• Anonym (undran)

Ni alkoholberoende, behandling & förhållande ?!

jag skulle vilja höra Er som nyligen gått in i t ex 12-stegsprogrammet för att komma bort från alkoholberoende..
    hur tänker och känner ni för att starta ett förhållande i samma veva ?

jag har dejtat en superduperkille några gånger.. jag vet hans problem och han har nyligen börjat sitt program..han har fått återfall mellan gångerna så det är inte första gången han hakar på... men nu säger han själv att det f-n får vara nog på det här skitlivet.. han vill verkligen göra ett tappert försök att komma tillbaka både fysiskt och psykiskt..

Vi pratade lite igår och han ville att vi skulle träffas som kompisar bara nu för han känner att han inte kan ge det han egentligen vill och det jag behöver i ett förhållande.. och det har han ju rätt i...   och jag känner ju samma sak egentligen.. ska man ha ett förhållande med någon som vill man ju ha bekräftelse uppmärksamhet.. och det ska ju vara åt båda håll..
    men likt förbannat så blir jag ju ledsen såklart för jag tycker ju om honom så vansinnigt mycket..

ni som sitter i samma situation som han.. dela gärna med er över era tankar, funderingar och syn på livet..!!!           

• Svar på tråden Ni alkoholberoende, behandling & förhållande ?!
  • Anonym (tjej26)

Jag är inte renodlad alkoholist, och har inte haft alkoholproblem så värst länge. Men de finns där. Och ja, förhållandet tar ju absolut stryk. När jag t.ex hellre vill sitta och dricka öl hemma än att göra något annat och sedan dagen efter ev va bakis men framförallt ha ångest över att jag drack och då bara bli irriterad/ledsen och vill inte göra något då heller. Så kanske man dricker igen just pga dessa känslor. Plus att alkohol är dyrt, så det är pengar jag spenderar som kunde gå till något roligare. T.ex en middag ute till mig och min man. Och ibland såklart när man är påverkad kan man också bli irriterad, kanske säga dumma saker som man inte menar, eller ibland bara att det märks att man är påverkad även fast man är "glad" kan ju va jobbig för partnern. Ovissheten om man kommer spåra ur, veta att man kommer ha råångest dagen efter och inte va så kul att ha att göra med osv.

Ptja, skulle kunna skriva en hel novell om detta fenomen, men får räcka så. 

• Labbematte

Hej!

Det var inte nyligen jag gick igenom en tolvstegsbehandling (ca 2,5 år sen), men jag håller nog med honom. Särskilt om han tagit återfall några gånger.
    Jag skulle tro att det är mycket bättre om han kan hitta den han är när han är nykter ordentligt innan han ger sig in i en ny relation.

Jag har vänner som inledde relationer för tätt inpå behandling men i deras fall höll det inte så länge. Vill man på allvar sluta dricka och göra förändringar i sitt liv så händer det så oerhört mycket inuti att det är svårt att ha energi till något annat. 

• Anonym (Mi)

I mitt fall träffade jag min pojkvän strax innan han blivit klar med sitt 12-stegs program + en 3-månaders efter behandling och det är ca 9 månader sedan.
    I vårt fall har det gått bra. Jag tror det har hjälpt honom väldigt mycket att vi träffades. Han har mer att kämpa för. Jag har varit tydlig mot honom att jag inte vill vara tillsammans med en alkoholist. Vill han ha mig så måste han vara nykter.
    Han har syndat någon gång och jag tyckte det var fruktansvärt första gången. Han har inte haft återfall utan druckit en öl eller två. Jag har naturligtvis blivit besviken och inte accepterat det men jag har fått ändra mig och sätta mig in i hans situation att han ändå har gjort enorma framsteg. Jag måste även förstå att man inte kan ändra allt på en gång. Det tar tid att vänja sig att inte få dricka. Det är många invanda beteenden som ska ändras och mycket tankar om varför man druckit som måste bearbetas.
    Han har en enorm vilja att lyckas och det gör att jag tror på honom vilket gör honom starkare. Han är en god bit på väg och vi kämpar ihop och hoppas på ett nyktert lyckligt liv tillsammans. 

Svar på tråden Ni alkoholberoende, behandling & förhållande ?!