Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Har du smöret i kylen eller skafferiet?

Kanske en fånig fråga men en kompis och jag diskuterade det eftersom vi båda har smöret i en låda i skafferiet. Hon sa att det är det vanligaste sättet att förvara smör på. Jag tror å andra sidan att det är rätt ovanligt. Så var av ni smöret egentligen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?
  • SpanskaFlugan

Smör blir inte härsket så fort. Och våra smörbyttor står i kallskafferi, glömde skriva det. Inte lika kallt som kylskåp men inte lika varmt som rumstempererat. Jag tycker det är jobbigt när smöret är stenhårt när man ska använda det.

• SpanskaFlugan
    La Lola skrev 2013-09-18 20:45:32 följande:
    Här köper vi sällan smör.... Bordsmargarin däremot o det förvaras i kylen.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

Jag har riktigt smör, ekologiskt, i en glaskupai skafferiet. Men det verkar som om jag har rätt. Sörmland i kylen är vanligast. Fast jag fortsätter nog ha mitt i skafferiet.
  • SpanskaFlugan
    Sisisisi skrev 2013-09-18 20:48:05 följande:
    Har smöret i kylen. När jag jobbade i hemtjänsten var det många äldre som hade smöret i skafferiet.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

Nu när du säger det så hade både farmor och mormor smöret i skafferiet.
  • SpanskaFlugan
    Themis skrev 2013-09-18 21:24:02 följande:
    Jag tänker så här: Smör står i kylen i affären av en anledning. Smör som står "i skåpet"  har jag bara fått i USA och det smakade för jävla vidrigt, usch ett sånt snusk säger jag om det!
    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown

Men tror du vi skulle äta det om det smakade illa? Det blir inte härsket över en natt och det är ju inte som om man har ett helt kg där. Några hundra gram på sin höjd har jag. Tar slut på några dagar.
  • SpanskaFlugan
    Liten i April skrev 2013-09-18 21:30:22 följande:
    Var står ditt andra smör då?

Ingenstans. Jag köper bara smör i 250 grams paket. Om jag inte ska baka såklart.
  • SpanskaFlugan
    alynda skrev 2013-09-18 21:31:51 följande:
    Har man ett gammaldags skafferi som faktiskt är relativt svalt funkar det väl jättebra att ha smöret där. Vi bor däremot i en moden lägenhet där skafferiet -tyvärr, har rumstemperatur, d v s drygt 20 grader. Vi skulle inte hinna göra av med smöret innan det blev dåligt om vi förvarade det där.

Mitt hus är från 40-talet med ett kallskafferi med ventilation ut genom ytterväggen. Däremot blir redigt kallt på vintern. Väldigt praktiskt!
  • SpanskaFlugan
    Liten i April skrev 2013-09-18 21:34:04 följande:
    Men hur snabbt menar du att ni gör av med 250 gram för jag köper också det och det håller i cirka 1,5-2 veckor.

Vi har smör på mackorna varje morgon och ibland på eftermiddagarna. Två vuxna mackälskare. :)
  • SpanskaFlugan
    Liten i April skrev 2013-09-18 21:37:15 följande:
    Jojo, men här är vi 2 vuxna och 2 barn som äter mackor varje dag och jag steker ju dessutom saker dagligen. Menar att du inte kan göra av med det på ett par dagar och att det är rent ofräscht att förvara det på annat ställe än i kylskåp. Är det så att ditt skafferi håller 7-8 grader är det ju en sak men då är ju tråden onödig då det bara är en annan form av kylskåp- eller hur?

Det är inte ofräscht. Det står i ett svalt skåp, inte kylskåp men ca 10-15 grader. Håller sig mjukt och fint i sin lufttäta burk och tar slut på några dagar. Tror du verkligen vi skulle äta det om det smakade härsket? Och hur tror du man förvarade sitt smör, sin mjölk och grädde innan kylskåpets dagar? Jo, man köpte små paket och flaskor, hade dem i "svalen" och konsumerade inom några dagar.
  • SpanskaFlugan
    VictoriaJ02 skrev 2013-09-19 08:29:05 följande:
    Vem fan är så dum att hen ställer smöret i skafferiet? Då smälter det ju.

Nej det smälter inte. Det mjuknar så att man kan bre det på mackan.
  • SpanskaFlugan
    Gladabarnensmamma skrev 2013-09-19 04:30:26 följande:
    det håller sig längre i kylskåp men det finns jättemånga som har t.ex. smör (Europa, Nordamerika) och ägg (Australien) i skafferiet... Vi använder saltat smör (håller sig lite längre) och jag har vant mig vid att skära upp en bit i taget och ha smöret i en burk bredvid brödrosten (kallt smör -riktigt smör alltså, inga mystiska tillsatser- går ju knappt att hantera) . Ägg däremot har jag alltid i kylen! :D 

Låter som mig. Vi köper bara små paket och det tar slut på några dagar. Folk verkar tro att man har 2 kg klumpar stående framme i månader...
  • SpanskaFlugan

Men snälla, smör är smör och inget annat. Kärnad grädde. Ibland tillsätter man salt. Allt annat, typ Bregott, är smörblandningar som innehåller andra tillsatser för att göra det bredbart i kalla temperaturer. Man kan inte skilja på "baksmör" och "macksmör". Smör är smör och inget annat.

• SpanskaFlugan
    Singoallaa skrev 2013-09-19 11:14:36 följande:
    Ja jag ser det där klossarna som bak och steksmör och INTE bordssmör till mackan :) Tror inte jag är ensam dock. Ibland har jag även gjort egengjord smör, bordssmör :)

Det där "klossarna" vanligt smör. BARA smör. Det vill säga, grädde som kärnats. Allt annat du har på mackorna, Bregott, lätta, flora, becel och allt bad de heter är blandningar av andra komponenter. Jag tror du behöver göra ett studiebesök på ett mejeri....
  • SpanskaFlugan
    blueangel skrev 2013-09-20 11:24:59 följande:
    kylen, har Bregott mellan på mackan. Steker i flytande arla smör&rapsolja och bakar för det mesta alltid med äkta smör. Har haft skafferi med svale men skulle aldrig få för mig att ställa något som kan härskna i skafferi.      

Hur tror du de gjorde innan de hade kylskåp?
  • SpanskaFlugan
    Singoallaa skrev 2013-09-20 13:51:14 följande:
    Urk. Den där brödskivan rivs itu av försöken att bre på det där smaklösa hårda smöret. Men, men :)

Smaklöst smör? Vad för sorts smör köper du egentligen? Och det just för att undvika att brödet rivs itu som man tar fram det en stund innan eller förvarar det i kallskafferi.
  • SpanskaFlugan
    Virriga Vera skrev 2013-09-20 14:54:42 följande:
    Det är därför man hyvlar smöret med en osthyvel, låter det ligga någon minut sedan går det bra att bre. Allt tappar i smak av att ätas kallt.

Att hyvla smöret var ju smart! Har inte tänkt på det tidigare.
Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?