Inlägg från: stickkontakt |Visa alla inlägg
  • stickkontakt

Har du smöret i kylen eller skafferiet?

Min mormor hade smöret i skafferiet. Inte så konstigt att den generationen har/hade det egentligen, kylskåp fanns ju inte, eller var i alla fall väldigt ovanliga, när de var unga.

Jag vet att smör håller sig ganska länge utan kylskåp, men jag har det ändå i kylen. Jag tycker inte om när det blir kladdigt och flottigt. Dessutom har jag inget bra svalt utrymme i hemmet. Skafferiet är ett vanligt skåp i köket och eftersom vi har stora fönster mot sydväst blir det lätt väldigt varmt där. 

• stickkontakt
    Monte skrev 2013-09-18 22:47:26 följande:
    Smör ska stå i kylskåpet eftersom det är en kylvara.
    Det är inte många som har en gammaldags sval längre, däremot har alla ett kylskåp.
    Smör trodde jag för övrigt att de flesta använde till matlagning, då spelar det inte roll att det är lite hårt. Bordssmör som bregott och liknande är inte hårt längre.
    Skulle aldrig äta rumsvarmt härsket smör.
    Ska och ska. Smör härsknar inte i rumstemperatur om man har en tät förpackning. Eller snarare, det håller sig ganska länge. Äter man upp smöret på en vecka är det absolut inga problem, det blir inte härsket. Jag har många gånger haft smör med mig på vandringar, det håller hur bra som helst i ryggsäcken även på sommaren.
  • stickkontakt
    blueangel skrev 2013-09-20 11:24:59 följande:
    Har haft skafferi med svale men skulle aldrig få för mig att ställa något som kan härskna i skafferi.  

Det tror jag nog att du gör om vi ska vara petiga. Även saker som mjöl kan härskna, även om det tar ett tag.
Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?