• M i l l a n

Sjukanmäla skolkande tonåring?

Vill ha lite råd hur jag ska tänka. Min dotter som precis börjat gymnasiet har nu varit hemma i två dagar. För hon känt sig lite "förkyld". Men om jag känner henne rätt var det för att det regnade och var dåligt väder i måndags. Hon säger ungefär att det är så skönt att vara hemma när det regnar!! Har sjukanmält henne i två dagar nu. Men hon är enligt mig uppenbart frisk och har verkat glad och pigg de två dagar hon varit hemma. Fast hon ligger mest i sängen med sin bärbara dator.
    Men idag så ligger hon kvar i sängen igen och kommer inte upp när jag väcker henne. Att tjata på henne ger motsatt effekt, då skulle hon vägra gå till skolan i ren protest. Så var det i 8an och 9an. Hon var skoltrött och skolkade mycket vilket jag inte ville sjukanmäla vilket ledde till att skolan rapporterade till soc. Då var det KRIG på morgnarna för att försöka få henne till skolan.
    Men nu har hon kommit in på det gymnasie program hon verkligen ville, och hon har verkat jätteglad varje dag efter skolan.
    Men så plötsligt vill hon stanna hemma igen. Sa till henne igår att jag är rädd att hon ska falla in i samma mönster som i högstadiet. Men enligt henne är det ingen fara för det då hon gillar och bryr sig om skolan nu.
    Hon sa igår att hon skulle gå till skolan idag, men tydligen inte.
    Har sagt till henne att jag INTE tänker sjukanmäla idag, i hopp om att hon går till skolan. Men det hotet funkar tydligen inte.
    Men borde jag sjukanmäla skolket, vilket kan leda till att hon inte får pengar från CSN. Eller hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Sjukanmäla skolkande tonåring?
  • lillekatt
    M i l l a n skrev 2013-09-18 08:10:17 följande:
    Vet inte om hennes kompisar är i skolan. Hon har inte sagt nåt om det.
    Tänkte också samma sak som du matildadl, att hon får stå sitt kast. Men det känns taskigt på sätt och vis. :/
    Men då bör du sluta sjukanmäla henne och låt henne stå sitt kast. Du kan ju också stänga av internet när du inte hemma, så är det kanske mindre "roligare" att stanna hemma, eftersom hon inte kan hänga på nätet hela dagarna (om det är nu det hon gör).

Däremot så undrar jag om det finns någon bakomliggande orsak till att hon skolkar och/eller är skoltrött? Har hon haft problem i skolan med lärarna eller andra elever tidigare? Kanske har hon varit mobbad eller utfryst? Vad säger hon, varför vill hon inte gå i skolan?
  • Zizza
    matildadl skrev 2013-09-18 07:58:01 följande:
    Strunta i att sjukanmäla? Låt henne stå sitt kast och bli av med studiebidraget, då lär hon sig att det finns vissa fördelar med att faktiskt gå till skolan.

• M i l l a n

matildadl: Det är vårdnadshavaren som ska sjukanmäla (enligt hennes skola) fram tills eleven fyller 18.
    Att slita upp henne med våld funkar inte. Det vet jag efter 2 års krigande i grundskolan. Vill inte dit igen! Hon är starkare än mig dessutom.
    Datorn har hon fått från skolan, så att ta bort den känns som att hindra henne att göra skolarbete. (om hon gör det).
    Börjar med att sluta sjukanmäla henne!

• M i l l a n

lillekatt: Vad som gör att hon stannar hemma nu har jag inte riktigt fått kläm på. Förutom att hon verkade tycka det var skönt att vara hemma när det regnade ute.
    I grundskolan skolkade hon mycket för att hon var skoltrött. Tror inte hon är mobbad/utfryst, då hon alltid haft massor av kompisar och varit social. Men ska försöka luska ut varför hon är hemma när hon vaknar.

• matildadl

Okej, då har dom ändrat reglerna sen jag gick :)
    Men jag tycker absolut du ska sluta sjukanmäla henne. Ta datorn från henne men att hon får ha den t ex vid matbordet eller i närheten av er så hon kan göra sitt skolarbete?

• Waldo

Ojoj, vilken tur att hon inte bor hemma hos mig.

Ungen hade fått gå upp, punkt slut, man behöver inte slita med våld, man behöver bara lägga fram hur konsekvenserna fungerar och sedan som vuxen se till att dom efterlevs

Datorn ska bort, för du tror väl ändå inte att hon ägnar sig åt skolarbete när hon hänger i soffan och sängen hela dagen?
    Behöver hon den till sitt skolarbete kan hon få den när du har uppsikt någon timme på kvällen och när hon arbetar med sina läxor.

Sedan är hon inte sjuk så då blir det ingen sjukanmälan och konsekvensen inget CSN
    Jobbar man inte kan man inte få någon lön. Så funkar det i arbetslivet och så måste ungarna få lära sig att det funkar

• M i l l a n

Att ta datorn från henne är att starta 3e världskriget. Hon går knappt på toa utan datorn. (som hon fått från skolan)
    Börjar med att inte sjukanmäla henne. Får trappa upp det sen om det inte funkar.

• M i l l a n

Waldo: Tro mig, enda sättet att få upp henne mot hennes vilja skulle vara med våld. Been there! Hade som sagt KRIG varje morgon i nästan 2 år för att få henne till skolan.
    Hon får stå sitt kast och ev. inte få pengar från CSN. Pengar biter mest på henne efter min erfarenhet.

• Cornellia

Jag är mest nyfiken på varför du inte ströp tillgången till internet/dator/telefon och pengar för 2 år sedan när beteendet började för 2-3 år sedan? 

Skolkar man så bör ju alla privilegier försvinna, en efter en.    

• Waldo
    M i l l a n skrev 2013-09-18 08:58:51 följande:
    Waldo: Tro mig, enda sättet att få upp henne mot hennes vilja skulle vara med våld. Been there! Hade som sagt KRIG varje morgon i nästan 2 år för att få henne till skolan.
    Hon får stå sitt kast och ev. inte få pengar från CSN. Pengar biter mest på henne efter min erfarenhet.
    Jag har också varit där.
    Har en 18 hemma och min man har en utflugen 22 åring.
    Och vi har valt våra krig med omsorg, men krig för att sköta skolan har fått bryta ut i full skala och dom har vi sett till att vinna

Men datorn behöver inte kissa, den behöver bara ta emot info från skolarbete
    Och det är du som är den vuxna i denna situationen, inte hon
Svar på tråden Sjukanmäla skolkande tonåring?