• KiaL

Curlar du ditt barn?

Jag anser mig inte själv att curla mina barn men i mångas ögon är det nog så. För min yngsta som nu är 8 behöver inte laga nån mat själv.. Finns ingen anledning. Dock kan hon naturligtvis fixa sig en macka. Hon tar sig heller inte till skolan själv då hon måste passera vägen flera gånger och en åttaåring är inte tillräckligt mogen för att ge sig ut trafiken än. Mellantjejen som är snart 13 skjutsar jag i stort sett överallt om det behövs typ träningar och sånt. Eftersom jag inte gillar att hon åker kommunalt själv på kvällen. Annars gör de nog det mesta själv. De har också ansvar och sysslor hemma som städning av badrum, disk, gå med sopor mm.. Jag anser att barn mognar i sin egen takt och när de bli nyfikna på livet och vill lära sig saker och ting så tar vi de då. hatar verkligen när man försöker göra barn mer vuxna än vad de är eller låter de vara ensamma hemma när de är små. Ger dem för mycket ansvar bara för att de måste klara vissa saker.. Nyckelbarn är inte så lyckliga och glada som många vill tro. Det märkte jag när vi alltid hade barnens kompisar hemma... De kom till oss just för att de tyckte om att en vuxen alltid fanns hemma.

• KiaL
    Nenne666 skrev 2013-09-19 01:31:59 följande:

Nja men det behöver inte va tvingande bara för att dom lär sig. Jag har inte nån pappa till barnen, för han är död. Så vissa saker ville jag sätta pränt på, för om ett tåg rusar över mig och jag har inte lärt dom nåt. Vem har lärt dom vad? Men även om jag inte är så värst drastisk , så blir jag jäkligt nöjd med vad dom blivit och och i värsta scenario så står dom sig rätt bra... Vi lever ju inte direkt i krig, men... Jag vill lära lära lära... Och lek hur mycket dom vill.. Men ansvar och lärdom, och kunskap är respekt ... Vill ju att dom ska klara sig, förstå och ändå va barn, jo det är dom. Men stek ditt ägg iaf, ... Det minsta jag kan begära i det stora hela. Är det inte va fostran handlar om. Att göra dom självgående utan mamma och pappa? Hur kan man vilja att dom inte ska kunna? (Utan att drilla)
    Jo men förhoppningsvis så ska inte en åttaåring behöva klara sig själv om båda föräldrarna dör. Och om man måste tänka så så tror jag man lever i en ständig oro..

Jag har aldrig försökt att lära dem sådana saker som små och min äldsta är snart 18 och är hur skötsam och ansvarsfull som helst. Han har respekt för äldre, läser till kock, har aldrig varit nån stökig tonåring och berättar det mesta för oss.

Min 13åring har alltid sitt rum städat, fixar mat typ pyttipanna själv,sköter sina läxor mm och detta utan att vi i stort sett gjort något alls. Det kom med tiden, när de kände sig redo och blev intresserade. Skulle det då mot all förmodan hända oss vuxna nåt så litar jag på att de får den hjälp de behöver ändå. 

Jag har växt upp likadant. Mamma gjorde allt. Jag behövde inte göra nåt hemma mer än städa mitt rum. Var hller aldrig ensam hemma. Men lik förbaskat så klarade jag mig alldeles utmärkt när det behövdes. När jag kom upp i tonåren så började jag lära mig att fixa enkla rätter och baka mm. Och när jag flyttade hemifrån vid 18 så gjorde jag allt själv utan hjälp från mamma. 
Svar på tråden Curlar du ditt barn?