• Anonym (bry mig?)

kompis lever på socialbidrag. har startat ett företag och syr kläder

Min kompis lever sedan många år på socialbidrag, detta är ett faktum och ingenting ni behöver ifrågasätta.
    Nu har hon börjat sy barnkläder på beställning. Hon har en sida på Facebook där folk kan se priser och lägga beställningar.
    Hon betalar ingen skatt för sina inkomster, redovisar dem ingenstans och berättar ingenting för soc.
    Även om hon är min kompis tycker jag att det är fel att lura staten på pengar, hon kan ju bevisligen jobba.
    Jag har försökt prata med henne om det men hon menar bara på att ingen fattig blir lidande av det hon gör, vad nu det betyder.

Är jag bara löjlig som retar på detta och tycker att hon borde kunna bli självförsörjde om hon klarar av att vara egenföretagare?
    Ska jag kanske kontakta socialtjänsten och berätta vad jag vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-18 12:36
    Idag lämnade jag över all information till Skatteverket och Socialtjänsten.
    Igår ringde jag min fd.kompis och berättade vad jag skulle göra. Vi pratade en stund och jag förklarade att vi har haft denna diskussion många gånger nu och att jag hela tiden har sagt vad jag slutligen kan komma behöva göra. Hon har fått många chanser att göra rätt för sig.
    Vi är inte vänner längre, men det är ingen större förlust känner jag då jag inte kan ha vänner som har så vitt skilda värderingar.
    För att vårt samhälles skyddsnät ska fungera måste vi alla följa de regler som finns när vi uppbär bidrag av olika slag. Annars havererar allt och de som verkligen behöver hjälp riskerar stå utan.
    Jag kan inte stå och se på när människor missbrukar systemet.

• Svar på tråden kompis lever på socialbidrag. har startat ett företag och syr kläder
  • SupersurasunkSara

Smart att ha en sida på facebook.. Tror hon att ingen på soc har facebook eller? Viss hobbyverksamhet kan man ju få ha utan att man måste skatta för det, men jag minns ingen summa. Däremot räknas det som inkomst hos soc och ska tas med där.
    Nej, det är inte fel att du reagerar, jag tycker försörjnigsstöd är BRA, när det behövs, men kan hon försörja sig helt eller iaf delvis själv är det ju bättre.  

• Anonym (....)

Jag tror inte du retar dig på att hon lurar staten på pengar. Snarare sticker det i dina ögon att hon får pengar "utan att jobba för det", som du också velat ha.

Själv tänker jag att det nog inte är så livat att leva på socialbidrag, och om man har möjlighet att hobby-jobba ihop några kronor extra så skulle jag blunda för detta. Hon blir knappast självförsörjande av att sy lite barnkläder. Det är nog inte ett företag som skulle gå med större vinst.

Det är inte samma att ha pengar från försäkringskassan för att man inte är arbetsför, och samtidigt jobba vid sidan om. Då kan man tala om att luras (enl mig).

Mår du bättre av att kontakta socialtjänsten - gör det då. Fundera en gång till först över vad det ger dig, och vad egentliga anledningen är att det sticker i dina ögon. Kanske gillar du inte din vän överhuvudtaget?

• Anonym (Etik & Moral)

Beror på hur mycket hon tjänar. Är det några hundra extra i månaden är det väl inget att bråka om. Men om hon tjänar flera tusen kronor extra i månaden tycker jag att du ska anmäla henne. 

• Anonym (:I)
    Anonym (bry mig?) skrev 2013-09-17 12:26:38 följande:
    Min kompis lever sedan många år på socialbidrag, detta är ett faktum och ingenting ni behöver ifrågasätta. Nu har hon börjat sy barnkläder på beställning. Hon har en sida på Facebook där folk kan se priser och lägga beställningar. Hon betalar ingen skatt för sina inkomster, redovisar dem ingenstans och berättar ingenting för soc. Även om hon är min kompis tycker jag att det är fel att lura staten på pengar, hon kan ju bevisligen jobba. Jag har försökt prata med henne om det men hon menar bara på att ingen fattig blir lidande av det hon gör, vad nu det betyder. Är jag bara löjlig som retar på detta och tycker att hon borde kunna bli självförsörjde om hon klarar av att vara egenföretagare? Ska jag kanske kontakta socialtjänsten och berätta vad jag vet?
    fast jag tycker det är bra att hon försöker dra in pengar soc bidrag är ju inte så fett

om hon lyckas och blir självförsörjande så behöver hon ju sen inget bidrag

nu vet ju inte jag vf hon lever på soc, men oavsett är det bra om hon försöker ta sig ur det tycker jag, för jag antar att det är det hon försöker med 
  • Anonym (bry mig?)

Hon har väldigt mycket beställningar och tar mellan 300-500 per dress hon syr.

Visst kostar materialet men hon går med vinst på sitt lilla företag, det säger hon själv.

Varför ska det alltid komma någon som vill påstå att den som ifrågasätter är avundsjuk? Jag tycker att socialbidrag ska vara en sista utväg och då hon tydligen klarar av att jobba så borde väl bäst vara om hon faktiskt sökte jobb eller kanske arbetstränade.

• Anonym (Klara)

Hur mycket tjänar hon på detta? Tror att det är svårt att tjäna pengar på att sälja barnkläder i sådan liten skala.

• Anonym (Kompis)

Hur kan man börja en mening och skriva "Min kompis..." för att sedan vilja sticka kniven i ryggen på denne? Då är det knappast en kompis.

Nej, du ska inte ringa och berätta vad du vet. Inte om du anser att hon är en vän. Däremot så kan du varna henne, för om soc kommer på henne kan hela bidraget ryka. Vad gör hon om hon förlorar soc? Vad gör hon om hon ev. måste betala tillbaka en massa pengar?

Sedan kan jag tänka mig att med tanke på material + tid och vad folk kan tänka sig att lägga på hemsydda barnkläder, kanske hon ändå bara hamnar jämnt upp?

• Omogen citron

Man får tjäna 30 000 per år på hobbyverksamhet utan att skatta för det. Jag tvivlar starkt på att din vän kommer upp i så mycket, tänk på att det här är förtjänsten, hon får alltså dra av för matreal och dylikt.

Däremot ska ju hennes bidrag minska pga det här, men jag skulle låta det vara. Några hundralappar i månaden är inget att tjafsa om. Det är inte lätt att gå på socialbidrag.

• Anonym (bry mig?)
    Anonym (:I) skrev 2013-09-17 12:42:38 följande:
    fast jag tycker det är bra att hon försöker dra in pengar soc bidrag är ju inte så fett

om hon lyckas och blir självförsörjande så behöver hon ju sen inget bidrag

nu vet ju inte jag vf hon lever på soc, men oavsett är det bra om hon försöker ta sig ur det tycker jag, för jag antar att det är det hon försöker med 

Självklart är det jättebra om hon vill bli självförsörjande. Men vill man bli självförsörjande, varför har man då inga planer på att berätta för socialtjänsten om sin sidoverksamhet utan istället bara säger att det inte drabbar någon fattig?
  • Anonym (Kompis)
    Anonym (bry mig?) skrev 2013-09-17 12:42:56 följande:
     Jag tycker att socialbidrag ska vara en sista utväg och då hon tydligen klarar av att jobba så borde väl bäst vara om hon faktiskt sökte jobb eller kanske arbetstränade.
    Om man går på soc måste man aktivt söka jobb så det gör hon nog redan.

Varför arbetsträna? Är hon sjukskriven?
Svar på tråden kompis lever på socialbidrag. har startat ett företag och syr kläder