• Anonym (Förvirrad)

Vad är "rätt" att göra??

Nu behöver jag lite hjälp med en sak som gör mig förvirrad om jag har "rätt" eller" fel". Sambon har ett barn 11år barnet bor VV och tyvärr bor vi bara 200 meter från biomamman. Det gör att så fort barnet blir osams med mamman så kommer barnet hit till sin pappa och "beklagar" sig hur dum mamman är osv. Mamman i sin tur ringer eller messar om att barnet gör si och så och att sambon och jag minsann får ta hand om barnet på heltid (här ska tilläggas att jag har frånsagt mig allt ansvar för barnet).

Jag säger till sambon att han inte ska lägga sig i när dom bråkar för han har ingen aning om vad bråken handlar om och vem som har rätt eller vem som har fel. Men nädå han tar alltid barnets parti (curligförälder delux) och messar eller ringer till mamman och undrar vad hon styr med. Det jag vill är att han helt enkelt ger sjutton i att lägga sig i deras bråk och förklarar för dom båda att dom får lösa det själva. 

Är jag helt ute och cyklar nu?? Själv säger han att han inte vill att hon lägger sig i om nu barnet och han bråkar, men tvärt om går tydligen bra.    

• Svar på tråden Vad är "rätt" att göra??
  • Anonym (h)

Han gör väl som han vill. Du har ju frånsagt dig allt ansvar, varför bryr du dig då?  

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (h) skrev 2013-09-18 11:51:55 följande:
    Han gör väl som han vill. Du har ju frånsagt dig allt ansvar, varför bryr du dig då?  

För att 1) jag tycker det är fel mot mamman att sambon bara tar barnets parti.. 2) Det är rätt tråkigt att det ska vara tjafs som jag tycker vi inte har med att göra varje helg barnet inte är här. Blir liksom inget lugn.

Men det var inte det jag frågade om  utan är det rätt eller fel?? Han vet ju inte alls vad bråken grundar sig i och då kan man ju inte heller säga något som gör saken bättre 
  • Fanny b
    Anonym (Förvirrad) skrev 2013-09-18 12:24:48 följande:

För att 1) jag tycker det är fel mot mamman att sambon bara tar barnets parti.. 2) Det är rätt tråkigt att det ska vara tjafs som jag tycker vi inte har med att göra varje helg barnet inte är här. Blir liksom inget lugn.

Men det var inte det jag frågade om  utan är det rätt eller fel?? Han vet ju inte alls vad bråken grundar sig i och då kan man ju inte heller säga något som gör saken bättre 

Jag tycker du har rätt, detta påverkar även indirekt dig, då du inte kan räkna med att få lugna barnfria helger. Vad du kan göra är att påpeka det sista för din sambo. Ni kanske kan ha en regel som går ut på att barnet får komma och beklaga sig inför sin pappa om mamman men att din sambo inte ska börja tjafsa med sitt ex om detta.
  • Ess

Så länge det inte är något riktigt allvarligt så hade jag skickat tillbaks hen till den andre föräldern, med orden att det får dom själva lösa. 

• Anonym (Förvirrad)
    Fanny b skrev 2013-09-18 13:48:13 följande:

Jag tycker du har rätt, detta påverkar även indirekt dig, då du inte kan räkna med att få lugna barnfria helger. Vad du kan göra är att påpeka det sista för din sambo. Ni kanske kan ha en regel som går ut på att barnet får komma och beklaga sig inför sin pappa om mamman men att din sambo inte ska börja tjafsa med sitt ex om detta.

Ja det blir ett irritationsmoment, jag jobbar även natt ibland på helger och det är inte jättekul att vakna vid 10 på förmiddagen av en vansinnig unge som står i hallen och skriker. Och är jag väl ledig en helg så vill man ju njuta av det och inte få en sur sambo för hans barn och dennes mamma träter
  • Anonym (enad front)

Detta är nog ett väldigt vanligt problem, som lätt kan lösas om föräldrarna bestämmer sig för att vara en enad front. Förstår barnen att det inte är lönande att spela ut föräldrarna mot varandra så slutar de. Synd att din sambo inte inser det!

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (enad front) skrev 2013-09-19 11:19:10 följande:
    Detta är nog ett väldigt vanligt problem, som lätt kan lösas om föräldrarna bestämmer sig för att vara en enad front. Förstår barnen att det inte är lönande att spela ut föräldrarna mot varandra så slutar de. Synd att din sambo inte inser det!

Håller med, det är så tråkigt att sambon aldrig sätter ner foten och säger att det är nog.
Svar på tråden Vad är "rätt" att göra??