• Mamori

Hjälp med ansökan om vårdbidrag - autism

Jag ska skicka in en nyansökan om vårdbidrag för min son med autism och utvecklingsstörning UNS och funderar på om det är någonting som är extra viktigt att ta med när jag beskriver hans problem - jag har ingen erfarenhet av "vanliga" barn så det är inte helt lätt att veta. Han är 7 år och har just börjat träningsskolan.

Jag undrar också om det finns någon som känner till "fall" där man har fått fullt Vb för autism som man kan hänvisa till. Jag har för mig att jag sett det tidigare här på forumet men hittar inte nu när jag söker. Vi hade fullt Vb när han var yngre och gick i intensiv beteendeterapi men de har varnat oss att det nog kommer att sänkas.

Vi behöver dock verkligen fullt Vb då det inte går att ha honom på fritids just nu så en av oss föräldrar måste vara hemma med honom väldigt mycket och kan därför inte ha full arbetstid. Dessutom har han helt galen dygnsrytm och missar ofta skolan pga det (= vi måste vara hemma) och han behöver väldigt mycket stöd och hjälp med allting i det dagliga livet.

• Svar på tråden Hjälp med ansökan om vårdbidrag - autism
  • Alladin Sanee

Mycket hänsyn i bedömningen av vårdbidrag ligger på "tillsyn" och "bundenhet" . Tillsynen gör man aktivt av barnet men bundenheten finns där 7/24.

Beskriv hans stora behov av tillsyn och att ni är bundna till barnet oavsett om  han är i skolan eller inte, ni är alltid standby. 

De flesta autistiska barn behöver ständig tillsyn.

Dessa två kriterier täcker upp alla timmar på dygnet och bör generera ett helt vårdbidrag,     

• Jenita659

De bedömer ju mkt till vad jämnåriga klarar av och behöver i passning / merarbete. Vi har 1/4 VB trots utvecklingsstörning , autism , och Adhd samt medicinska diagnoser med inkl matallergi. Är 6 år och har aldrig haft mer VB än så, de tycker vanliga 6 åringar kräver mkt passning med...

• 4finafilidutter
    Jenita659 skrev 2013-09-23 21:06:02 följande:
    De bedömer ju mkt till vad jämnåriga klarar av och behöver i passning / merarbete. Vi har 1/4 VB trots utvecklingsstörning , autism , och Adhd samt medicinska diagnoser med inkl matallergi. Är 6 år och har aldrig haft mer VB än så, de tycker vanliga 6 åringar kräver mkt passning med...

Tycker verkligen du ska överklaga det! Känner ett par som har en 1-åring med Downs syndrom, de har fullt vårdbidrag trots att barnet är så litet. Du måste ha råkat på en riktigt dålig handläggare :(
  • 4finafilidutter

Jag lyckas inte klippa in länken men om du googlar "kammarrättsdomar vårdbidrag" får du upp ett bra kompendium!

• Mamori

Tack så hemskt mycket!! =)

• Jenita659

Fast Downs syndrom har sin egen praxis - dvs alla jag hört om får helt vårdbidrag direkt. Kan det vara så att "alla" vet vad det är men kunskapen hos handläggare inte sträcker sig längre än så? " lindrig utvecklingsstörning Verkar inte få ngn förståelse. Har överklagat en fång men orkade inte ta det till Förvaltningsrätten. Tar semesterdag när det är dax för att skriva ansökan, barnen på förskolan. Ingen chans till tid och ork vanliga vardagar / helger med ett barn som kräver ständig passning.

• 4finafilidutter
    Jenita659 skrev 2013-09-28 20:26:06 följande:
    Fast Downs syndrom har sin egen praxis - dvs alla jag hört om får helt vårdbidrag direkt. Kan det vara så att "alla" vet vad det är men kunskapen hos handläggare inte sträcker sig längre än så? " lindrig utvecklingsstörning Verkar inte få ngn förståelse. Har överklagat en fång men orkade inte ta det till Förvaltningsrätten. Tar semesterdag när det är dax för att skriva ansökan, barnen på förskolan. Ingen chans till tid och ork vanliga vardagar / helger med ett barn som kräver ständig passning.
    Tycker ändå att autismen borde berättiga dig till högre oavsett ålder. Min M är 4 och har autism och utvecklingsstörning. Vi fick helt vårdbidrag direkt. Bara med ständig tillsyn kommer man ju upp i en massa timmar. Håller tummarna för att du får ett bättre resultat nästa gång!
  • Jenita659

Var i landet bor ni? Verkar variera mkt beroende påvar man bor. Får jag fråga vad ni hade med i er ansökan "fyrafinafilidutter"?

• 4finafilidutter
    Jenita659 skrev 2013-10-03 20:05:33 följande:
    Var i landet bor ni? Verkar variera mkt beroende påvar man bor. Får jag fråga vad ni hade med i er ansökan "fyrafinafilidutter"?
    Vi bor i Östergötland. Jag skrev en lååång och väldigt detaljerad ansökan (15 A4) där jag beskrev en dag med M och detaljerat tog upp hygiensituationer, påklädning, mat, sömn, träning, socialt osv. Räknade  även ut antal timmar i veckan vi lade ner. M har i princip inget språk, använder inte tecken, har blöja och måste vaktas konstant. Hade god hjälp av boken "Vårdbidrag, en hjälp på vägen för dig som ska söka vårdbidrag" av Sandström och Paulsen. Där får man bra tips och hjälp att strukturera upp sin ansökan tyckte jag.
Svar på tråden Hjälp med ansökan om vårdbidrag - autism