kompis lever på socialbidrag. har startat ett företag och syr kläder
Min kompis lever sedan många år på socialbidrag, detta är ett faktum och ingenting ni behöver ifrågasätta.
Nu har hon börjat sy barnkläder på beställning. Hon har en sida på Facebook där folk kan se priser och lägga beställningar.
Hon betalar ingen skatt för sina inkomster, redovisar dem ingenstans och berättar ingenting för soc.
Även om hon är min kompis tycker jag att det är fel att lura staten på pengar, hon kan ju bevisligen jobba.
Jag har försökt prata med henne om det men hon menar bara på att ingen fattig blir lidande av det hon gör, vad nu det betyder.
Är jag bara löjlig som retar på detta och tycker att hon borde kunna bli självförsörjde om hon klarar av att vara egenföretagare?
Ska jag kanske kontakta socialtjänsten och berätta vad jag vet?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-18 12:36
Idag lämnade jag över all information till Skatteverket och Socialtjänsten.
Igår ringde jag min fd.kompis och berättade vad jag skulle göra. Vi pratade en stund och jag förklarade att vi har haft denna diskussion många gånger nu och att jag hela tiden har sagt vad jag slutligen kan komma behöva göra. Hon har fått många chanser att göra rätt för sig.
Vi är inte vänner längre, men det är ingen större förlust känner jag då jag inte kan ha vänner som har så vitt skilda värderingar.
För att vårt samhälles skyddsnät ska fungera måste vi alla följa de regler som finns när vi uppbär bidrag av olika slag. Annars havererar allt och de som verkligen behöver hjälp riskerar stå utan.
Jag kan inte stå och se på när människor missbrukar systemet.