Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Curlar du ditt barn?

Gå till skolan, handla osv klarar barnen av fint själva. Värma mat i micron också. Tyvärr har det inte blivit av att utöka matlagningskunskaperna så mycket längre än så. Vi har gasspis och det är lite knepigt att få igång den + trixigt att lära sig reglera den ordentligt. 

Men dom kan absolut se till att äta sig mätta utan hjälp av oss vuxna så nej, dom curlas inte 

• Rocket Mania

Jag tycker att listan är intressant och bra men håller med Flickan och Kråkan om att det inte har så jättemycket med curling att göra (vissa punkter, absolut, men inte majoriteten).

Mn tolkning av curling är när föräldrar löser barnens problem och gör saker åt barnet. Saker som barnet faktiskt kan själv.

Dvs knyter skorna åt ett barn som faktiskt kan knyta själv men som inte vill/orkar.

Eller som fixar praktikplats åt ett större barn för att barnet inte vågar/orkar/vill.

Sedan det här med att "man ska kunna knyta skorna själv..." tycker jag blir lite larvigt. Min 10-åring skulle säkert lära sig knyta skorna själv på 10 minuter om vi satte oss ner och jobbade på det men det är inget vi prioriterat. Först hade han skor med kardborre och sedan skor med knytning som han bara kliver i (precis som jag själv gör i mina gympaskor, inte orkar jag knyta upp/knyta hela tiden). Samma barn tar sig dock obehindrat fram i Stockholms kollektivtrafik. Troligen bättre än de flesta vuxna eftersom de sitter i sin bil jämt. För oss är det viktigare och mer nödvändigt att barnet i fråga kan ta sig runt själv än att han kan knyta ett par skor.

• Rocket Mania
    Tom Araya skrev 2015-04-16 15:12:11 följande:
    Jag håller med dig, med det tillägget att även materiellt bortskämdhet brukar inräknas i vad som benämns curlande.

Dock påverkar du barnens inlärning. Fortsätter du att göra det barnet borde kunna själv så lär sig inte barnet att göra det själv.

Finns det något som säger att ditt barn inte skulle kunna lärt sig både att knyta skorna och åka själv med kollektivtrafik vid den åldern?

Nej jag håller inte med dig om det materiella.Det är att vara bortskämd (materiellt) och det tycker jag inte har med curling att göra.

Nej men jag förstår inte varför det skulle vara en så viktig sak så vi ska lägga ner krut på den saken? Om min 10-åring någon gång hamnar i en situation där knytandet av en sko blir väldigt, väldigt viktig är jag tämligen säker på att han löser situationen. Jag ser dock inte varför det är något man SKA kunna när man är 7 år?
Svar på tråden Curlar du ditt barn?