Inlägg från: annca |Visa alla inlägg
  • annca

Har du smöret i kylen eller skafferiet?

Kylen såklart. Aldrig träffast på nån som har smöret någon annanstans.
    Visserligen har vi ett skafferi, men varmt smör? Urk! Smör skall vara kallt för att vara gott, helt på is
    Iof så använder vi enbart Bregott för att ha på smörgås, mest för att det ät bredbart medan det är kallt. Smör hör till matlagning och bakning här hemma...  

Virriga Vera skrev 2013-09-19 05:53:33 följande:
    Det finns väl bara 1 sorts smör?

Det finns saltat, osaltat och extrasaltat smör, förutom olika margarinblandningar så som Bregott.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • annca
    ApanApansson skrev 2013-09-19 10:33:41 följande:
    Annca: Bredgott är ingen margarinblandning! :-O det är smör och rapsolja..
    Och smär blandat med olja är ju en margarinblandning.
    Saxtat från Wikipedia:
    " Margarin eller matfettblandning kallas matfetter som består av enbart vegetabiliska fetter eller blandningar av vegetabiliska fetter och animaliska fetter, till exempel smörfett. Råvarorna består av olika fetter, främst ifrån rapsolja eller solrosolja, skummjölk eller skummjölkprotein..."
  • annca
    ApanApansson skrev 2013-09-19 13:15:00 följande:
    Annca: Vad kallar du då det industritillverkade margarinet om du kallar Bredgott för margarin?

Tja, Bregott är inte rent smör och det är inte rent margarin... Har för mig att det gick nån reklamserie på 80-talet som poängterade just detta Flört
    Och Bregott är industritillverkat det också för den delen. På ett mejeri. Genom att tillsätta rapsolja till äkta smör. Det är en matfettsblandning helt enket.

Jag kallar smör smör, Bregott bregott och margarin margarin.

Nu köper vi enbart flytande margarin, Bregott och äkta smör, så... tja, problemet uppkommer inte. Skrattande  
Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?