Inlägg från: Singoallaa |Visa alla inlägg
  • Singoallaa

Har du smöret i kylen eller skafferiet?

Liten i April skrev 2013-09-18 21:37:15 följande:
    Jojo, men här är vi 2 vuxna och 2 barn som äter mackor varje dag och jag steker ju dessutom saker dagligen. Menar att du inte kan göra av med det på ett par dagar och att det är rent ofräscht att förvara det på annat ställe än i kylskåp. Är det så att ditt skafferi håller 7-8 grader är det ju en sak men då är ju tråden onödig då det bara är en annan form av kylskåp- eller hur?

Äter ni steksmör/baksmör på mackorna?
  • Singoallaa
    Virriga Vera skrev 2013-09-19 05:53:33 följande:
    Det finns väl bara 1 sorts smör?

Nej gör det väl inte. Bordssmör som är lätt bredbar på mackor och den där hårda för bakning och stekning som inte är till för mackor och knäckebröd. Visste du inte det?
  • Singoallaa
    Singoallaa skrev 2013-09-19 10:29:23 följande:
    Nej gör det väl inte. Bordssmör som är lätt bredbar på mackor och den där hårda för bakning och stekning som inte är till för mackor och knäckebröd. Visste du inte det?

Du kan göra ditt egna äkta bordssmör om du inte vill äta Bregott osv! Annars finns äkta bordssmör också.
  • Singoallaa
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-19 10:37:11 följande:
    Men snälla, smör är smör och inget annat. Kärnad grädde. Ibland tillsätter man salt. Allt annat, typ Bregott, är smörblandningar som innehåller andra tillsatser för att göra det bredbart i kalla temperaturer. Man kan inte skilja på "baksmör" och "macksmör". Smör är smör och inget annat.

Okej, men vad äckligt om ni äter baksmör på mackorna, fy för.
  • Singoallaa
    Feryusu skrev 2013-09-19 10:44:44 följande:
    Varför är det äckligt att äta smör på smörgåsen? Det är ju bara vanligt smör, inget annat.

Den är bara så hård och flottig och usch. Men bra till stekning eller bak :) Hde spyrt om jag ätit av den. Men thats me.
  • Singoallaa

*hade spytt om jag ätit en macka med det smöret. Ryser.

• Singoallaa
    Feryusu skrev 2013-09-19 11:00:46 följande:
    Hårt och flottigt? Det är bara smör, inget annat. Sen kan man ju låta den stå i rumstemperatur en stund så blir den mjuk. Vad tror du det är i smör egentligen?

Rapsolja. Jag kan tyvärr inte det, trodde ingen åt av det smöret på mackan, men fel hade jag :)
  • Singoallaa
    Feryusu skrev 2013-09-19 11:04:15 följande:
    Det är ingen rapsolja i smör. Smör är gjort på grädde.

Bordssmör skriver jag ju!
  • Singoallaa
    Feryusu skrev 2013-09-19 11:11:24 följande:
    Du skrev baksmör. Vad är då baksmör?

Ja jag ser det där klossarna som bak och steksmör och INTE bordssmör till mackan :) Tror inte jag är ensam dock. Ibland har jag även gjort egengjord smör, bordssmör :)
  • Singoallaa
    Feryusu skrev 2013-09-19 11:17:38 följande:
    Men snälla nån, är du förvirrad eller nåt? Det är enbart smör i dessa stora klossar som du beskriver är baksmör. Ingen rapsolja, vilket du skrev att det var i. Smör är gjort på grädde, det är ingen rapsolja i.

Okej. Men jag gör så OCH tänker fortsätta äta så. Aldrig att jag klarar av att äta kloss smöret :) på mina mackor. Men jag brer väldigt, väldigt sällan smör överhuvudtaget (bordssmör) på mackorna heller :)
  • Singoallaa
    LindaEfraim skrev 2013-09-19 11:20:16 följande:
    Tror de menar margarin.

Nej jag äter inte margarin alls. Det är väl en helt annan process? Vad jag vet är bordsmargarin bara utspädd med rapsolja? Margarin är väl en hård industrialiserad vara? Fast å andra sidan vilket livsmedel idag är inte det. Rörigt värre :) Men jag har gjort eget bordssmör och där var bara rapsolja inblandad så den visste jag var nyttig eftersom rapsolja är en bra olja, även olivolja går bra men ger smak :)
  • Singoallaa
    LindaEfraim skrev 2013-09-20 10:44:35 följande:
    Det smöret du använder till att steka i är även ett smör man kan ha på smörgåsen dvs kärnad grädde.

Urk. Den där brödskivan rivs itu av försöken att bre på det där smaklösa hårda smöret. Men, men :)
  • Singoallaa
    Rocket Mania skrev 2013-09-20 09:28:37 följande:
    Hoppsan, fel knapp! Gör ett nytt försök då: Vi har inget kallskafferi så smöret står i kylen. Vi använder att steka i och på mackan Hoppas alla tog fram sin finaste penna och antecknade?    

Svar på tråden Har du smöret i kylen eller skafferiet?