• Vintermorgon

Kan varken äta snabbt eller mycket

Hej alla därute!

Jag tänkte bara dela med mig av ett "problem" jag har, och det gäller mat. Kanske redan avslöjar nog i rubriken, men jag kan verkligen inte äta fort, det blir att jag sitter ensam och äter medans andra (som redan är klara) ser på. Normal hastighet för andra tycks vara dubbelt så fort som jag.

Det andra problemet är att jag blir mätt av nästan ingenting. Tyvärr lär jag mig aldrig när jag följer recept, att jag bör göra portionen mindre. Igår åt jag en halv koljafilé, en liten potatis och lite sås och rödlök, i princip halva portionen, och det kändes som om jag höll på att explodera (ätit för mycket). Det här är ofta väldigt pinsamt när jag går och äter på restauranger, maten kan vara jättegod men jag orkar bara en tredjedel eller halva (till och med barnportionen brukar vara för stor).

Finns det någon anledning till att det är såhär? Vad är det som gör att en del människor äter snabbt och andra långsamt? Att jag inte orkar äta normalstora portioner? Jag antar att min magsäck är liten, men borde inte den tänjas ut när jag konstant försöker äta mer än vad jag egentligen kan?

• Svar på tråden Kan varken äta snabbt eller mycket
  • Philippa

Fats... varför tycker du detta är ett problem??

Jag tycker det verkar vara kanon...om du inte nu är väldigt underviktig och behöver gå upp i vikt? 

• Vintermorgon

Jag är normalviktig. Men jag tycker det är jobbigt att inte kunna äta upp en portion samtidigt som personen mitt emot går och tar en andra. Problemet kanske inte är så stort, men jag funderar på varför det är sådär, resten av min familj lägger ju upp 5 potatisar, stor köttbit, berg av sallad och sås + en macka, och där går jag med en potatis, halv köttbit, lite sås och grönsaker vid sidan om och ändå inte orkar äta upp.

Jag blir hungrig igen ganska fort efter, och hungern blir till illamående efter bara 10-20 minuter, så jag måste nästan tugga på något varannan timme. 

Jag vet inte, jag tycker bara att mat har blivit ett jobbigt element i livet. När jag behöver mat behöver jag det fort, men jag kan inte äta mycket, så att stå och laga mat blir ju direkt tråkigt... Massor med tillbehör? Bortkastat, blir att jag inte orkar äta upp. Göra egen soppa/fin mat? Det tar för lång tid, jag blir tvungen att ta en macka medans jag tillagar maten, och då är jag mätt när maten är klar.

Det har orsakat att jag nästan bara lever på mackor, keldasoppor och broccoli.

• Philippa

Prova och boka tid hos en dietist så kan du säkert få hjälp

• Vintermorgon

Jag kanske ska göra det :)

Sist jag var hos en dietist så sa denne till mina föräldrar (var i tonåren då) att "det gör inget att hon äter en hel marabou mjölkchoklad varje dagSkrattande Lite ointressant kanske, men jag minns att jag var så nöjd! Haha. Choklad gör mig mätt fort, och mätt länge. Inte det bästa att äta kanske, men det är en av de få sakerna som jag att jag kan gå omkring en dag och känna "frisk" (ingen hunger, ingen överdriven mättnadskänsla, inget sug efter mat).

• Vintermorgon
    Vintermorgon skrev 2013-09-18 09:25:01 följande:
    Jag kanske ska göra det :)

Sist jag var hos en dietist så sa denne till mina föräldrar (var i tonåren då) att "det gör inget att hon äter en hel marabou mjölkchoklad varje dag" Skrattande Lite ointressant kanske, men jag minns att jag var så nöjd! Haha. Choklad gör mig mätt fort, och mätt länge. Inte det bästa att äta kanske, men det är en av de få sakerna som jag att jag kan gå omkring en dag och känna "frisk" (ingen hunger, ingen överdriven mättnadskänsla, inget sug efter mat).
    som gör att jag kan*
  • aleydis

Svårt att säga, men om man har magkatarr kan man känna sig mätt tidigt, har själv känt det. Att man är hungrig men blir "mätt" fort. Då brukar man iofs ha ont i övre delen av magen, ha illamående och kanske sura uppstötningar. Har det alltid varit såhär eller är det nytt?

• Vintermorgon
    aleydis skrev 2013-09-18 09:38:59 följande:
    Svårt att säga, men om man har magkatarr kan man känna sig mätt tidigt, har själv känt det. Att man är hungrig men blir "mätt" fort. Då brukar man iofs ha ont i övre delen av magen, ha illamående och kanske sura uppstötningar. Har det alltid varit såhär eller är det nytt?
    Det har varit såhär så länge som jag kan minnas, möjligen att det kom i och med puberteten, minns inte riktigt hur jag var innan dess.

Jag mår som sagt illa väldigt fort när jag blir hungrig, sura uppstötningar har jag inga däremot. Jag kan dock säga att hungern upphör efter nästan bara två tuggor med mat. (dock kommer den ju tillbaka väldigt fort om jag upphör att äta efter två tuggor)

När jag äter vanlig mat sväller jag upp rätt ordentligt (magen alltså), det kan spänna en del. Vet inte om det är att jag sväljer luft? jag äter ju inte så mycket :P 

Jag vet att far min har magkatarr, men det har aldrig konstaterats om mig. 
  • Vintermorgon

Finns det ingen mer som vet vad sånt här kan bero på? Jag är lite nyfiken måste jag erkänna Flört

• Siobhan02

Sådan är jag också, det är nog inget fel vissa är väl så bara? Folk klagar alltid att jag äter så lite/så långsamt etc. Förut trodde jag de hade rätt och försökte hålla deras takt men nu bryr jag mig inte, tänker inte äta mig sjuk för andras skull.

Svar på tråden Kan varken äta snabbt eller mycket