AnnaMaria83 skrev 2013-10-28 10:59:28 följande:
Hej Har iaf varit på Gynmott nu. Det gick bra men det kändes som att man glömde att fråga om vissa saker. Jag gjorde en konisering av livmodertappen 2001 och han sa att det kan vara ett problem på så sätt att det blivit ärrvävnad så att spermierna har svårt att ta sig in, behöver inte vara så men kan vara en förklaring. Sedan så fick jag se äggstockarna, eller ja iaf den högra och där fanns många folliklar. Inget pärlband men lite i överkant så det verkar som att jag har en släng av lätt PCO om jag förstod honom rätt? Han trodde dock att jag oftast ägglossar just pga relativt regelbunden menscykel samt att jag är smal, hade en blåsa nu med som var större än de andra så han trodde på ägglossning senare i veckan. Hade jag varit överviktig så trodde han inte att jag skulle ägglossa... Han sa även att jag hade små röda prickar på livmodertappen vilket kunde tyda på endometrios.. Jag har dock inte så mkt smärta, oftast bara första mensdagen så hoppas verkligen inte att det är ngt sådant, sedan finns ju det i olika svårighetsgrader oxå. Det känns som att det fanns en hel del att arbeta med, vet inte riktigt vad jag ska känna och tänka nu, dock skönt att ha påbörjat utredning. Återbesök väntar nu den 27/11 då ska maken ta med sig spermaprovet. Jag ska ta prover den 7/11 ska då ta thyroideavärden, progesteron, prolaktin samt anti-TPO för att se om det finns antikroppar gällande sköldkörteln. Jag talade om att senaste värdet TSH för mig låg på 2,6 och har legat på 3,2 samt 3,0 tidigare, detta tyckte han var intressant och att man skulle behandla det, men antar att han väntar tills de nya proverna är tagna innan behandling sätts in. Andra provtagningen skall ju ske mensdagen 1-3 och då ska FSH samt LH tas. Är det dessa prover du ska ta nu på onsdag? Hoppas att du får en tidsperiod onsdag för provtagning :)
Härligt att ni är igång med utredning! Nu kör vi!
Har äntligen fått tid för provtagning nu på onsdag och min man har fått tid för läkarbesök i början av nov. På vår mottagning är det lite omständigt på något sätt, först ska mannen på läkarbesök och sen ska han få tid för spermaprov.... Allt blir så omständigt! På första besöket handlade allt liksom bara om mig och nu ska han på ett besök och sen lämna prover.....De gör väl olika på olika ställen och förutom detta så är de bra på den här mottagningen och trots att det tar tid att få komma dit så är de snabbare än landstinget.....så jag tror ändå att stället vi går till är bättre än landstinget (just i såna här ärenden). Dock verkar det som att OM det blir aktuellt att skicka remiss för IVF så verkar kön för att få ett besök för samtal om IVF inte vara lång, det verkar som att det går rätt snabbt att få en sån tid och det är ju positivt.
På mitt VUL såg läkaren också flera folliklar i rad och han tyckte att jag "per definition" har PCO eftersom min mens är så oregelbunden. På något sätt är det "skönt" att ha fått en förklaring eller i alla fall fått en förklaring på en del av gåtan varför jag inte blivit gravid.....man kan ju få barn "den vanliga sängkammarvägen" om man har PCO men PCO underlättar ju inte direkt chanserna och nu vet vi ju i alla fall lite mer än tidigare.
Låter ju positivt med ÄL senare i veckan

tänk om det skulle ta sig nu! Håller tummarna!
Förresten, har din man fått några särskilda förhållningsregler kring spermaprovet? Typ att han ska ha haft utlösning ett visst antal dagar innan, att han ska ta fram det hemma och sen måste det lämnas in efter senast 1,5 timme efter "framtagningen" ?