• Anonym (kontroll)

Nervös inför flygning!

Bokade resa till Finland förra veckan, det är ett byte i Helsingfors, och sedan dess har jag varit konstant nervös! jag är egentligen inte rädd för att flyga, det är kontrollen jag har sjukt svårt att släppa och så lider jag av emetofobi.. 
    Det räcker med att jag ser bilder på ett plan så börjar det fladdra i magen, men jag vill ju åka!!
    Så jag har alla dessa nervösa typiska tecknen; fladder i magen, lite illamående, svettas lite och orolig mage..
    Jag blir så trött på min kropp, för den håller alltid på såhär när det är något som jag vill göra.

Jag åker på fredag.
    Hur kan man göra det lite lättare?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-17 11:03
    En sak till, jag blir yr också, och det i samband med min emetofobi gör inte saken lättare.. Jag antar att det kommer från att jag spänner mig så mycket.

• Svar på tråden Nervös inför flygning!
  • ankanm

Detta är så vanligt ska du veta. Nästan varje flygning är det någon som kommer till mig o berättar att de är rädda/nervösa etc. 
    Såklart kan jag inte bota din emetofobi, men om det är något du undrar så fråga, kanske underlättar något.  
    Jag är flygvärdinna.

• Anonym (kontroll)
    Fia 28 skrev 2013-09-17 11:05:36 följande:
    Varför tar du inte båten istället?
    Ska vara borta fredag till måndag - blir tajt om tid. Sen gillar jag inte att åka båt så värst mycket heller. :p 
  • Anonym (kontroll)
    ankanm skrev 2013-09-17 11:13:53 följande:
    Detta är så vanligt ska du veta. Nästan varje flygning är det någon som kommer till mig o berättar att de är rädda/nervösa etc. 
    Såklart kan jag inte bota din emetofobi, men om det är något du undrar så fråga, kanske underlättar något.  
    Jag är flygvärdinna.
    Jag har sagt till vid något tillfälle, och de har kollat lite extra på mig under flygningen, känns bra såklart! 
    Det jag är mest rädd för är att jag skulle få någon typ av panikattack - vad gör ni i personalen då?

• ankanm

Det jag brukar göra med flygrädda är att de får komma in till cockpit under boarding (om du säger till direkt du kommer ombord till pursern längst fram) och prata lite. Det brukar kännas lite lättare för de flesta när de pratat lite med piloterna och fått ett "ansikte" på dem.  
    Självklart finns vi i personalen tillhands under flygningen och kan prata lite och lugna.
    Men mer än så kan vi inte göra.
    Finns ingen medicin eller liknande vi kan tex ge dig om du nu får panikångest.
    Du måste själv avgöra hur stor den risken är.
    Känns den överväldigande får du överväga att inte flyga. Men oftast tror jag att man "hetsar" upp sig själv och när du väl är där kommer det att gå bra.
    Se till att vara lite förberedd bara och verkligen fokusera på det positiva med resan.  Ta med dig musik att lyssna på, bok,tidning, godis, öronproppar ja vad som helst som får dig på andra tankar när det är som värst.  Eller börja prata med den som sitter bredvid o säg hur du känner. Du är aldrig ensam vet du.
    Redan vid check-in be om ett säte vid gången så kan du lättare upp o röra dig o känner dig kanske inte lika inlåst. 

Nu ska du ju bara till Finland, en resa på ca 1 timme. Det kommer att gå otroligt fort! och tänk vad stolt du kommer vara över dig själv när du klarat det! 

• SpanskaFlugan

Nu kanske det är lite kort om tid men på Arlanda finns en kurs för flygrädda som man kan gå. Det kanske kan vara en idé att ta tag i det och bota din flygrädsla till nästa gång?

• Anonym (kontroll)
    ankanm skrev 2013-09-18 09:28:37 följande:

Det jag brukar göra med flygrädda är att de får komma in till cockpit under boarding (om du säger till direkt du kommer ombord till pursern längst fram) och prata lite. Det brukar kännas lite lättare för de flesta när de pratat lite med piloterna och fått ett "ansikte" på dem.  
    Självklart finns vi i personalen tillhands under flygningen och kan prata lite och lugna.
    Men mer än så kan vi inte göra.
    Finns ingen medicin eller liknande vi kan tex ge dig om du nu får panikångest.
    Du måste själv avgöra hur stor den risken är.
    Känns den överväldigande får du överväga att inte flyga. Men oftast tror jag att man "hetsar" upp sig själv och när du väl är där kommer det att gå bra.
    Se till att vara lite förberedd bara och verkligen fokusera på det positiva med resan.  Ta med dig musik att lyssna på, bok,tidning, godis, öronproppar ja vad som helst som får dig på andra tankar när det är som värst.  Eller börja prata med den som sitter bredvid o säg hur du känner. Du är aldrig ensam vet du.
    Redan vid check-in be om ett säte vid gången så kan du lättare upp o röra dig o känner dig kanske inte lika inlåst. 

Nu ska du ju bara till Finland, en resa på ca 1 timme. Det kommer att gå otroligt fort! och tänk vad stolt du kommer vara över dig själv när du klarat det! 

Tack så hjärtligt för ditt svar! 
    Det känns faktiskt lite lättare nu av bara att läsa det du skriver. :)
    Man kan säga att jag alltid förväntar mig mer problem och ångest, än vad som dyker upp. Och som du säger, en timma går fort egentligen.  
  • Anonym (kontroll)
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-18 09:32:29 följande:
    Nu kanske det är lite kort om tid men på Arlanda finns en kurs för flygrädda som man kan gå. Det kanske kan vara en idé att ta tag i det och bota din flygrädsla till nästa gång?
    Det visste jag inte, tack! 
Svar på tråden Nervös inför flygning!