• Anonym (förbjuda)

Kan jag förbjuda makens barn att komma hit?

Ja, det handlar om att mamman skickar hit barnet med magsjuka och jag är jäkligt less på att resten av familjen smittas.
    Jag vill säga till maken att nästa gång mamman ringer och säger att hon hämtat barnet tidigare från dagis eller haft barnet hemma så ska han ringa dagis och kolla med dem. Men, finns det någon 'rätt' för mig att vägra att barnet kommer hit?
    Maken tycker det är jobbigt att ta den fajten med mamman, men jag vill verkligen inte ha hit den sjukan igen. Ibland har ju barnet frisknat på så då vet vi inte om det och så smittar vi i vår tur en jäkla massa människor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-20 15:42
    Har nu pratat med min man som är enig med mig. Nästa gång han ska hämta barnet och mamman ringer och meddelar att barnet är hos henne så kommer han att dubbelkolla med dagis. Har barnet hämtats hem av mamman pga magsjuka så hämtar han inte barnet helt enkelt.
    För de som har diskuterat soc, de är redan inblandade efter orosanmälan från dagis om mamman.
    Mamman och pappan har suttit på möten kring barnet och pappan har även haft egna möten med soc liksom mamman.
    Soc ser positivt på att pappan vill ha gemensam vårdnad och som vi förstod det även att han framöver vill ha hela boendet. Hur det blir återstår att se. Fö har pappan även pratat med soc ang detta med att skicka en magsjuk unge 15 mil med bil och de tycker inte heller det är bra.

Tack alla som har svarat och gett sin syn på saken även om vi inte alltid varit överens

• Svar på tråden Kan jag förbjuda makens barn att komma hit?
  • Anonym (Överdrivet)

Handlar detta verkligen om sjukdomar och smittor eller är det något annat?

Har du och maken mindre, gemensamma barn finns det väl inget som säger att de inte smittar bonusbarnet? 

• Ramborg

När barnet blir sjukt på era veckor, låter ni bli att lämna till mamman då?

För det borde ju gå på båda hållen isåfall?

42.
  • Anonym (Suck)

Se det ur barnets perspektiv TS. Ska barnet inte få vara hos sin pappa och träffa honom för att hen är sjuk? Vad sänder det för signaler? Jag älskade hur min pappa tog hand om mig när jag var sjuk. Det är fortfarande hans barn, att ett barn blir sjukt händer ju. Risken finns att ni smittas, men så är det när man är en familj. Vill du leva utan risk att smittas av barn (andra än dina eventuella egna) så bo själv då!

• Anonym (förbjuda)
    Anonym (Överdrivet) skrev 2013-09-19 18:23:29 följande:
    Handlar detta verkligen om sjukdomar och smittor eller är det något annat?

Har du och maken mindre, gemensamma barn finns det väl inget som säger att de inte smittar bonusbarnet? 
    Ja och bara vid magsjuka, förkylningar och så bryr jag mig inte så mycket om. Ja, vattkoppor och sånt vill vi ju inte heller gärna ha.
    Nej, vi har inga småbarn och vi vet att hon medvetet låtit barnet komma trots magsjuka.
    Ramborg skrev 2013-09-19 18:23:47 följande:
    När barnet blir sjukt på era veckor, låter ni bli att lämna till mamman då?

Vi har inte varannan v pga avståndet. Vi byter gärna helger om så är, tar två helger på raken eller så. Om barnet blir sjukt under vår helg pratar vi med mamman och har kvar barnet tills det är piggt nog att åka hem. Mamman vill dock eg att vi ska köra hem barnet hur sjukt det än är.

Det handlar absolut inte om att vi inte vill ha barnet här.

• Anonym (förbjuda)
    Anonym (Suck) skrev 2013-09-19 18:29:03 följande:
    Se det ur barnets perspektiv TS. Ska barnet inte få vara hos sin pappa och träffa honom för att hen är sjuk? Vad sänder det för signaler? Jag älskade hur min pappa tog hand om mig när jag var sjuk. Det är fortfarande hans barn, att ett barn blir sjukt händer ju. Risken finns att ni smittas, men så är det när man är en familj. Vill du leva utan risk att smittas av barn (andra än dina eventuella egna) så bo själv då!
    Som jag skrev ovan, vi tar gärna två helger eller tre om så är i rad, bara vi slipper denna magsjuka. Min man tar inte direkt hand om barnet extra när det är sjukt och gnälligt, det gör mest jag.

• Anonym (Överdrivet)
    Anonym (förbjuda) skrev 2013-09-19 18:32:36 följande:
    Ja och bara vid magsjuka, förkylningar och så bryr jag mig inte så mycket om. Ja, vattkoppor och sånt vill vi ju inte heller gärna ha.
    Nej, vi har inga småbarn och vi vet att hon medvetet låtit barnet komma trots magsjuka.
    Vi har inte varannan v pga avståndet. Vi byter gärna helger om så är, tar två helger på raken eller så. Om barnet blir sjukt under vår helg pratar vi med mamman och har kvar barnet tills det är piggt nog att åka hem. Mamman vill dock eg att vi ska köra hem barnet hur sjukt det än är.

Problemet med många smittor är att man är som mest smittsam innan det bryter ut så då kan det vara svårt att förutsäga. Men om hon medvetet gör så och samtidigt vill ha hem barnet omedelbart då det blir sjukt hos er låter det jättekonstigt
  • Vanilla ice queen

TS: Låter snarare att du får prata med din man om att han får ta mer ansvar för sitt barn när barnet är sjukt. Han har ju ett föräldraansvar även när barnet är sjukt. Men det låter som barnet är magsjukt jätteofta...

• Griseknoen35
    Anonym (förbjuda) skrev 2013-09-19 18:32:36 följande:
    Ramborg skrev 2013-09-19 18:23:47 följande:När barnet blir sjukt på era veckor, låter ni bli att lämna till mamman då?

Har du inte haft vattkoppor redan? Det får man bara en gång. Visst spyr barnet och mår väldigt dåligt bör det ju stanna hos sin mamma men är barnet ok med att åka till pappa trotts sjukdom så är umgänget med pappan viktigare än din rädsla för att bli sjuk. Klarar du inte av att din man har ett barn som bara kommer varannan helg trotts sjukdom så bör du inte leva med någon som har barn. Det hör till att ge och ta sjukdomar när man har barn, varför ska din man slippa det och bara ta allt bra med barn? Det är du som valt att leva med en som har barn sedan tidigare, ta det då eller hitta någon ny utan barn.
  • sextiotalist

Magsjuka barn ska inte köras runt, ju färre som smittas desto bättre. Min sambos ex var väldigt bestämd med att barnen skulle vara hos oss, även om de var sjuka.... ända tills de drog med sig magsjuka från oss och hon fick det själv, efter det så var det sjuka barn stannar hos föräldern och kö.

• Nape

Jag tycker nog att man är förälder oavsett smittrisk.

När jag läser det du skriver verkar det som om du ser på barnet som någon som står utanför. Barnet är en del av familjen. Hur gör ni om du blir sjuk? Är du då inte välkommen att vara hemma?

Svar på tråden Kan jag förbjuda makens barn att komma hit?