Inlägg från: Monte |Visa alla inlägg
  • Monte

Har du smöret i kylen eller skafferiet?

Smör ska stå i kylskåpet eftersom det är en kylvara.

Det är inte många som har en gammaldags sval längre, däremot har alla ett kylskåp.

Smör trodde jag för övrigt att de flesta använde till matlagning, då spelar det inte roll att det är lite hårt. Bordssmör som bregott och liknande är inte hårt längre.

Skulle aldrig äta rumsvarmt härsket smör.

I became insane, with long intervals of horrible sanity.
  • Monte
    Grande Rock skrev 2013-09-18 22:55:33 följande:
    skulle du äta kylskåpskallt härsket smör?

Nej men lyckas du få härsket smör i kylen rekommenderar jag att du ser över kylan där lite kanske.
  • Monte
    Grande Rock skrev 2013-09-18 23:00:59 följande:
    fett härsknar i alla temperaturer, det tar bara olika lång tid

Sjukt intressant, ja.
  • Monte
    Grande Rock skrev 2013-09-18 23:10:41 följande:
    ?du deklarerade att du minsann inte skulle äta rumvarmt härsket smör, du vet förstås att de uttrycken (rumsvarmt och härsket) ej är synonyma med varandra

Jag har inte påstått att de är synonymer, utan att jag personligen aldrig skulle käka varken rumsvarmt eller härsket smör. Är det okej så?
  • Monte
    stickkontakt skrev 2013-09-18 23:14:17 följande:
    Ska och ska. Smör härsknar inte i rumstemperatur om man har en tät förpackning. Eller snarare, det håller sig ganska länge. Äter man upp smöret på en vecka är det absolut inga problem, det blir inte härsket. Jag har många gånger haft smör med mig på vandringar, det håller hur bra som helst i ryggsäcken även på sommaren.

På en vecka lär det inte hinna härskna nej, men smör är en kylvara och får därmed stå i kylen hos mig.
  • Monte
    Grande Rock skrev 2013-09-18 23:17:45 följande:
    aha, du missade några ord i ditt inlägg, då förstår jag

Smör som står i rumstemperatur lär garanterat bli dåligt fortare än i kylen, därav mitt slarv med ordet "eller" där. Jag hoppas verkligen att du förstår nu.
Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?