• Peachpie

Utredning hösten 2013 och över 30?

Hej!

Jag och min man har precis påbörjat en utredning pga barnlöshet. Var på första besöket idag.

Nästa steg för oss är att lämna prover. Eftersom som jag har oregelbunden mens är det bestämt att om jag inte fått mens om ett par veckor så kommer jag få tabletter som ska starta mensen så jag kan lämna prover. Mannen ska lämna spermaprov.

När vi fått svar på proverna tar vi och läkaren ställning till nästa steg. Läkaren trodde att han skulle kunna snabba på utredningen så han kan skicka remiss för IVF så snabbt som möjligt om det behövs (vi behöver snabba på utredningen eftersom jag/vi är "gamla", vilket i detta sammanhang betyder det att vi är över 35).

Några fler som också genomgår/kommer genomgå  utredning  i höst?

• Svar på tråden Utredning hösten 2013 och över 30?
  • AnnaMaria83

Hej Har iaf varit på Gynmott nu. Det gick bra men det kändes som att man glömde att fråga om vissa saker. Jag gjorde en konisering av livmodertappen 2001 och han sa att det kan vara ett problem på så sätt att det blivit ärrvävnad så att spermierna har svårt att ta sig in, behöver inte vara så men kan vara en förklaring. Sedan så fick jag se äggstockarna, eller ja iaf den högra och där fanns många folliklar. Inget pärlband men lite i överkant så det verkar som att jag har en släng av lätt PCO om jag förstod honom rätt? Han trodde dock att jag oftast ägglossar just pga relativt regelbunden menscykel samt att jag är smal, hade en blåsa nu med som var större än de andra så han trodde på ägglossning senare i veckan. Hade jag varit överviktig så trodde han inte att jag skulle ägglossa... Han sa även att jag hade små röda prickar på livmodertappen vilket kunde tyda på endometrios.. Jag har dock inte så mkt smärta, oftast bara första mensdagen så hoppas verkligen inte att det är ngt sådant, sedan finns ju det i olika svårighetsgrader oxå. Det känns som att det fanns en hel del att arbeta med, vet inte riktigt vad jag ska känna och tänka nu, dock skönt att ha påbörjat utredning. Återbesök väntar nu den 27/11 då ska maken ta med sig spermaprovet. Jag ska ta prover den 7/11 ska då ta thyroideavärden, progesteron, prolaktin samt anti-TPO för att se om det finns antikroppar gällande sköldkörteln. Jag talade om att senaste värdet TSH för mig låg på 2,6 och har legat på 3,2 samt 3,0 tidigare, detta tyckte han var intressant och att man skulle behandla det, men antar att han väntar tills de nya proverna är tagna innan behandling sätts in. Andra provtagningen skall ju ske mensdagen 1-3 och då ska FSH samt LH tas. Är det dessa prover du ska ta nu på onsdag? Hoppas att du får en tidsperiod onsdag för provtagning :)

• Peachpie
    AnnaMaria83 skrev 2013-10-28 10:59:28 följande:
    Hej Har iaf varit på Gynmott nu. Det gick bra men det kändes som att man glömde att fråga om vissa saker. Jag gjorde en konisering av livmodertappen 2001 och han sa att det kan vara ett problem på så sätt att det blivit ärrvävnad så att spermierna har svårt att ta sig in, behöver inte vara så men kan vara en förklaring. Sedan så fick jag se äggstockarna, eller ja iaf den högra och där fanns många folliklar. Inget pärlband men lite i överkant så det verkar som att jag har en släng av lätt PCO om jag förstod honom rätt? Han trodde dock att jag oftast ägglossar just pga relativt regelbunden menscykel samt att jag är smal, hade en blåsa nu med som var större än de andra så han trodde på ägglossning senare i veckan. Hade jag varit överviktig så trodde han inte att jag skulle ägglossa... Han sa även att jag hade små röda prickar på livmodertappen vilket kunde tyda på endometrios.. Jag har dock inte så mkt smärta, oftast bara första mensdagen så hoppas verkligen inte att det är ngt sådant, sedan finns ju det i olika svårighetsgrader oxå. Det känns som att det fanns en hel del att arbeta med, vet inte riktigt vad jag ska känna och tänka nu, dock skönt att ha påbörjat utredning. Återbesök väntar nu den 27/11 då ska maken ta med sig spermaprovet. Jag ska ta prover den 7/11 ska då ta thyroideavärden, progesteron, prolaktin samt anti-TPO för att se om det finns antikroppar gällande sköldkörteln. Jag talade om att senaste värdet TSH för mig låg på 2,6 och har legat på 3,2 samt 3,0 tidigare, detta tyckte han var intressant och att man skulle behandla det, men antar att han väntar tills de nya proverna är tagna innan behandling sätts in. Andra provtagningen skall ju ske mensdagen 1-3 och då ska FSH samt LH tas. Är det dessa prover du ska ta nu på onsdag? Hoppas att du får en tidsperiod onsdag för provtagning :)

Härligt att ni är igång med utredning!  Nu kör vi!

Har äntligen fått tid för provtagning nu på onsdag och min man har fått tid för läkarbesök i början av nov. På vår mottagning är det lite omständigt på något sätt, först ska mannen på läkarbesök och sen ska han få tid för spermaprov.... Allt blir så omständigt! På första besöket handlade allt liksom bara om mig och nu ska han på ett besök och sen lämna prover.....De gör väl olika på olika ställen och förutom detta så är de bra på den här mottagningen och trots att det tar tid att få komma dit så är de snabbare än landstinget.....så jag tror ändå att stället vi går till är bättre än landstinget (just i såna här ärenden). Dock verkar det som att OM det blir aktuellt att skicka remiss för IVF så verkar kön för att få ett besök för samtal om IVF inte vara lång, det verkar som att det går rätt snabbt att få en sån tid och det är ju positivt.
    På mitt VUL såg läkaren också flera folliklar i rad och han tyckte att jag "per definition" har PCO eftersom min mens är så oregelbunden. På något sätt är det "skönt" att ha fått en förklaring eller i alla fall fått en förklaring på en del av gåtan varför jag inte blivit gravid.....man kan ju få barn "den vanliga sängkammarvägen" om man har PCO men PCO underlättar ju inte direkt chanserna och nu vet vi ju i alla fall lite mer än tidigare.

Låter ju positivt med ÄL senare i veckan tänk om det skulle ta sig nu! Håller tummarna! 

Förresten, har din man fått några särskilda förhållningsregler kring spermaprovet? Typ att han ska ha haft utlösning ett visst antal dagar innan, att han ska ta fram det hemma och sen måste det lämnas in efter senast 1,5 timme efter "framtagningen" ?
  • AnnaMaria83

Ja det är skönt att vi äntligen kommit igång nu och att man kanske hittar förklaringar till barnlösheten och förmodligen kan vi få hjälp på något sätt. Idag är det dags för prover för din del, härligt, äntligen! :) Vi fick med oss en burk för spermaprovet och det skulle vi lämna vid återbesöket. De sa bara att man ska ha varit avhållsam i minst 2 dagar samt att vi skulle ta det under armålan för att hålla värmen på bilfärden dit. Provet tas väl fram precis innan vi åker så blir inom 1,5 timme. Vill bara att denna månad ska snabbspolas fram nu så att det är dags för återbesök och förmodligen någon typ av behandling

• Peachpie

Hej igen!

Nu är vi båda igång!  Äntligen!

Känns skönt att i alla fall ha påbörjat utredning. I onsdags lämnade jag prover, sköterskan sa att de tar LH, FSH och AMH och sköldkörtelprover. Nu ska mannen på läkarbesök och sen lämna spermaprov och sen får vi hoppas att vi får svar på vad som är fel och vad vi har för chanser. Eftersom mannen och jag är gamla (i alla fall gamla när det gäller att försöka få barn) så ska det bli skönt att veta vad vi har för utgångsläge och vad man kan göra åt det.

Jag förstår att du vill att tiden ska snabbspolas framåt, det vore nåt det!

Hoppas du har ÄL nu i slutet av veckan!   

• AnnaMaria83

Härligt att ni oxå är på G nu! Nästa torsdag lämnar jag de första proverna. Du får ta AMH oxå, det verkar inte jag ska göra, jaja det blir nog bra ändå! Ja hoppas att ni får svar snart och att det är positivt och att ni får den hjälp ni behöver omgående. Ja vi får se om ägglossningen dyker upp i helgen... inga såna flytningar ännu, bådar inte gott spec inte eftersom jag hade lite rosaaktiga flytningar tidigare denna vecka.. Haft det 3 cykler på rad nu, orolig att jag fått slidkatarr eller något igen.. Läkaren tittade ej efter det när jag var där. Får prata med dem vid nästa besök, inget utslag på ägglossningsstickan ännu men brukar ha ägglossning dag 16-18 oftast så har några dagar kvar så det kanske reder sig! :) När ska maken din lämna prov då? Nästa vecka?

• AnnaMaria83

Hoppas att det går bra för er! Tog första proverna i torsdags och väntar nu på mens för att ta de andra.. Eller ja egentligen hoppas jag ju inte på mens men det Känns som att den kommer som vanligt, tappat hoppet om att bli gravid själva. Men är ju som sagt igång nu och ha goda förhoppningar att lyckas med hjälp! Hoppas ni haft en fin helg!

• Peachpie

Hej igen!

Min man har varit på läkarbesök idag och fått instruktioner om spermaprov och jag har fått svar på mina prover idag. I december ska jag göra äggledarspolning, eller rättare sagt efter nästa mens ska jag göra spolning. Jag har fått en tid i början av december men eftersom min mens är så oregelbunden så kan det bli så att jag måste boka om tiden. Först måste jag smälta mina provresultat och fundera på om det överhuvudtaget är någon idé att fortsätta utredningen.......
    För det verkar som att OM vi ska få göra IVF så är det via en privatklinik......och det bästa vore antagligen äggdonation...i alla fall om man ska bedöma det utefter vad jag googlat.....Mina provsvar var ju inte så roliga direkt....FSH på 12, det ska vara under 10 och AMH på 0,10 och det är väldigt lågt, det tyder på en väldigt dålig äggreserv och det tyder också på att vi skulle få dåligt resultat på IVF.
     I vissa landsting ska FSH vara mindre än 11 för att man ska få göra IVF och har man så lågt AMh som jag har får man inte göra IVF via landstinget. Vissa privata kliniker gör IVF på patienter med mina värden men chanserna till graviditet är väldigt små. Problemet med lågt AMH är att det grundläggs i ens mormors mage.....fatta så märkligt egentligen? Så även om jag/vi hade börjat för 10 år sedan så hade jag haft problemet med lågt AMH, men chanserna hade varit bättre eftersom AMH blir sämre med åren....
    FAN också! Jag är för gammal!

Jag hoppas att du/ni får bättre besked än vi!  

• AnnaMaria83

Hej! Vet inte riktigt vad jag ska säga, förstår att det är tufft för er nu! Man tar bara AMH en gång? Tänkte på att det var väl det värdet som blivit felräknat för så många? Sjukt att detta värde eller ja äggreserve är bestämd så långt tillbaka. Hur ska man kunna veta det.. Undra om man i framtiden kommer att ta dessa prover i yngre ålder bara för att veta, då kanske man omvärderar livet lite och skaffar barn tidigare. För mig/oss var det viktigt att ha universitetsutblidnng klar, vara gifta och jobbat några år innan vi försökte oss på barn, nu i efterhand kan man ångra detta lite, men men. Man vill ju ge ett barn en trygg och bra uppväxt. Förstår att ni behöver smälta resultaten nu framöver, men jag tror och hoppas att det löser sig för er på ett eller annat sätt, finns ju en del alternativ. Svårt att veta hur man själv skulle reagera jag får vänta några veckor till innan av får veta. Tänker på er!

• Peachpie
    AnnaMaria83 skrev 2013-11-14 10:47:36 följande:
    Hej! Vet inte riktigt vad jag ska säga, förstår att det är tufft för er nu! Man tar bara AMH en gång? Tänkte på att det var väl det värdet som blivit felräknat för så många? Sjukt att detta värde eller ja äggreserve är bestämd så långt tillbaka. Hur ska man kunna veta det.. Undra om man i framtiden kommer att ta dessa prover i yngre ålder bara för att veta, då kanske man omvärderar livet lite och skaffar barn tidigare. För mig/oss var det viktigt att ha universitetsutblidnng klar, vara gifta och jobbat några år innan vi försökte oss på barn, nu i efterhand kan man ångra detta lite, men men. Man vill ju ge ett barn en trygg och bra uppväxt. Förstår att ni behöver smälta resultaten nu framöver, men jag tror och hoppas att det löser sig för er på ett eller annat sätt, finns ju en del alternativ. Svårt att veta hur man själv skulle reagera jag får vänta några veckor till innan av får veta. Tänker på er!

Ja det känns jobbigt att få veta att ens chanser är väldigt små.
    Jag och min man träffades när vi var 30 och då ville ingen av oss ha barn, vi hade båda två alltid känt att vi verkligen inte ville ha barn.....och vi pratade om det tidigt i relationen, att vi inte ville ha barn och vi var nöjda och lyckliga med vårt liv. Men efter ett par år ihop ändrade vi oss och efter att vi gift oss började vi försöka och då hade vi en rätt avslappnad inställning till det, typ "händer det så händer det" och då kändes det ändå som att vi skulle lyckas på naturlig väg men att det inte var så bråttom. Nu i efterhand kan jag tänka att vi borde börjat direkt när vi träffades men då visste vi ju inte att jag har dåliga värden och vi ville ju inte så vad skulle vi gjort? Försökt fast vi inte ville? Näe, det är inte rimligt att tänka att man borde ha gått emot sin egen vilja när det gäller en så stor förändring i livet som att få barn....Vad jag läst mig till om AMH så kan det ändras under menscykeln men det är ens sämsta värden som avgör hur äggstockarna funkar....ens äggstockar är bara så bra som ens sämsta värde.....Vi ska i alla fall fortsätta utredningen med spermaprov och äggledarspolning för att få hela bilden klar för oss och sen får vi se vad vi vill göra och vilka behandlingar som vi kan få. Jag/vi har i alla fall börjat tänka lite vad vi kan tänka oss.....

Hoppas att ni får bra besked på era prover!   

• AnnaMaria83

Jag tycker att ni gör rätt i att fullfölja utredningen iaf, så att ni gjort allt. Skönt att ni ha börjat tänka på vilka alternativ ni kan tänka er. Nej klart att ni inte har kunnat börja skaffa barn tidigare då ni kände att ni inte ville ha barn. Ja livet är hårt o ch orättvist. Hoppas oxå att vi får bra resultat, fått spottings nu så väntar mensen morgon så provtagning blir väl på onsdag, då ska FSH och LH tas så får vilse sen.

Svar på tråden Utredning hösten 2013 och över 30?