• Solaika

Packa för solsemester med småbarn?

Börjar dra ihop sig för att påbörja packning för Rhodos. Vad får man absolut inte glömma till sonen på 13 månader? Har ni nåt sånt där litet finurligt tips om saker som underlättar men som man inte tänker på?
    Hjälp mig!

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Svar på tråden Packa för solsemester med småbarn?
  • Mellanmjölkens land

Mycket blöjor i handbagaget, tryckförändringar kan ge intressanta effekter på barns magar och sen vet man ju aldrig om det blir förseningar.

Lite favoritleksaker till flygresan (vet inte om det gör nån nytta, vår dotter var en mardröm att flyga med när hon var 13 mån)

Solskyddskläder och helst mer än en uppsättning så att man kan byta

Bärsele om han är van vid sånt. Mycket bekvämare än att trassla med vagn på smala trotoarer med höga kanter. Är även skönt att ha på flygplats etc.

Det finns uppblåsbara sitsar som man sätter på vanliga stolar och som fungerar som barnstol. Vet inte hur bra det funkar eftersom vi inte hade en sån då men det är inte helt vanligt med barnstolar på restauranger.

Squeezies av typen Ella's Kitchen med fruktmos i. Perfekt att ha med på utflykter eller när man ska ner till stranden, för att inte tala om på flyget. Det finns nån variant som är på 90g så att man slipper bråka med säkerhetskontrollen.

Ett par burkar med favoritmaten. Bebismaten vi fick på planet var nått i stil med fruktpuré för 6 månaders, inget som vårt barn blev mätt på... Kan även vara bra att ta med nån extra burk så att det finns mat som han garanterat gillar.

Vattenflaska, antingen nappflaska eller av sportmodell.

• Dixie

Extra kläder i handbagaget till både vuxna och barn! Våra barn har varit vana att dricka tetrapack välling rumstempererad, perfekt att slippa värma på flyg?

• MrsC74

Något gott att äta i handbagaget. Tillräckligt med blöjor och iPad.

I resväskan hade vi lite leksaker. Blöjor och rät mycket klädet.

Har aldrig varit med om att de inte haft barnstol på en resturang utomlands.

• k girl

Mina barn fick segt godis när vi skulle flyga. Ingenting de brukar få i vanliga fall, men det var sysselsättning och det hjälpte till att tryckutjämna då de fick tugga mycket. Russin kanske? Sen vet jag inte om det hjälpte, men våra barn fick lite nezeril innan vi boardade planet.

Mycket väntan blir det... så sysselsättning av alla de slag är bra.  

• Solaika

Blöjor o våtservetter, iPad o nån fruktsqueeze. Vatten kan han dricka med sugrör men ena flaskan får nog ligga i handbagaget då :) Vi reser på morgonen och bara 4 timmar så välling behövs inte. I så fall borde personalen kunna hjälpa med hett och kallt vatten tycker jag. Jag hoppas att han ska sova en del eftersom vi åker så tidigt. Men han är dessvärre ingen som somnar så lätt. Nya platser o upplevelser brukar dock hålla honom på bra humör. Nezeril ska han absolut få. Nå lite godis tar vi nog oxå med. Russin gillar han inte tyvärr.

Har en sack n' seat som jag tänkte ta med ifall barnstol skulle saknas. Tyvärr funkar inte bärsele då det enda han accepterar är babybjörn o den är han för tung för. Bärstol accepterar han men den e för stor att släpa. Så vagn blir det. Inget att välja på.

Solkläder har vi två uppsättningar som ska med. Även burkmat måste vi ha med eftersom han inte kan äta så mycket av vår mat då han har väldigt lite tänder för åldern. Vällingpulver o grötpulver ska med. O så alvedon o sånt.

Gah, det e mycket att tänka på..

• k girl

Det är det.

Jag packade en liten necessär med Alvedon, nässprej, Sempers vätskeersättning, plåster, antibakteriella sårservetter och handsprit att ha i handbagaget.

I vanliga necessären lade jag ner en pincett och nagelsax, salva för röda stjärtar, solskyddsmedel och kortison. Det mesta användes inte, men kändes bra att ha med.   

Svar på tråden Packa för solsemester med småbarn?