• Flickanx2

    Vad tycker du att föräldramötena är till för?

    Min sambo var på föräldramöte igår. Där hade det varit "livat" må jag säga. Det var mycket att gå igenom, närmare bestämt tio punkter. Den första var "läxor".

    Det drog ut på tiden och när mötet väl slutade var de fortfarande på punkt nr 1.. alltså just "läxor".

    Många ville få sin röst hörd och det fanns många viljor att ta hänsyn till. Kan säga att mitt barn går i en f-3;a och ja, de har läxor varje vecka. De har till och med fredagen på sig att läsa en liten text och göra en uppgift i matte-boken.

    Vad tycker du? Vet att det varit mycket på tapeten ute i media om just detta men är lite nyfiken på vad folk tycker härinne.

    Vad tycker du att föräldramöten är till för? Är det ett ställe att ta upp politiska frågor eller är det bättre att ta sådant och andra frågor som rör ens barn på möte själv med läraren? 


    128
  • Svar på tråden Vad tycker du att föräldramötena är till för?
  • strojes

    Våra barns skola har sina föräldramöten upplagda på följande sätt:

    Första halvtimmen är det gemensamt för alla klasser där rektorn pratar lite och tar lite övergripande information. Sedan går man till respektive klassrum och denna del tar ca en timme. Där informeras om hur undervisningen ser ut (schemat gås igenom och läraren berättar om de olika ämnena och visar böckerna). Läxor tas givetvis upp men den biten är inga problem i denna skola då de har få läxor (dottern går i tvåan och har läs och skrivläxa från torsdag till torsdag, inget mer). Föräldrarna får välja vilken aktivitetsgrupp de vill vara i (tårtbak till skolavslutningen inför sommaren, städning kring den eller att fixa aktiviteter under terminen för att lära känna varandra). En föräldrarådsrepresentant väljs också som ska gå på möten på skolan med rektor och arbetslagsledare.

    Jag ser föräldramötena som ett bra tillfälle för skolan att informera övergripande kring deras arbete och speciella aktiviteter som händer under året. Och tex ta upp regler kring närvar, frånvaro, sjukanmälan mm.
    Om man har frågor mer på individnivå får man boka in ett separat möte med läraren och ta sina frågor då. Det är ju också viktigt att läraren är lite styrande i diskussioner så att det inte drar ut på tiden. Om det är föräldrar som har mer att säga får de ta det vidare på mail eller boka ett eget möte. Att som lärare börja med en punkt som tenderar att dra ut på tiden kanske inte är den bästa planeringen. Bättre att börja med grundinformation och sedan ta sånt som folk har mycket åsikter på slutet. 

  • Flickanx2
    strojes skrev 2013-09-18 13:53:45 följande:
    Våra barns skola har sina föräldramöten upplagda på följande sätt:

    Första halvtimmen är det gemensamt för alla klasser där rektorn pratar lite och tar lite övergripande information. Sedan går man till respektive klassrum och denna del tar ca en timme. Där informeras om hur undervisningen ser ut (schemat gås igenom och läraren berättar om de olika ämnena och visar böckerna). Läxor tas givetvis upp men den biten är inga problem i denna skola då de har få läxor (dottern går i tvåan och har läs och skrivläxa från torsdag till torsdag, inget mer). Föräldrarna får välja vilken aktivitetsgrupp de vill vara i (tårtbak till skolavslutningen inför sommaren, städning kring den eller att fixa aktiviteter under terminen för att lära känna varandra). En föräldrarådsrepresentant väljs också som ska gå på möten på skolan med rektor och arbetslagsledare.

    Jag ser föräldramötena som ett bra tillfälle för skolan att informera övergripande kring deras arbete och speciella aktiviteter som händer under året. Och tex ta upp regler kring närvar, frånvaro, sjukanmälan mm.
    Om man har frågor mer på individnivå får man boka in ett separat möte med läraren och ta sina frågor då. Det är ju också viktigt att läraren är lite styrande i diskussioner så att det inte drar ut på tiden. Om det är föräldrar som har mer att säga får de ta det vidare på mail eller boka ett eget möte. Att som lärare börja med en punkt som tenderar att dra ut på tiden kanske inte är den bästa planeringen. Bättre att börja med grundinformation och sedan ta sånt som folk har mycket åsikter på slutet. 
    Ja, så tycker jag med. Tror att det kan vara rätt vanligt dock med lite stojjiga möten i början av en skolgång.. asså i typ förskolan, ettan? Undra om det är vanligt... tycker mig märka det i alla fall..
    128
  • Duckan

    Var på första föräldramötet i nollan i går. Sömnigt värre tycker jag. Till saken hör att våra barn fick inte plats på själva skolan utan går i en omgjord kontorslokal med tre stycken klass 0. Frågorna är många om hur saker ska lösas och utvecklas, men det viftar de undviker just de frågorna och pratade sig varma om vilken "känsla de vill förmedla i skolan". Självklart fanns den klassiska föräldern där som ställer flera frågor, den ena fånigare än den andra, sånt som de lätt kan fråga en i personalen vilken dag som helst.
    Ett väldigt intetsägande möte helt enkelt. Hoppas att de blir mer givande längre fram.

  • Kiania

    Är man själv duktig på att informera sig om saker som rör barn och skola, är engagerad i barnens skolgång och aktiviteter, har bra kontakt med lärarna och är noga med att gå på alla utvecklingssamtal,så kan de timmar som ett föräldramöte tar kännas helt meningslöst och bortkastad tid. Jag har haft den känslan på de möten som jag har gått på. Nu är ju jag ensamstående med barnens pappa på annan ort, så det är alltid JAG som har gått på mötena. Jag har dock tröttnat nu och går på något enstaka ibland, när det känns som att det är något viktigt som jag behöver veta. Jag har inget behov av att träffa de andra föräldarna. De föräldrar jag vill träffa träffar jag ändå. Och man är ju alltid välkommen att komma till skolan typ när man vill, bara man meddelar i förväg och vara med på någon eller några lektioner ibland - och det har jag också gjort.

    På något sätt har jag en känsla av att många går på föräldramöten för att visa andra att de är engagerade i sina barns skolgång och för att de känner sig som dåliga föräldrar om de inte gör det. Jag vet att jag är engagerad i mina barns skolgång,  barnen vet det och lärarna vet det.

    Fråga mig och jag svarar att föräldramötena till viss del har spelat ut sin roll. Man får och ger information via andra sociala medier nu och kan följa barnens skolgång, läsa lärarnas omdömen och planeringar via speciella datasystem som skolorna har.

Svar på tråden Vad tycker du att föräldramötena är till för?