• frilin

Flera prematurbarn?

Jag har två barn, vår första kom 39+1, men lillebror föddes prematur i v 34+1 efter tidig vattenavgång. Han mådde toppen men vi låg inne några veckor.

Nu är jag gravid med nr.3 och är nervös att detta barn ska komma ännu tidigare. Dels för att jag var sjukskriven med första för sammandragningar från v.27, att jag fick andra v.34 och nu har opererat livmodertappen (konsiering LEEP) under denna graviditet.

Har ni flera barn som fötts tidigt? Någon som fått prematur efter konisering? Jag vet att jag inte borde oroa mig i förtid men det är svårt att låta bli när läkarna säger att risken är överhängande att detta barn kommer komma för tidigt. Jag kommer gå på kontroller från v.20.

• Svar på tråden Flera prematurbarn?
  • frilin

Vad konstigt att de inte reagerade på att den mjuknat, det tycker jag låter underligt. Om man läser runt är ju för tidig födsel vanligt efter konisering då man ofta inte klarar tyngden när barnet blir större. Så har även min barnmorska, gynläkare och spec-MVC förklarat det för mig.

Vare sig det är konisering eller annan orsak så undrar jag hur vanligt det är att man fortsätter få prematura barn om man fått ett? Finns det undersökningar el statistik på sånt? 

• frilin

Puffar upp tråden lite och undrar hur det går för dig themirethemerrier?

• frilin

Jag är i v22 och oron växer hela tiden! Jag tänker fortsätta jobba till nästa cervixmätning i v28 om jag inte får sammandragningar el andra tecken på att kroppen säger ifrån. Jag har ställt in mig på att det nog kommer tidigt men över nyår vill jag ju iaf gå. Sen vet man ju aldrig, det behöver ju inte bli tidigt men det verkar som alla försöker förbereda mig på det. Vilken vecka är du i?

• frilin

monika84 - Hoppas de får stanna så länge som möjligt, men med tvillingar brukar de väl komma lite tidigare? Vet du varför du fick tidigt sist? God jul!

themorethemerrier - Jag håller tummarna att du klarar dig in på nya året! Det är mitt första mål också, därefter är jag glad för varje vecka. Jag går in i v.30 imorgon. Känns som denna graviditet är evighetslång bara för att den inneburit så mycket oro. Nu börjar mitt tålamod tryta, har så mycket sammandragningar och tryck neråt och dessutom en massa besvärlig foglossning men ett bra tag till vill jag ju helst gå. Önskar dig en god jul!

Svar på tråden Flera prematurbarn?