• fluu

Curlar du ditt barn?

Nu är ju min iofs bara 1,5 år än, men hon curlas absolut inte. Långt ifrån. Många säger att vi snarare behandlar henne som om hon vore äldre och att vi är ganska stränga.
    Är väl istället en så kallad "flipper-förälder".

När hon är 8 år, om inte innan, bör hon kunna exemplen i TS.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    sextiotalist skrev 2013-09-18 15:25:24 följande:
    När jag var 8 år gjorde jag ingenting alls i köket, inte heller min tonåring, när han var 8 år. Hade du skrivit 13 år och det du skrev att du anser att man ska kunna göra i köket så hade det varit en annan sak.

När min son var 8 år tog han sig till skolan själv, kunde vara hemma själv, kunde gå och handla, sparade till en legobyggsats (rätt dyr historia), hade egen nyckel hem.

Han kunde var behjälplig hemma. 

Fast växte inte du upp i de lite "finare" kvarteren? Hintas ofta så i trådar. Mina föräldrar som är i din ålder, från "vanliga arbetarfamiljer", gjorde det mesta. Handlade sj'lv tidigt, tog ansvar för syskon, lagade hela måltider etc.
    Så var det för alla deras vänner. Likadant för svärföräldrarna som dock är något äldre.
  • fluu

Sen känner jag att barn nog "arbetade" mer för 60 år och sen och längre tillbaka än så. Jag är född på 90-talet och är otroligt curlad. Ingen av mina vänner behövde göra ett skit hemma, knappt plocka undan efter sig så vi gjorde verkligen inte mycket.
    Jag fick tidigt lära mig the basics så att säga och gjorde långt mycket mer än mina vänner, men jag behövde inte. Ingen disciplin om man säger så...

• fluu
    MalinEddie skrev 2013-09-19 20:54:43 följande:
    Blev så nyfiken, vad är curling i den åldern enligt ditt sätt att se på det och hur har att vara sträng något med det hela att göra?
    Inte så mycket nu utan syftar mest på sen. Men ett exempel är att jag och sambon till exempel inte gör vad som helst bara för att hon ska sluta skrika/vara glad. Flera andra föräldrar i vänkretsen tycker att vi är lite hemska som låter henne skrika och få ett utbrott eftersom "det inte är bra för små barn att skrika".

Många tycker även att vi är stränga med att hon inte får bete sig hur som helst och att vi tar bort grejer om hon inte sköter sig. Inte som straff utan typ att vi tar ifrån henne kannan hon har i badkaret om hon häller vatten utanför trots upprepade tillsägningar.
  • fluu
    twain skrev 2013-09-27 16:48:05 följande:
    Tycker att den här tråden är väldigt intressant. Har inte hunnit läsa hela, men delar.

En länk till TS som du kanske tycker är intressant och relevant:
    www.magasinetparagraf.se/kronikor/forstor-int...
    Mycket bra och tänkvärd text! Känner tyvärr igen mycket.
Svar på tråden Curlar du ditt barn?