• brokig

Hur gör ni med "små presenter" mellan födelsedagar/julafton och dyl?

Jag har tidigare handlat på mig en del saker till mitt barn när jag hittat något fint/roligt/användbart/inspirerande trots att det inte varit födelsedag eller liknande, men då har mitt barn varit relativt litet. Nu är min son snart 2,5 år och jag känner inte att jag vill överrösa honom med saker bara sådär längre men samtidigt känns det befängt att han ska behöva vänta till jul med att få en bok som jag hittat i någon boklåda och vill läsa nu, typ.

Jag håller strikt på att inte ge gåvor som mutor (har hört om de som har mutlådor med småpresenter att ta fram "vid behov" utan har istället tagit fram saken i fråga och sagt typ "titta vad mamma fick med posten idag/handlade idag".

Hur gör ni själva med bokreafynd, bokklubbar, presenter från blöjklubben, medlemspremier avsedda för barn och dyl? Får de vänta tills nästa tillfälle att få present eller får de pryttlarna direkt och i så fall hur presenterar ni dem?

• Svar på tråden Hur gör ni med "små presenter" mellan födelsedagar/julafton och dyl?
  • aurora1827

Vi klassar inte böcker, filmer, kläder/skor, pysselsaker (färg, målarböcker, pärlor, pennor, papper), spel eller pussel som presenter utan mer som förbrukningssaker precis som andra saker man använder under året och som man ofta kan vilja köpa lite mer ofta än en gång per år. Vi försöker att inte ge så mycket presenter och då är det kanske lite större grejer och mer personliga. Vi är också medlemmar i en bokklubb.

Vi gör ingen större grej av det, slår inte in grejerna eller så, bara säger att "jag köpte lite målarfärger på affärn, de gamla är ju nästan slut", eller nåt. Så länge det inte är grejer som vi/de klassar som "leksaker" så blir det ingen större grej av det. Sakerna är gemensamma för alla (kanske ingen stor poäng om man bara har ett barn men väl så viktigt om man har fler...) Spel och pussel försöker vi lägga till helgen så att vi kan spela med dem, böcker är ju bra att vänta till kvällen så att man kan läsa dem direkt.

Ju äldre barnen blir desto mindre spännande blir det med vardagssaker som böcker och då blir det inte heller "presenter" även om det såklart är väldigt uppskattat.

• Aaglars

Tycker det är jättekul att ge överraskningspreseter emellanåt! Gjorde det senast igår då jag var på Panduro och kom hem med massa  kul till dottern - bara för att...

• Duckan

Vi har bara ett barn, ganska bortskämd av fler än oss får jag erkänna. Vi (läs jag, mormor och farmor) är hopplösa på att köpa saker till henne i tid och otid. Lite dumt kan jag tycka. Som svar, ja hon får saker mellan födelsedag och julafton. Ganska ofta.

• stickkontakt

Min dotter är också snart 2,5 år. Hon får nya saker lite då och då, när vi hittat något roligt. En 2,5-åring är ju fortfarande liten och utvecklas väldigt fort. Från julafton till 2-årsdagen gick hon från att klara enkla knoppussel till att kunna lösa 10-bitarspussel, och nu klarar hon uppemot 20 bitar. Samma med böcker, i vintras uppskattade hon bilderböcker med en rad text per sida och pekböcker, nu kan hon utan problem lyssna på en hel Pettsson-bok eller en lång saga. Det vore ju löjligt om hon skulle få vänta ett halvår med att få en bok eller ett pussel som passar hennes nivå bara för att det inte råkar vara vare sig julafton eller födelsedag på ett tag.

• FruTrött

Har en 4,5-åring. Jag köper under hela året. Slår inte in, och gör ingen grej av det utan visar vad jag har köpt när jag kommer hem. Dottern blir ofta väldigt glad för det hon får, men är i övrigt väldig obrydd när det gäller grejer. Vi kan utan problem gå genom en leksaksaffär utan att köpa något och utan speciellt mycket tjat, och hon har aldrig någonsin fått något för att hon har tjatat (Då är jag övertygad om att vi skulle få problem sedan).

• mother87

Min son som blir 3 23e december får öppna paketen från bokklubbarna. Köper jag nåt på loppis eller i affären jag tror han gillar får han det, sällan får han åka med o handla med farmor o mig, men då får han oftasten liten bil eller så. I övrigt brukar han få åka bilen eller dra en boll med sak i som står i mataffärens entré. Det blir säkerligen mkt smått o gått under året från jul till födelsedag.. Stora saker ges i en två dagars period då 23-24 dec.

• Sous

Jag undrar faktiskt också över det här. Köper ju gärna grejer på barnloppisar och så, och det känns ju lite knäppt att lägga undan ett pussel för fem kronor i flera månader. Jag tycker att det var intressant som aurora sa, att skilja på förbrukningsvaror (böcker, filmer, spel, pussel och pyssel) som då är till hela familjen och rena leksaker. Jag kan tänka mig att det också gäller säsongsgrejer eller saker för ett specifikt tillfälle (ex bakformar och kavel, trädgårdsgrejer, ny pulka, simdyna etc.) eller behovsföremål (kläder, saker till rummet osv.).

• brokig

Resonemanget låter vettigt som ni skriver ovan kring förbrukningsgrejor men samtidigt är det svårt att gränsdra tycker jag. När övergår böcker och dyl till att vara något man får önska sig? När jag var tio ville jag tex bara ha böcker i julklapp. Tänker om man har barn i olika åldrar där den ena får och de n andra inte.

• Mrs Green

Böcker köper vi när som helst, det tycker jag aldrig man kan ha för många av (i synnerhet inte när de börjar läsa själva). Fast börjar det närma sig jul/födelsedag så brukar jag hålla på dem lite, och slå in dem. Annars ställer jag dem bara direkt i bokhyllan.

Och vi tycker också att rit-/målar-/pysselsaker är förbrukningsvaror som alltid ska finnas hemma. Sen kanske hon kan få lite extra roliga pysselsaker eller pärlor t.ex vid jul/födelsedag.

• Alexi

jag har två barn på snart 3 och 5 år. Jag köper också grejor i tid och otid, allt ifrån förbrukningsvaror som block, pennor, hårspännen och allt sånt men också böcker, pussel mm när jag tycker det är något som saknas hemma för den utveckling de är i.

Jag har också funderat en hel del på det här men inte kommit fram till något vettigt. För grejen är ju att jag då och då plockar fram något som varit undanlagt ett år och då upplevs det ju som helt nya grejor, eller helt enkelt något från min barndom, som tex den stora resväskan med barbiegrejor dottern fick under semestern. Det är ju inte saker jag köpt och varför ska hon då få dem i present, nu tar jag fram och överraskar med dem när det känns kul. Dottern blir ju lika glad för nya kläder som för leksaker, allt nytt är kul, så det går liksom inte att göra en stor affär av vissa saker som presenter och annat inte. Sen får de ofta något nytt att leka med i samband med långa resor, att ha i bilen eller på flyget.

Sonen som snart är tre har fått en del bilar löpande under året då vi upptäckte att han tyckte det var jättekul och vi inte hade så många.

Dessutom är båda mina barn vinterbarn vilket gör att det blir ohållbart trist om de bara ska få grejor till födelsedag och jul. Allt för sommaren får de ju till sommaren, även om tex cyklarna hittills varit födelsedagspresenter från mormor och morfar som inhandlats först till sommaren.

Dock tänker jag att rena leksaker oftast är sånt som köps till födelsedag och jul.

Svar på tråden Hur gör ni med "små presenter" mellan födelsedagar/julafton och dyl?