Annars är jag helt för privata mailkonton, telefoner osv.
    Jag köper ofta barnkläder & får mail från karl-namn underteckade med tjejnamn
  • Vitamin

Vi har oxå en mailadress för såna där opersonliga saker. Så man slipper lämna ut sin egen adress när man t ex handlar på nätet, tecknar abbonnemang osv. Som sagt, det kostar ingenting och vi kan hjälpas åt att ha koll. Jättesmart.

• stickkontakt
    Isbit skrev 2013-09-17 13:11:12 följande:
    Jag köper ofta barnkläder & får mail från karl-namn underteckade med tjejnamn
    Min man har haft ett traderakonto sedan urminnes tider medan det aldrig har intresserat mig. När vi fick barn började vi köpa en del barnkläder på tradera, och då använde vi det redan befintliga traderakontot. Ibland är det jag som beställer, ibland han. Den av oss som har mest tid sköter kontakten med säljaen. Vi använder samma konto för att på så sätt samlar vi fler positiva omdömen än om vi hade varsitt. Mailen som är kopplad till kontot är tradera @ vårtefternamn.com och den adressen går till oss båda. Namnet på kontot är dock fortfarande min mans.

Det är den enda adressen vi delar. Min privata mail och min jobbmail finns det ingen chans att jag skulle dela med min man, de är mina och han har inget med dem att göra. 
  • Grön Anna

Mina svärföräldrar har en gemensam mail och man vet ju liksom aldrig riktigt vem man skriver till då.
    Därför blir det oftast både opersonligt och kortfattat. Deras förlust.

• KimPossible

Här hemma har vi två var som är vars och ens egna (jobb/pluggmejl + en privat), och så har vi en gemensam som vi använder just vid Blocketförsäljningar och annat.

Förstår inte vad det är för konstigt med det. 

Att däremot _enbart_ ha en gemensam mejl, eller som någon skrev ett gemensamt Facebook-konto, det tycker jag är väldigt märkligt.  

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • YokohamaNr2
    LillaEgo skrev 2013-09-17 07:54:07 följande:

Precis! smidigt och bra
  • nine05

Vi har en gemensam mejl som lämnas till skolan, idrottsklubbar för att ingen av oss ska missa information eller rättare sagt vi  vet att båda har fått samma information. Sen har jag en privat just för att kompisar ska kunna mejla sånt som de inte vill att sambo ska läsa eller har att göra med.

Svar på tråden Samma mail som sambon