• blomman07

Hur mycket dryck till 25 personer?

Ska döpa dottern på lördag och det kommer bjudas först på smörgåstårta och sedan tårta och ganska mycket fika. Det kommer att vara ca 25 personer närvarande, varav tre är mellan 10-15, en ungdom på 17 och ett barn på ca 8 år. Resterande 20 är vuxna mellan 20-80, de flesta över 35.

De flesta är släkt som jag träffar Max en gång var femte år pga avstånd så jag har ingen aning om vad de har för dryckesvaror.. Det kommer att serveras kaffe till tårtan och finnas ungefär 5 liter rött vin.

Det jag har tänkt köpa är cola, naturellt bubbelvatten och alkoholfri cider.
    Men hur många 1,5L flaskor ska jag köpa av varje?
    Snälla hjälp!

• Svar på tråden Hur mycket dryck till 25 personer?
  • Butterscotch

Oj svårt... jag tror inte att det går åt särskilt mycket. En flaska räcker till 7 glas ungefär, om vi antar att ett glas är dryga 2 dl. Varje person dricker nog ungefär 1 glas, men räkna på 1,5 så har du lite extra. 3 dl dryck per person = 75 dl totalt = 5 flaskor. Hur du ska fördela dem mellan de 3 olika sorterna du vill ha blir lite svårare, det beror ju helt på personliga preferenser.

• Emmut
    Butterscotch skrev 2013-09-17 14:16:36 följande:

Oj svårt... jag tror inte att det går åt särskilt mycket. En flaska räcker till 7 glas ungefär, om vi antar att ett glas är dryga 2 dl. Varje person dricker nog ungefär 1 glas, men räkna på 1,5 så har du lite extra. 3 dl dryck per person = 75 dl totalt = 5 flaskor. Hur du ska fördela dem mellan de 3 olika sorterna du vill ha blir lite svårare, det beror ju helt på personliga preferenser.

Jag tycker det låter snålt med 1,5 glas per person. Räkna med ett glas till smörgåstårtan och ett glas till fikat, minst.
  • blomman07
    Butterscotch skrev 2013-09-17 14:16:36 följande:

Fast dricker man verkligen bara 1,5 glas dryck under både mat och och tårta/fika? Smörgåstårta är ju både salt och fett, och tårta och fika är ju väldigt sött, alltså ganska tungt.. Vet ju inte om alla dricker kaffe heller, även om jag utgår lite ifrån att alla vuxna gör det. Jag tror inte att alla dricker vin heller eftersom det kommer vara på tidig eftermiddag.

Men det är ju smart att räkna i deciliter och sedan bara multiplicera, det tänkte jag inte på :)
  • liquorice

Bättre köpa för mycket än för lite, säger som ovan. Minst en halv liter per person.

• Butterscotch
    liquorice skrev 2013-09-17 15:10:17 följande:
    Bättre köpa för mycket än för lite, säger som ovan. Minst en halv liter per person.

Jag håller med om att det är bättre att köpa för mycket, det går ju att spara eller lämna tillbaka. Men en halv liter per person - orkar någon äta mat eller fika då?!?
  • Duckan

Bland de vuxna (utgår från mig själv och de i min närhet) går det mest vatten och cider. Cola till de 5 barnen. Hur mycket? Ja, som nån ovan sa, räkna på en halvliter per person iaf.

• blomman07
    Butterscotch skrev 2013-09-17 16:15:30 följande:

Jag håller med om att det är bättre att köpa för mycket, det går ju att spara eller lämna tillbaka. Men en halv liter per person - orkar någon äta mat eller fika då?!?
    Fast vatten blir man ju inte mätt på. tanken är ju att man ska sitta ett tag, och då kan man ju alltid gå och kissa ;) en halvliter är ju dessutom inte mycket alls. Om alla fick varsin 50cl loka, tror du de skulle klara sig på endast den igenom hela kalaset? Jag tror inte det faktiskt..

Jag kommer nog räkna på en halvliter per person, men köpa lite mer ändå. Det som blir över kan ju sparas.
  • Mineralvatten

Hej!
    Jag skulle säga såhär:
    Det beror helt på hur länge kalaset ska hålla på =).
    Ett glas per person tycker jag väldigt snålt, jag kan dricka en halv liter dricka av något slag (nej inte alkolhaltig haha) till maten.

om vi då säger att alla dricker en halv liter för att vara på enkla sidan så blir det då
    25/2 =  12,5 liter.
    av detta så skulle jag ta hälften bubbelvatten (6 liter), 4 liter cola och 2,5 liter cider.
    om ni sparar kvittot så kan ni säkert lämna tillbaka icke öppnade flaskor till affären. 

• Mineralvatten
    blomman07 skrev 2013-09-17 16:28:03 följande:
    Fast vatten blir man ju inte mätt på. tanken är ju att man ska sitta ett tag, och då kan man ju alltid gå och kissa ;) en halvliter är ju dessutom inte mycket alls. Om alla fick varsin 50cl loka, tror du de skulle klara sig på endast den igenom hela kalaset? Jag tror inte det faktiskt..

Jag kommer nog räkna på en halvliter per person, men köpa lite mer ändå. Det som blir över kan ju sparas.
    bra =).
  • Grande Rock

Jag kanke är lite av en avart, men jag brukar dra i mig upp mot en liter vatten till en normal måltid

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Aniiee

När jag jobbade i matbranchen och med catering så räknade vi 7 dl per person på en stillsam sammankomst (dop/begravning tex) som varade mer än 2 timmar. För att ha lite extra räknade vi med att barn dricker lika mycket som vuxna (vilket de sällan gör) Så... 12 flaskor av vilka jag skulle satsa på 6 flaskor vatten och 3 av varje cider/cola.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • blomman07

Det blev så att jag köpte 9 flaskor cider á 1L, två light cola, en cola regular, samt 3 flaskor vatten. Ställde fram en tillbringare med kranvatten också. Blev fyra hela flaskor cider kvar, en halv light cola och en vatten. Det gick nog åt 2-3 liter vin och två flaskor champagne också. (Vi hade köpt fyra flaskor)

Kalaset varade från 14-18 ungefär. Tack för era svar!

Svar på tråden Hur mycket dryck till 25 personer?