Inlägg från: The Doctor |Visa alla inlägg
  • The Doctor

Curlar du ditt barn?

sextiotalist skrev 2013-09-18 15:29:55 följande:
    Jag blir lika förvånad när jag läser sådana här trådar, för när jag växte upp, så var det inga av mina klasskamrater som gjorde saker hemma, möjligtvis handlade mat och städade sina rum.
    Jag var den enda i klassen som var med och veckostädade.

Men å andra sidan så läste jag i tidningen för ett tag sedan att de barn som växer upp nu får ta mycket mer ansvar för hemmet än någonsin innan i modern tid.

Men jag är inte orolig för min tonåring, han kan det mesta som krävs för att sköta ett hem, han är läskunnig och utrustad med både hjärna och händer, så jag oroar mig inte. Det vi inte lärt honom får han väl läsa sig till.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    Nenne666 skrev 2013-09-18 11:35:02 följande:
    Kan din 8-åring koka ägg, nudlar, pasta, steka ägg, korv, det mest simpla i köket? Klarar ditt barn att ta sig fram och tillbaka till skolan, själv? Hjälper dom till hemma, handlar i affären, mjölk å sånt? Får dom ens va ensamma hemma ibland? Får ditt barn vara med att spara ihop till sånt h*n vill ha? Eller prestera nåt för att få... Ja nåt sånt? Om inte, varför inte?
    Jag tycker att det är en definitionsfråga, att ett barn i den åldern inte får dra iväg till affären behöver inte nödvändigt betyda att den är curlad per se. I vissa fall har det med försiktighet att göra. Vi bor mitt i Malmö med flera stora vägar i närheten och jag vet att mitt skolbarn KAN gå och handla, men jag vill inte att hen gör det med tanke på den vansinniga trafiken.

Att inte tvingas hjälpa till i köket alla dagar ser jag inte heller som curling, det gör inte ens jag och jag upplever mig inte som särskilt curlad. Cool
  • The Doctor
    Mineralvatten skrev 2013-09-18 17:57:20 följande:
    ja och då går det inte att jämföra med ett hem där båda föräldrna arbetar.
    alltså är din upplevelse inte så viktigt i detta sammanhanget eftersom det i det flesta hem idag är så att båda föräldarna arbetar. 
    Oj ursäkta, då skulle jag nog inte ha svarat i denna tråd då jag själv är hemmaförälder.
  • The Doctor
    Mineralvatten skrev 2013-09-18 17:52:40 följande:
    ja exakt mammorna var hemmafruar.
    det var alltså deras jobb att ta hand om hem och barn, vilket då betyder att barnen inte behöver hjälpa till lika mycket eller alls, eftersom det är moderns heltidsjobb.
    om du jämför med familjer där båda föräldrana förvärvsarbetar istället. 
    Vart får du allt ifrån?? Varför i hela fridens namn skulle det vara skillnad?? *slår mig för pannan*
  • The Doctor
    The Doctor skrev 2013-09-18 19:51:04 följande:
    Vart får du allt ifrån?? Varför i hela fridens namn skulle det vara skillnad?? *slår mig för pannan*
    Nu när jag tänker efter så är det naturligtvis skillnad. Min 2-åring som är hemma hela dagarna med mig gör naturligtvis mer i hemmet än någon jämnårig som går på dagis. Skål
  • The Doctor
    Mineralvatten skrev 2013-09-18 20:44:25 följande:
    ok det var givetvis inte det som var skillnaden men ok.
    Vad var skillnaden då?
Svar på tråden Curlar du ditt barn?