• kita

Pubertet? Behöver råd....

Min dotter är 12 år o är förmodligen i puberteten.Hon har på bara några veckor blivit som en annan person,
    hon skriker åt mig o dom flesta,hon är inte lika glad o tycker inte längre om skolan o det blir jag orolig över
    för hon har alltid varit duktig i skolan o tycket det varit kul.

Jag känner inte igen henne längre,jag vill ha tillbaka min goa,glada o snälla tjej,vad gör man tror inte att jag kommer orka detta,jag blir bara så lessen,vill inte vara med om detta.

Jag behöver höra hur andra har haft det o hur ni gjort utan att bli osams 10 ggr per dag.
    Just nu känns det som jag har en främling i huset,framförallt när hon får sina utbrott..... 

• Svar på tråden Pubertet? Behöver råd....
  • Farmor52

Tonåren är en period man måste försöka överleva, föräldrarna alltså. Det jag nu kan se, så här efteråt, är att det som fungerade var att hålla på grundläggande regler för uppförande. De behöver fasta ramar som inte ändras för att det skriker, bråkar, vill flytta hemifrån, smäller i dörrar. De behöver testa. Den goa, rara tjejen kommer tillbaka. Just nu har hon fullt upp med att hantera alla känslor och hormonstormar. Det är nu hon behöver dig som bäst, stå ut och försök vara vuxen trots att man ibland själv vill skrika som en treåring.ni kommer att vara osams 100 gånger om dagen.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • pigglet

Om detta uppkommit just nu, när skolan just startat, skulle jag för säkerhets skull fösöka luska ut om det har något med skolan att göra. Är det bara hormoner som spökar så är det ju liksom bara att gilla läget. Men handlar det om mobbning eller annat i skolan så är det ju viktigt att veta det.
    (Med största sannolikhet är det ju puberteten, jag bara tänkte eftersom det just varit skolstart....) 

• Yxhugg

Jag är 12 och bråkar aldrig med mina föräldrar, så skönt.

Svar på tråden Pubertet? Behöver råd....