• Anonym (Möjligt?)

Vill ha ensam vårdnad!!

Jag har två barn 6 och 8 år med mitt ex. Vi har inte varit tillsammans sedan yngsta var 4 månader gammal och därefter har barnen bott hos mig och varit hos sin bio-pappa varannan-var tredje helg.
    Jag är den som har skött allting med barnen ALLTID och trots att båda vårdnadshavarna varit kallade till olika saker så har han alltid avböjt och vill/vågar inte vara med. Han är för att nämna det milt en väldigt "svag" och osäker person och tycker att det är bekvämare att lägga över allt ansvar på mig just förutom de helger som är "hans" då han oavsett vad vill ha umgänge.
    Nu är det så att vårat yngsta gemensamma barn just blivit utredd och fått en diagnos, Adhd med autismliknande inslag och hela utredningen med alla besök på BUP har jag skött själv trots att det förväntats att han som vårdnadshavare också skulle dyka upp/visa intresse. Min nuvarande man har vid något tillfälle varit med.
    Nu är iallafall medicin tillsatt men den hjälper inte alls så som vi hoppats på så skolan (dock än så länge bara förskoleklass) fungerar inte alls så nu är det inbokat ett möte om 1,5 vecka med personer ifrån BUP, förskollärare, rektor osv på skolan hur vi ska fortsätta. Det är uppenbart att hen kommer att behöva MYCKET hjälp för att klara skolan. 
    Till detta möte är vi båda vårdnadshavare såklart kallade. Kallelsen fick jag i brevlådan idag och jag skickade ett sms till exet för några timmar sedan för att informera som jag mig bör. Än så länge inget svar men saken hör till den att jag är bergsäker på att han kommer att lägga över även detta på mig (eftersom jag skött allting tidigare, hans egna ord).

NU är jag så trött på att han ska gå omkring och kalla sig vårdnadshavare och att JAG hela tiden får stå till svars för var han håller hur vid olika sammanhang att jag nu starkt funderar på att ta kontakt med familjerätten för att försöka få ensam vårdnad.
    Jag vet ju att det går att få ensam vårdnad relativt enkelt om båda är överens men hur tror ni att mina chanser ser ut om han motsätter sig att ge mig vårdnaden trots sitt oengagemang i övrigt? HJÄLP!!!

• Svar på tråden Vill ha ensam vårdnad!!
  • Anonym (mpisen)

motsätter han barnets medicinering så är chanserna goda.. annars tror jag att det blir svårt faktiskt... har en kompis som nyligen gått igenom en liknande process.

• Anonym (Möjligt?)
    Anonym (mpisen) skrev 2013-09-19 16:51:59 följande:
    motsätter han barnets medicinering så är chanserna goda.. annars tror jag att det blir svårt faktiskt... har en kompis som nyligen gått igenom en liknande process.
    Än så länge så sköter han medicineringen men han är i väldigt mångas ögon ingen bra vårdnadshavare eftersom han inte tar ansvar för de viktiga bitarna i sina barn liv.
  • Anonym (mpisen)
    Anonym (Möjligt?) skrev 2013-09-19 16:57:25 följande:
    Än så länge så sköter han medicineringen men han är i väldigt mångas ögon ingen bra vårdnadshavare eftersom han inte tar ansvar för de viktiga bitarna i sina barn liv.

jätte svårt läge.. att genomgå en vårdnadstvist tar lång tid. min kompis har ensam vårdnad men den andra har umgängesrätt. ensam vårdnad betyder inte att den andra föräldern inte ska få träffa barnet. 

• underlandetialice

Tyvärr räcker det ju inte med att skita i sina barn numera, vilket jag tycker vore en rimlig anledning till ensam vårdnad. Sitter i samma båt, men valde ändå att avstå från en sån process eftersom jag har sett i mitt arbete hur det fullständigt kan slita sönder barnen. Mitt ex motsätter sig heller inte saker längre eftersom barnen är stora o själva gör sin röst hörd. Däremot finns det inte tillstymmelse till engagemang förutom att träffa barnen när han själv har lust och givetvis utan att meddela mig i god tid så jag hinner planera.... Jaja, det finns mycket att kräkas ut, men man får kanske försöka släppa saker o glädjas åt sina fina barn...typ.

• Anonym (Möjligt?)
    Anonym (mpisen) skrev 2013-09-19 17:03:17 följande:

jätte svårt läge.. att genomgå en vårdnadstvist tar lång tid. min kompis har ensam vårdnad men den andra har umgängesrätt. ensam vårdnad betyder inte att den andra föräldern inte ska få träffa barnet. 

Jag hoppas ju såklart att han till sist ska inse att han inte kan hålla på att skita i allting hela tiden och ge sitt medgivande till att jag får vårdnaden eftersom det är jag som tar allt det rättsliga ansvaret.
    Försöka något nekat umgänge har jag inga som helst planer på.
  • Anonym (Möjligt?)
    underlandetialice skrev 2013-09-19 17:23:39 följande:
    Tyvärr räcker det ju inte med att skita i sina barn numera, vilket jag tycker vore en rimlig anledning till ensam vårdnad. Sitter i samma båt, men valde ändå att avstå från en sån process eftersom jag har sett i mitt arbete hur det fullständigt kan slita sönder barnen. Mitt ex motsätter sig heller inte saker längre eftersom barnen är stora o själva gör sin röst hörd. Däremot finns det inte tillstymmelse till engagemang förutom att träffa barnen när han själv har lust och givetvis utan att meddela mig i god tid så jag hinner planera.... Jaja, det finns mycket att kräkas ut, men man får kanske försöka släppa saker o glädjas åt sina fina barn...typ.
    Suck, så jobbigt! Jag fattar liksom inte hur man kan envisas med att ha vårdnaden när man inte vill ta del av de viktiga besluten i barnens liv???
  • Anonym (Xantippa)

Jag gissar att jag är en av de få som lyckats  få enskild vårdnad sedan nya lagstiftningen och utan att den andra vårdnadshavaren gått med på det frivilligt. Om jag hade kunnat ha delad vårdnad så hade jag velat ha det- även om vederbörande var mest frånvarande. Självklart borde nonchalans vägas in i lämplighetsbedömningen- men tänk om du varit ensam och råkade ut för något- då hade du väl ändå hellre velat att pappan tog hand om barnen? Om du skulle bli skadeståndsskyldigt någon gång i framtiden för något ditt barn gjort- vilket gud förbjude- visst skulle det väl ändå vara bättre att dela detta? För den typen av ansvar kommer han ju inte ifrån. 

Jag önskar ingen det helvete vi tvingades genomlida innan jag till slut fick tillbaka enskild vårdnad- det har kostat mig min ekonomi, mitt sociala liv, min bostad och mina arbetsmöjligheter- vi får vara glada att vi överlevde hans tilltag. Det är förstås också helt vansinnigt att det ska behöva gå så långt- men den här mannen slutar ju inte heller med att terrorisera oss. Det kanske också kan vara något att tänka på- jag tycker du ska tänka igenom för-och nackdelarna och om du verkligen vara ensam vårdnadshavare så hoppas jag att du lyckas övertala pappan att gå med på det självmant. Good luck! 

• Anonym (Möjligt?)
    Anonym (Xantippa) skrev 2013-09-19 21:14:18 följande:
    Jag gissar att jag är en av de få som lyckats  få enskild vårdnad sedan nya lagstiftningen och utan att den andra vårdnadshavaren gått med på det frivilligt. Om jag hade kunnat ha delad vårdnad så hade jag velat ha det- även om vederbörande var mest frånvarande. Självklart borde nonchalans vägas in i lämplighetsbedömningen- men tänk om du varit ensam och råkade ut för något- då hade du väl ändå hellre velat att pappan tog hand om barnen? Om du skulle bli skadeståndsskyldigt någon gång i framtiden för något ditt barn gjort- vilket gud förbjude- visst skulle det väl ändå vara bättre att dela detta? För den typen av ansvar kommer han ju inte ifrån. 

Jag önskar ingen det helvete vi tvingades genomlida innan jag till slut fick tillbaka enskild vårdnad- det har kostat mig min ekonomi, mitt sociala liv, min bostad och mina arbetsmöjligheter- vi får vara glada att vi överlevde hans tilltag. Det är förstås också helt vansinnigt att det ska behöva gå så långt- men den här mannen slutar ju inte heller med att terrorisera oss. Det kanske också kan vara något att tänka på- jag tycker du ska tänka igenom för-och nackdelarna och om du verkligen vara ensam vårdnadshavare så hoppas jag att du lyckas övertala pappan att gå med på det självmant. Good luck! 
    Kan ju säga som så att jag har fått reda på att om jag skulle gå bort så blir han tillfrågad först eftersom det är blodsband så får han avgöra huruvida han vill ha full vårdnad då eller om han lägger över det på t.ex mina föräldrar eller annan.
    Sen så är exet totalt utblottad och lever på existensminimum så några pengar kan jag bara glömma att få, han betalar inte ens underhållet som han ska utan allt faller på Fk.

Förhoppningsvis så har jag fått honom att gå med på att lämna vårdnaden helt och hållet till mig nu, ringde och pratade länge med honom idag och han verkar mest orlig för att jag på något sätt ska kunna ta barnen ifrån honom om jag får bestämmanderätt men det stämmer ju absolut inte. Jag vet mycket väl att vårdnad och umgänge är två skilda saker.
  • Anonym (Xantippa)

Ja, då är det väl bara att köra? Det här kan ni väl göra upp om hos familjerätten? Så kan ni ju ta detta med umgänge också på en gång. Mindre risk än i TR att det blir tjafs och bråk i onödan. Och definitivt mindre kostnader. Glad

• Anonym (Möjligt?)

Nu har jag fått ett svar att han inte vill just nu. Vad just nu? F-n vad jag är arg!!!

Hur går man till väga om man vill" dra det till Tingsrätten? Vad händer om han blir kallad och inte dyker upp? Har jag någon chans överhuvudtaget?

Svar på tråden Vill ha ensam vårdnad!!