• brokig

Hur hög personaltäthet har ni på er förskola?

Min undran är enligt rubriken. Ange även gärna hur stor barngruppen är, åldern på barnen, om särskilda behov finns på avdelningen samt mellan hur många huvuden de arbetade procenten fördelas.

Jag är lite sur (eller rätt mycket sur) över att min sons förskola skurit ner på personal nu till höstterminen. Vill därför höra om den nya personaltätheten är att betrakta som "normal" i dagens samhälle eller onormal även med dagens pressade finanser.

330% pedagoger (fördelat på 4 personer) delar på 18 barn i åldern 0-5. En pojke på avdelningen behöver hjälp med blodsockermätning och insulininjektion vid 3-4 tillfällen per dag vilket det tidigare avsatts en 50% resurs för till hela avdelningen (denna har nu tagits bort).

• Svar på tråden Hur hög personaltäthet har ni på er förskola?
  • Aaglars

Barn 1: 15 barn 3-5 år - 3 pedagoger 75% 75% 100%

Barn 2:       DITO

Barn 3: 15 barn 1-2 år - 3 pedagoger 75% 80% 100% 

• BrödernaBus

1-3 åringar = max 15 barn på 3 heltidsanställda (två fsk-lärare och en barnskötare)
    3-5 åringar = 2 avd med max 20 barn på varje, på 3 heltidsanställda (två fsk-lärare och en barnskötare)

Inget barn har några särskilda behov vad jag vet så det finns ingen extra resurs för just det.

Dessutom finns en heltidsanställd på förskolan som hoppar in där hon behövs, samt egen kokerska.

• Annaïck

hehe jag bor i Frankrike och i école maternelle (3-5 ar) som motsvarar förskola, har de en lärare och en assistent pa ca 25-30 barn

• Aaglars
    Annaïck skrev 2013-09-17 12:08:14 följande:
    hehe jag bor i Frankrike och i école maternelle (3-5 ar) som motsvarar förskola, har de en lärare och en assistent pa ca 25-30 barn
    Oooooooooooooj!!! Förvånad
  • RöttÄrSött

Barn 1-2 år 24 procents personal per barn.
    Barn 3-5 år 12 procents personal per barn.

Arbetslösa och föräldralediga har femtontimmarsplacering och således en halv plats (12 resp. 6 i personalprocent).

Vi får aldrig underskrida i personalprocent men siffrorna är ju inte jämna samt att vi inte kan kicka ut någon som går upp i tid varav vi i regel hamnar på högre procent än vad vi får personal för. Oftast 10-30 procent beroende på tid på året, alltså 310-330 personalprocent men enbart 300 i faktisk bemanning. Faktiska grupper blir 21-23 stora barn resp. 13-15 små.

Om din grupp är bra personalmässigt jämfört med oss är svårt att säga utan att veta åldrarna på barnen.

• önskarhoppaslängtar

En faktor som kan påverka mycket hur personaltätheten upplevs är ju vilka öppettider avdelningen/fsk har. Är det 1avdelningsförskola där man ansvarar för både öppning och stängning eller är det flera avd som kan dela på det?

• SB2011

14 barn på 3vuxna

1-3 års ålder ingen på avdelningen som har några special behov!

• RöttÄrSött

Min kollega jobbade som lärare i Polen och skulle aldrig bli förskollärare för där var det likt som Annaik... Två lärare på trettio barn men de jobbade bara ihop på lunchen, en eller två assistenter som skötte städning och blöjor. En pedagog tog morgonpasset och slutade efter lunch och den andra började vid lunchen och jobbade till stängning.

Sedan hade de ingen inskolning utan du lämnade in barnet på full dag från första dagen! Vi har det bra ändå...

Svar på tråden Hur hög personaltäthet har ni på er förskola?