• isano

Hem-pc och bruttolöneavdrag

Hej!
    Jag köpte en dator via jobbet, ett sånt här hem-pc-paket. Har 1,5 år kvar på avbetalningen, men det är ju inte farligt, utan 450:- som dras av innan skatt. Men hur gör jag nu när jag är föräldraledig? Mitt jobb har skickat mig deras kontonummer som jag ska betala summan till, men det blir ju hela beloppet nu när jag är föräldraledig. Kan man dra av det från föräldrapenningen innan skatt? Usch vad tjorvigt. Ingen som är/varit i samma sits?

• Svar på tråden Hem-pc och bruttolöneavdrag
  • emlet

Vet att de flesta företag som har hempc täcknar en försäkring för tex föräldrarlediga. Denna försäkring går in och täcker när någon då skall vara hemma.
    Kolla med ditt företag så kanske du helt kan slippa detta.

• Jennie Brunflo

Säger som emlet:

Det brukar finnas försäkringar för just långtidssjukskrivna och föräldrarlediga så de inte betalar alls.

• smiley77

På mitt jobb fryser de betalningarna för föräldrarlediga. Det är ju dock lite tråkigt att om man går in och jobbar några timmar ibland så börjar direkt avdragen igen.

• MSI

En hel del företag har som sagt försäkringar, i andra fall så lagras summan upp och direkt man börjar jobba igen så dras pengarna. I andra avtal så får man betala med skattade pengar (vilket ju extra surt när man föräldrapenning då SGI ju beräknas på en lägre lön när man har lånedator, så man får betala dubbelt). En del avtal så ska datorn lämnas tillbaka om man är borta mer än 3 månader.
    Finns säkert ytterligare varianter.. Så går inte att säga mkt utan kika vad som står i ditt avtal.

Däremot tror jag inte du kan dra av ifrån föräldrapenningen, tyvärr.

Ekonomiskt är det nog bättre att istället för att betala in med skattade pengar så kolla om du inte kan betala allt när du kommer tillbaka istället, alternativt att du plockar ut lite semesterdagar och på så sätt får en inkomst som de kan dra ifrån.

Finns en tråd om detta sen tidigare: www.familjeliv.se/Forum-2-110/m4872694.html

• aelb

Jag hade samma problem. Jag fick antingen välja att ta ut semesterdagar (så betalningen drogs därifrån) eller få hem ett inbetalningskort (då får man betala med "skattade pengar") Dessutom räknas ju summan (450 kr) från dator bort ifrån föräldrarpenningen varje måndad. Jag lyckades som tur var "häva" mitt köp.

• isano

Hm.. tack så mycket för all hjälp! Mitt företag verkar ha noll koll vad det finns för möjligheter. Jobbar ju på ett väldigt litet företag och har faktiskt inte ens skrivit på några "avtalspapper". Ska ringa Macteket där datorn är köpt imorgon och höra vad dom säger. Tack än en gång!

Svar på tråden Hem-pc och bruttolöneavdrag