• Anonym (Bonne)

    Hur svårt/jobbigt är det egentligen att driva en egen gård?

    Jag har en dröm att starta upp en ekologisk gård, där jag ska odla och ha djur som ska förse hushållet med kött, mjölk, äpplen, ägg, potatis och dylikt. Tänkte typ 2-3 kor och en tjur, 3-4 grisar, 2-3 får och en bagge, 10-tal höns. Samtidigt kommer jag förstås behöva arbeta deltid för att ha råd med foder, försäkringar, el och allt annat som behövs. Är det genomförbart? Hur mycket tid per dag tar det att ta hand om så många djur?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-17 13:51
    Alltså, djuren ska givetvis inte förse hushållet med äpplen och potatis, haha. Det ska odlingen göra.

  • Svar på tråden Hur svårt/jobbigt är det egentligen att driva en egen gård?
  • yodi

    ni har ingen bondgård i närheten där du kan få göra studiebesök för att kunna bilda dig en uppfattning?

    har du erfarenhet av lantbruksdjur sedan tidigare?

    min spontana tanke är att om ni ska ha egen mjölk så är det mjölkkorna som kommer att vara "jobbigast" att ta hand om. då dom ska mjölkas regelbundet.

    sen beror det även på hur ni har tänkt att ha dom, ska dom stå på box? eller mer i lösdrift?        

  • Anonym (Bonne)
    yodi skrev 2013-09-17 13:58:19 följande:
    ni har ingen bondgård i närheten där du kan få göra studiebesök för att kunna bilda dig en uppfattning?

    har du erfarenhet av lantbruksdjur sedan tidigare?

    min spontana tanke är att om ni ska ha egen mjölk så är det mjölkkorna som kommer att vara "jobbigast" att ta hand om. då dom ska mjölkas regelbundet.

    sen beror det även på hur ni har tänkt att ha dom, ska dom stå på box? eller mer i lösdrift?        
    Jo, finns gott om gårdar här omkring. Ett studiebesök var ett bra tips. Detta är ändå inte aktuellt än på några år, måste spara mer först. ;)

    Jo, en del erfarenhet. Aldrig mjölkat kor eller så dock, men hållit på mycket med hästar på gårdar med andra djur som man hjälpt till att mata och så när jag var yngre. Men på det stora hela är jag absolut rätt novis.

    Ute på sommaren, inne på vintern för här uppe där jag bor blir det väldigt kallt oftast. Hur är det med mjölkkor, om man inte avlar på dem så producerar de väl ingen mjölk? Kan man ha mjölkkor och bara "ha dem" utan att de producerar tänker jag? Jag menar, jag är bara en person och har väldigt litet behov av mjölk. Lite grädde och mjölk vill jag ha, och gärna testa att göra egen ost kanske... Men jag har ju ingen användning av flera liter per dag. :P 
    Om man låter de behålla sina kalvar och sedan säljer av som mjölkkor? Kan det fungera som en liten inkomst till gården? 
  • ica

    Min första undran är hur du ska klara dig ekonomiskt? Köpa en gård är inte gratis. och så småskaligt ger inga större inkomster.

  • Anonym (utopi)
    Anonym (Bonne) skrev 2013-09-17 13:50:11 följande:
    Jag har en dröm att starta upp en ekologisk gård, där jag ska odla och ha djur som ska förse hushållet med kött, mjölk, äpplen, ägg, potatis och dylikt. Tänkte typ 2-3 kor och en tjur, 3-4 grisar, 2-3 får och en bagge, 10-tal höns. Samtidigt kommer jag förstås behöva arbeta deltid för att ha råd med foder, försäkringar, el och allt annat som behövs. Är det genomförbart? Hur mycket tid per dag tar det att ta hand om så många djur?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-17 13:51
    Alltså, djuren ska givetvis inte förse hushållet med äpplen och potatis, haha. Det ska odlingen göra.
    Att ta hand om djuren är kanske inte så tidskrävande, ett par timmar om dagen eller så, men det kommer mycket med det som jag undrar om du har förstått. Djuren ska vara märkta och registrerade, du ska uppfylla alla krav vad gäller byggnadernas utformning och storlek mm. Dessutom så skriver du att du vill förse hushållet med mjölk, vilket alltså innebär att du ska lära dig och lyckas med att handmjölka kossor (vilket inte är det lättaste). Du skriver dessutom att du vill ha en tjur, vilket jag inte skulle rekommendera. Jag skulle nog hellre ta dit någon som seminerar korna vid rätt tillfälle, om man har en tjur måste man förutom att hantera den också se till att den inte betäcker korna vid fel tillfälle så att kalvarna föds vid fel tid på året och t.ex. fryser ihjäl. Grisar som får gå och böka, får och höns är betydligt lättare att hantera än kor. Jag skulle nog börja med några grisar som du bara föder upp till slakt och lite höns, men först av allt skulle jag läsa på betydligt mer än vad du verkar ha gjort.    
  • Anonym (Bonne)
    Anonym (utopi) skrev 2013-09-17 14:09:38 följande:
    Att ta hand om djuren är kanske inte så tidskrävande, ett par timmar om dagen eller så, men det kommer mycket med det som jag undrar om du har förstått. Djuren ska vara märkta och registrerade, du ska uppfylla alla krav vad gäller byggnadernas utformning och storlek mm. Dessutom så skriver du att du vill förse hushållet med mjölk, vilket alltså innebär att du ska lära dig och lyckas med att handmjölka kossor (vilket inte är det lättaste). Du skriver dessutom att du vill ha en tjur, vilket jag inte skulle rekommendera. Jag skulle nog hellre ta dit någon som seminerar korna vid rätt tillfälle, om man har en tjur måste man förutom att hantera den också se till att den inte betäcker korna vid fel tillfälle så att kalvarna föds vid fel tid på året och t.ex. fryser ihjäl. Grisar som får gå och böka, får och höns är betydligt lättare att hantera än kor. Jag skulle nog börja med några grisar som du bara föder upp till slakt och lite höns, men först av allt skulle jag läsa på betydligt mer än vad du verkar ha gjort.    
    Ja, jag har som sagt några år kvar innan det är möjligt så... ;)
    Vad kostar en sådan mjölkningsmaskin tro?
    ica skrev 2013-09-17 14:08:15 följande:
    Min första undran är hur du ska klara dig ekonomiskt? Köpa en gård är inte gratis. och så småskaligt ger inga större inkomster.
    Kommer fortsätta jobba, deltid om jag måste men om jag hinner och har behov av mer pengar så heltid. Jag kommer behöva fortsätta spara i X antal år framöver. Utöver det är inte gårdar här uppe särskilt dyra. Speciellt inte de som ligger mer avsides som jag är intresserad av.

     
  • ica
    Anonym (Bonne) skrev 2013-09-17 14:14:21 följande:
    Ja, jag har som sagt några år kvar innan det är möjligt så... ;)
    Vad kostar en sådan mjölkningsmaskin tro?

    Kommer fortsätta jobba, deltid om jag måste men om jag hinner och har behov av mer pengar så heltid. Jag kommer behöva fortsätta spara i X antal år framöver. Utöver det är inte gårdar här uppe särskilt dyra. Speciellt inte de som ligger mer avsides som jag är intresserad av.

     

    Djur, foder, vetrinär. Även om gården är billig så ska den underhållas. Kan du allt själv?
  • Anonym (Bonne)
    ica skrev 2013-09-17 14:15:24 följande:

    Djur, foder, vetrinär. Även om gården är billig så ska den underhållas. Kan du allt själv?
    Nej inte ännu.
  • Anonym (kuse)

    Läs på mer och åk på studiebesök hos någon. Det är ett otroligt ansvar med djur och man blir bunden. Semester och att vara sjuk blir bökigare att få till, djuren måste ju ha mat och tillsyn varje dag. Har ni någon som kan hjälpa till med sånt? Tjur skulle jag inte heller rekommendera. Kan du något om växtodling? Markkunskap och djurkunskap är viktigt när man har en gård för att få en hållbar drift. Det är dessutom tungt i bland och man får vara beredd att fixa med saker själv. Typ läckage i stallet i 25 minusgrader. Fixar ni det? Lycka till!

  • yodi
    Anonym (Bonne) skrev 2013-09-17 14:05:37 följande:
    Jo, finns gott om gårdar här omkring. Ett studiebesök var ett bra tips. Detta är ändå inte aktuellt än på några år, måste spara mer först. ;)

    Jo, en del erfarenhet. Aldrig mjölkat kor eller så dock, men hållit på mycket med hästar på gårdar med andra djur som man hjälpt till att mata och så när jag var yngre. Men på det stora hela är jag absolut rätt novis.

    Ute på sommaren, inne på vintern för här uppe där jag bor blir det väldigt kallt oftast. Hur är det med mjölkkor, om man inte avlar på dem så producerar de väl ingen mjölk? Kan man ha mjölkkor och bara "ha dem" utan att de producerar tänker jag? Jag menar, jag är bara en person och har väldigt litet behov av mjölk. Lite grädde och mjölk vill jag ha, och gärna testa att göra egen ost kanske... Men jag har ju ingen användning av flera liter per dag. :P 
    Om man låter de behålla sina kalvar och sedan säljer av som mjölkkor? Kan det fungera som en liten inkomst till gården? 
    i ditt/erat fall så hade det nog definitivt varit en bra ide om du kunde få "praoa" på lite olika gårdar, dels för att lära dig lite mer om dom olika djuren och deras skötsel och sjukdomar men även för att prova på olika sätt man kan ha dom på och ta hand om dom på, för att lättare kunna komma fram till något som kan passa just det ni hade tänkt er.

    när det gäller mjölk kor så har jag lite erfarenhet (definitivt ingen expert) men för att man ska kunna mjölka kon så måste hon ha fått någon kalv så hon börjar producera mjölk, sen kan man ta i från henne kalven och mjölka henne, hon fortsätter då producera ( hur länge vet jag inte) men en ko ger mer mjölk än vad jag misstänker att du gör gång på under en dag

    antar att hon kan få ha kvar kalven och att man mjölkar henne lite för hushållsbehov, har hon däremot ingen kalv och man inte mjölkar henne så sinar mjölken så småningom. sen kan man självklart ha ko och bara låta dom vara.

    man kan såklart även sälja kon som mjölk ko så länge hon producerar mjölk, men där har jag absolut ingen koll alls på vad man kan tänkas få för inkomster på det          
  • stickkontakt

    Sök jobb som avbytare på någon bondgård så lär du dig lite mer hur det fungerar. 

    Kom också ihåg att man blir extremt låst om man har djur. Lever du ensam, och vad händer i så fall om du blir sjuk? Finns någon som ställer upp om du vill åka bort några dagar? 

  • Matte72

    Det är en härlig dröm men du måste vara medveten om att det är mycket jobb att bedriva jordbruk, och som tidigare nämnts är det inte lätt att få det ekonomiska att gå runt och jordbrukspolitiken i Sverige premierar inte direkt småbrukare.

    Att klara sig så småskaligt som du tänkt dig och bara få in lite pengar via ett deltidsjobb blir tufft. Bättre då att börja i andra ändan, med ett jobb som genererar en trygg intäkt och sedan utökar du jordbruket allt eftersom du ser att det går runt. För de flesta är det vår, vinter och höst är det mycket arbete för att vara lite lugnare på vintern. Men var också medveten om att småbönder jobbar sju dagar per vecka och aldrig kan ta semester (avbytare kostar alldeles för mycket).

     

  • Anonym (mitt liv)

    Vi lever så. Men vi måste båda två jobba heltid på våra välbetalda jobb. Vi lägger även all ledig tid på gården. Vi har egna grönsaker, frukt och potatis. Vi har även 2 hästar, 2 grisar, höns, getter o 2 kor. Vi har även skog med god jakt och där tar vi även all ved. Det är faktiskt mycket mycket dyrare att leva av självhushåll än att köpa maten. Ex. Så kostar en gris dubbelt så mycket i foder som köttet kostar färdigt i butik. En kossa kostat 4 gånget så mkt i drift som mjölken kostar m.m bara inköpet av kon är dyrare än ett års förbrukning av mjölk.

    Dessutom behöver du en stor gård med massor sv mark. Vi tar eget hö. Till våra behov krävs att vi slår 5 hektar 2 gånger om året. Tänk även på alla maskiner som du måste ha.. och de hagar du slår hö i måste få växa upp obetade. Så förutom de 5 hektaren så krävs det flera hektar bete. Tänk även på att det är olagligt att hålla vissa djur i samma byggnad pga smittorisker.. o ni behöver se nummer m.m. Det är skit dyrt med självhushåll och det är många gånger dyrare än mat i affären. Så att deltidsarbeta är inte att tänka på.. inte ens för oss med våra goda löner...

  • Anonym (mitt liv)

    Ska du föda upp djuren ekologiskt så måste dom ha daglig utevistelse året om och ha stora byggnader att gå in i. Det krävs dessutom att du producerar de mesta av fodret själv ( nej det räcker inte med hö) så då krävs enorma marker. Vi måste dessutom handla mat som alla andra. Det går inte att odla ris, pasta, mjöl, socker, choklad, olja och det är svårt att ha maskiner och möjligheter att framställa ost, smör, jäst m.m. Att bara PLOCKA bär till ett års förbrukning av sylt, saft och gelé tar ENORMT mycket tid och massvis med socker och bra maskiner. Så var realistisk! Vi jobbar hårt och gör detta för att vi vill att djuren ska må bra och maten vara bra producerad, dessutom är det en hobby som tar upp all vår tid. Men det är så otroligt mycket dyrare än att köpa mat.

  • Anonym (Bonne)
    Anonym (mitt liv) skrev 2013-09-17 16:20:44 följande:
    Ska du föda upp djuren ekologiskt så måste dom ha daglig utevistelse året om och ha stora byggnader att gå in i. Det krävs dessutom att du producerar de mesta av fodret själv ( nej det räcker inte med hö) så då krävs enorma marker. Vi måste dessutom handla mat som alla andra. Det går inte att odla ris, pasta, mjöl, socker, choklad, olja och det är svårt att ha maskiner och möjligheter att framställa ost, smör, jäst m.m. Att bara PLOCKA bär till ett års förbrukning av sylt, saft och gelé tar ENORMT mycket tid och massvis med socker och bra maskiner. Så var realistisk! Vi jobbar hårt och gör detta för att vi vill att djuren ska må bra och maten vara bra producerad, dessutom är det en hobby som tar upp all vår tid. Men det är så otroligt mycket dyrare än att köpa mat.
    Jodå, jag är fullt införstådd i att det är billigare att leva som jag gör nu. Det är inte för att leva billigare som jag vill leva såhär utan för att ha mer koll på vad jag och min son äter. Helst av allt skulle jag vilja ha mark med sjö/å där man kan fiska också, och en egen brunn - och hade jag haft pengar så hade jag även gärna byggt ett eget vattenkraftverk för att förse en med el. Men det är mer än dröm än ett mål, hehe.

    Jag är också införstådd i att jag kommer behöva köpa mycket av maten ändå. Likaså hygienartiklar och saker till hushållet. Min förhoppning är dock att jag ska kunna ha både hon- och handjur och att de ska kunna producera fler djur. Kossor vill jag egentligen inte främst ha för mjölk utan för kött. Jag dricker inte ens mjölk, annat än en skvätt i kaffet. Har även kikat lite på Highland Cattle. Jag tror att den sorten skulle fungera bättre här uppe i norra Norrland eftersom det kan bli rejält kallt om vintern.
    stickkontakt skrev 2013-09-17 14:24:10 följande:
    Sök jobb som avbytare på någon bondgård så lär du dig lite mer hur det fungerar. 

    Kom också ihåg att man blir extremt låst om man har djur. Lever du ensam, och vad händer i så fall om du blir sjuk? Finns någon som ställer upp om du vill åka bort några dagar? 
    Ja, det är fler som tipsat om det och det ska jag absolut ta fasta på. Kanske inte nu på en gång, men när jag sparat ihop tillräckligt för en kontantinsats och så. Kanske det finns någon ekologisk gård i närheten dit man få komma och lära sig lite.

    Jag har sonens pappa som är utbildad slaktare. Han ställer säkert upp i utbyte mot kött från gården, likaså hans syster och hennes man och deras föräldrar. Så uppbackning finns iaf om något skulle hända.


     
  • Anonym (Bonne)

    Man kanske kan ha ett gäng kaniner med som man kan slakta av ibland och äta...


    Anonym (mitt liv) skrev 2013-09-17 15:48:09 följande:
    Vi lever så. Men vi måste båda två jobba heltid på våra välbetalda jobb. Vi lägger även all ledig tid på gården. Vi har egna grönsaker, frukt och potatis. Vi har även 2 hästar, 2 grisar, höns, getter o 2 kor. Vi har även skog med god jakt och där tar vi även all ved. Det är faktiskt mycket mycket dyrare att leva av självhushåll än att köpa maten. Ex. Så kostar en gris dubbelt så mycket i foder som köttet kostar färdigt i butik. En kossa kostat 4 gånget så mkt i drift som mjölken kostar m.m bara inköpet av kon är dyrare än ett års förbrukning av mjölk.
    Dessutom behöver du en stor gård med massor sv mark. Vi tar eget hö. Till våra behov krävs att vi slår 5 hektar 2 gånger om året. Tänk även på alla maskiner som du måste ha.. och de hagar du slår hö i måste få växa upp obetade. Så förutom de 5 hektaren så krävs det flera hektar bete. Tänk även på att det är olagligt att hålla vissa djur i samma byggnad pga smittorisker.. o ni behöver se nummer m.m. Det är skit dyrt med självhushåll och det är många gånger dyrare än mat i affären. Så att deltidsarbeta är inte att tänka på.. inte ens för oss med våra goda löner...
    Jag hade tänkt köpa in hö och foder utifrån. Där är jag medveten om att det är en stor kostnad. Jag vet vad en häst kostar i drift eftersom jag har hållit på mycket med hästar i mitt liv, och jag kan gissa att en kossa kostar ungefär motsvarande i drift.

    Vilka djur får man inte ha i samma byggnad? Måste byggnaderna vara helt fristående från varandra eller räcker det med att ett stall eller ladugård är avdelad med vägg? Jag tänkte att fåren och kossorna kunde få gå i samma hage, och grisarna i en egen. Nu vet jag ju inte hur min framtida gård kommer se ut, så det är ju svårt att sia om hur boendet för djuren kommer se ut. :D
     
  • ingeborg34

    Jag är mjölkbonde, kanske kan bidra med lite input. Hoppa över mjölkkor till att börja med, ha ett par dikor (inre highland cattle är mitt tips, hellre t ex herefod) eller ev. stutar, höns, kanske lite får. Gris om du har bra stängsel till den... Samarbeta om skörd av hö/ensilge me d bonde som har maskinerna som behövs. Jobba gärna hos någon som kan bli din "mentor" sedan!

  • amia01
    Anonym (mitt liv) skrev 2013-09-17 15:48:09 följande:
    Vi lever så. Men vi måste båda två jobba heltid på våra välbetalda jobb. Vi lägger även all ledig tid på gården. Vi har egna grönsaker, frukt och potatis. Vi har även 2 hästar, 2 grisar, höns, getter o 2 kor. Vi har även skog med god jakt och där tar vi även all ved. Det är faktiskt mycket mycket dyrare att leva av självhushåll än att köpa maten. Ex. Så kostar en gris dubbelt så mycket i foder som köttet kostar färdigt i butik. En kossa kostat 4 gånget så mkt i drift som mjölken kostar m.m bara inköpet av kon är dyrare än ett års förbrukning av mjölk.
    Dessutom behöver du en stor gård med massor sv mark. Vi tar eget hö. Till våra behov krävs att vi slår 5 hektar 2 gånger om året. Tänk även på alla maskiner som du måste ha.. och de hagar du slår hö i måste få växa upp obetade. Så förutom de 5 hektaren så krävs det flera hektar bete. Tänk även på att det är olagligt att hålla vissa djur i samma byggnad pga smittorisker.. o ni behöver se nummer m.m. Det är skit dyrt med självhushåll och det är många gånger dyrare än mat i affären. Så att deltidsarbeta är inte att tänka på.. inte ens för oss med våra goda löner...

    Håller helt med. Lever också till stora delar på självhushåll, men det kräver stora inkomster och massor av tid och engagemang.

    Till TS - du måste nog räkna med att först ha ett rejält sparkapital så att du kan köpa mark, maskiner och djur utan att behöva låna särskilt mycket. Sedan är det inte rimligt att tro att du klarar driften heller på enbart deltidsarbete. Tyvärr blir det lite av en prioritering mellan bra mat och tid med barnen. Även om barnen hänger med på det mesta som rör odling och trädgård, är det inte alltid de gör det frivilligt...

    Som exempel kan du väl räkna lite på hur stor del av din inkomst i dag som går till sådant som du skulle kunna bli självförsörjande på. Troligtvis en rätt liten del, eftersom många kostnader blir kvar, ex. el, telefon, bil, försäkringar, boende, mat som inte går att ta fram själv mm

    Sedan kan du titta på kostnaderna för det du tror du kan producera. Oavsett om du köper foder/maskintjänster eller om du har egna maskiner så kostar det garanterat mer per kg mat än om du köper det i affären. Dessutom kommer du att behöva skatta på allt du tar ut ur egen verksamhet...

    Vill inte vara negativ, men jag har sett så många "gröna vågare" som flyttat ut på landet och startat i stor stil precis som du beskriver det, men som efter något år kommit och bett om hjälp att rädda familj och ekonomi.

    Mitt tips är att starta i liten skala - börja med boendet, spara och köp hus och mark. Ta sedan en sak i taget, och börja med det enklaste. Kanske odling i liten skala, sedan lite större odling och några höns, lägg till några får osv. Då har du en möjlighet att se hur det blir ekonomiskt och kanske kan anpassa livssituation och arbete efter de inkomster som krävs.       

        

         
  • Anonym (Anonym)

    Hej! Nu är det ju några år efter du skrev på tråden och jag undrar hur det gått med bondgården? Har det blivit någon ännu?

    Jag är en 13-åring så kanske inte att jag kan ge råd eller liknande men jag är sugen på att gå ett program på gymnasiet som är inriktat på lantbruk och min dröm är att en dag ha en stor, öppen, ekologisk gård och sälja egenproducerade varor i en gårdsbutik eller liknande. Har blivit väldigt inspirerad av Mandelmanns på TV4 så rekommenderar det programmet om du inte redan kollat in det.

    Men jag vill som sagt bara kolla hur det går och liknande:) Lycka till med allt oavsett.

Svar på tråden Hur svårt/jobbigt är det egentligen att driva en egen gård?