• Anonym (Äcklad)

Så sjuukt äckligt!! Pälsängrar...

Har jättemycket pälsängrar hemma som aldrig försvinner. Är så less på att få våra kläder uppätna, för att inte tala om att jag nästan kräks när jag ser pälsängrarna, de är så otroligt äckliga!! Har bl a testat rödceder, men det räcker inte.
    Är det någon som haft detta problem? Tips?

• Svar på tråden Så sjuukt äckligt!! Pälsängrar...
  • Anonym (tips)

Kör torktumlare eller frysa i påsar det som inte tål torktumling. Har hört olika,.3 dar/ 7 dar. Täta plastlådor/ vakuumpåsar på det som är körti torktumlare eller frysen.

• Anonym (Äcklad)
    Anonym (tips) skrev 2013-09-19 22:50:06 följande:
    Kör torktumlare eller frysa i påsar det som inte tål torktumling. Har hört olika,.3 dar/ 7 dar. Täta plastlådor/ vakuumpåsar på det som är körti torktumlare eller frysen.

Ok, tack. Ska testa vakuumpåsar!
  • 123
    Anonym (Äcklad) skrev 2013-09-19 22:45:41 följande:

Tack. Har nog för mycket kläder för att kunna förvara allt hängande, men kanske kan lösa det på något sätt.
    Vet du om de kan flyga, eller hur tar de sig annars så högt upp? (Hyllor högst upp etc)

Ja, det är nackdelen med att hänga kläder, de tar upp mer plats.
    Pälsängrarna flyger inte men deras föräldrar gör. De kryper omkring i springor å skrymslen och gör fan inte annat än att leta bra platser att reproducera sig på, tycks det.
    Kolla här hur de ser ut: http://palsangrar.com/  
  • Anonym (tips)

Kolla köket med. Vi hade under spisen... Och i skafferi.

• Anonym (Äcklad)
    123 skrev 2013-09-19 22:56:02 följande:
    Ja, det är nackdelen med att hänga kläder, de tar upp mer plats.

Pälsängrarna flyger inte men deras föräldrar gör. De kryper omkring i springor å skrymslen och gör fan inte annat än att leta bra platser att reproducera sig på, tycks det.

Kolla här hur de ser ut: palsangrar.com/  

Usch, vidrigt!

Har bokat tvättstugan nu, ska köra så många maskiner jag bara hinner.

Men bara att sitta så här och skriva/läsa om dem får det att klia över hela kroppen...
  • Anonym (ut)
    Anonym (tips) skrev 2013-09-19 23:03:36 följande:
    Fast det är nog fläskängrar.
  • Anonym (Äcklad)
    Anonym (tips) skrev 2013-09-19 23:03:36 följande:

Skafferiet har hittills inte varit något problem.

Spisen var det ett tag sedan jag städade bakom... Får kolla imorgon.
  • Anonym (Äcklad)
    Anonym (:() skrev 2013-09-19 22:21:33 följande:
    Minns också det där med doftolja/lavendelolja.

Tänk att det kunde varit värre, vi har fått hem springmask. DÄR snackar vi kräkvarning :(

Oj, stackars er! Vill inte ens höra mer, men hoppas ni blir av med dem fort!
  • Rådjur

Alltså - kan det hjälpa att tejpa över springorna vid golvlisterna med bred tejp? Min brorsa har gjort detta, och han verkar ej ha problem mera!

Om man stänger in dom på det sättet så kanske dom dör till slut?

Pälsängrar är äckliga - men fläskängrar är ännu äckligare :// Har själv haft dom här och tänkte sprida doftolja och tejpa listerna, men började med att dammsuga jättenoga- och sen dess har jag inte sett dom mer!!! Har alltså ej behövt göra mer, i nuläget.

• Ms H

Även om Anticimex inte kan garantera att alla dör, så är det väl ändå värt att låta dem sanera. Kombinera det med att ni gör ert tvättande/städande, så maximeras nog möjligheterna att bli avdelning krypen.

• Anonym (Anticimex)
    Anonym (ut) skrev 2013-09-19 22:47:18 följande:
    Problemet är att dom inte kan garantera att dom försvinner.

Det är bara städa, städa och städa som gäller. Man blir aldrig av med dom helt.

Vi blev av med våra. Tack och lov! Städade ordentligt och flyttade ut alla möbler en bit från väggen innan Anticimex kom och sprutade. Men det kan säkert ha varit så att de inte lämnade några garantier. Det var nästan 20 år sen, så svårt att minnas exakt.
  • Anonym (ut)
    Ms H skrev 2013-09-20 13:16:46 följande:
    Även om Anticimex inte kan garantera att alla dör, så är det väl ändå värt att låta dem sanera. Kombinera det med att ni gör ert tvättande/städande, så maximeras nog möjligheterna att bli avdelning krypen.
    Nej hade jag fått betala själv så hade jag inte tagit dit anticimex, de är tyvärr ganska oeffektiva mot pälsängrar. De kan bara ta död på krypen som finns i utrymmen man kommer åt, äggen och de larvar som befinner sig inne i väggarna och på såna ställen kommer de inte åt. En storstädning är lika effektivt.
  • Anonym (n)

häng ut alla kläder när det är under 0 grader under vintertid samtidigt som du städar garderoben, då dör allting plus att kläderna blir fräschare när de har luftat.

• sweden italy

En kompis köpte rödceder olja och träbitar, de funkade skitbra för henne, själv provade jag malfällorna som var kanon, beställde från swedish-red.com, enkelt och smiddigt.

Läste att man kan köpa träbitar och spraya oljan på och lägga det runt i lägenheten, bl.a. i garderoben... ingen problem med att vistas i lägenheten under tiden, inte farligt för barn eller husdjur.. EKOLOGISKT också, prova..

• Lagerblad

Prova att lägga ut lite torkade lagerblad här och där. Det var dom där brittiska städtanterna som tipsade om det. Fungerar jättebra för mig!

Svar på tråden Så sjuukt äckligt!! Pälsängrar...