• glassen

Curlar du ditt barn?

Jag har ännu ingen 8-åring, men tycker frågeställningen är lite konstig. Du frågar om curling, men tar upp exempel som har med personlig mognad, boendeförhållanden etc att göra. T ex att ta sig fram och tillbaka till skolan. Det beror väl på hur nära skolan man bor, och vilka vägar barnet behöver korsa.
    Som förälder har man ett vuxenansvar. Sen är det självklart att försöka lära barnen det de är mogna att klara av utifrån ålder och mognad. Curlar gör man när man tar över och gör saker som barnen egentligen klarar av och har möjlighet att göra. Men bara för att barnet klarar av att koka makaroner så ska man inte som förälder ställa kravet att barnet gör sin egen middag eftersom det är ett vuxenansvar att barnen får lagad mat etc. 

• glassen
    I969 skrev 2013-09-27 18:59:45 följande:
    Twain, det jag tänkte på var de kommentarer som berättar om egna erfarenheter av att ha barn som behöver extra hjälp eller att ha varit ett av de barn som det "ställts krav" på. Ingen vill väl tillbaka till den idiotförklaring av elever som hörde den tidigare skolan till? Det är så klart lätt att läraren känner sig personligen påhoppad när föräldrar menar att skolan ska ta ett större ansvar. Men faktum är ju att skolan är totalt underbemannad och, curlande barn eller inte, har inte tillnärmelsevis de resurser som behövs. Min fråga är om det verkligen är "curling" som ligger bakom den attityd som beskrivs i krönikan? Jag curlar själv rätt duktigt och jag har världens mest ödmjuka, väluppfostrade empatiska barn! Jag skulle aldrig sitta och säga att det är skolan som ska fixa eventuella problem (kanske man borde det någon gång) utan vi tragglar på hemma och jag hjälper så mycket jag förmår. Min tanke är att det kanske snarare är föräldrars frånvaro som spökar? Att man INTE har tid eller ork att ta hand om och hjälpa till? Kanske är det inte de barn som blir skjutsade som dräller in sent på lektionerna? Det bemötande som lärarna då ser på utvecklingssamtalen är kanske bara ett sätt för föräldrar att slå ifrån sig? Att inte behöva ta ansvar själva? Visst kan jag hålla med om att attityden hos barn och unga kan vara frapperande, men att skylla allt på curling och ropa efter tuffare tag... Näe, jag vet inte...

Mycket tänkvärt i ditt inlägg som stämmer bra med mina egna funderingar. Jag tror inte heller att curling i sig är det stora samhällsproblemet utan alla dessa frånvarande föräldrar. Tyvärr har vi dessutom så dåligt samvete för att vi har så lite tid för våra barn så vi curlar dem ännu mer för att döva det dåliga samvetet, vilket ger en ond cirkel.
    När jag var barn var min mamma hemma ofta när jag kom från skolan och då var det självklart att få lagad mat när man kom hem. Idag kallas det att barn som inte gör sin egen mat blir curlade.
    Nu för tiden jobbar många föräldrar heltid och dessutom ska det pressas in en massa (onödiga?) aktiviteter på kvällarna, vilket egentligen ingen hinner och orkar. Föräldrar kör för att döva sitt dåliga samvete och barnen vill självklart åka med föräldrarna för de 5 minuter de får i bilen kanske är den enda stunden med mamma på hela dagen! 

Svar på tråden Curlar du ditt barn?