• Anonym (tvåspråkigmamma)

Tvåspråkiga barn försenade med talet?

Jag är född och uppvuxen i Sverige men båda mina föräldrar kommer från ett annat land, så jag är tvåspråkig. Jag lärde mig föräldrarnas språk först, och sedan svenska när jag började skolan.

Nu har jag en son som är ca 7 månader. Till en början hade jag tänkt att prata så mycket som möjligt av mitt hemspråk med honom, så att han också blir tvåspråkig. Men efter att ha läst en hel del om att tvåspråkiga barn blir försenade med talet, så vill jag inte det längre. Min man är helsvensk och nu pratar vi bara svenska hemma, även jag med sonen när jag är ensam hemma med honom.

En släkting till mig har valt att prata hemspråket med sitt barn. Så det blir svenska på dagis och sen hemspråket när barnet är hemma. Barnet har blivit kraftigt försenad med språkutvecklingen, och mamman har fått bekräftat av BVC att tvåspråkiga blir försenade med talet. Jag tycker inte det är värt det, jag vill inte att min son ska kunna ett par enstaka ord när han är 2½ år, så vi bestämde att det blir bara svenska nu, och om han är intresserad kan han lära sig mitt hemspråk senare.

Nu till frågan. Hur mycket/ofta kan sonen träffa sin mormor utan att hans språkinlärning störs? Min mamma kan nämligen knappt någon svenska, så hon pratar ju hemspråket med honom. Dessutom pratar hon väldigt mycket, eftersom hon fått för sig att man ska prata mycket med bebisar. Det stämmer säkert att man ska, men eftersom hon inte pratar svenska så känns det som att hon bara pratar sönder honom och förvirrar honom. Hon vill gärna vara barnvakt t ex. Vi har ännu inte haft barnvakt till våran son alls, men sen när vi ska ha det kommer vi att välja någon som pratar svenska med honom.

Jag vill såklart att min son ska få träffa sin mormor, men frågan är hur mycket? En gång i veckan? Ett par gånger i månaden?

• Svar på tråden Tvåspråkiga barn försenade med talet?
  • Mercurialis

Min brorson är trespråkig (engelska, kinesiska och svenska) och han var till och med lite tidigare i talet än mina barn som endast talar svenska. Hans föräldrar har talat sitt respektive modersmål med honom och gör så fortfarande efter sex år.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Mercurialis skrev 2013-09-20 08:13:02 följande:
    Min brorson är trespråkig (engelska, kinesiska och svenska) och han var till och med lite tidigare i talet än mina barn som endast talar svenska. Hans föräldrar har talat sitt respektive modersmål med honom och gör så fortfarande efter sex år.

Men jag har också hört att två-/flerspråkiga barn kan bli försenade med talet. Frågan är bara hur stor den här förseningen är. Är den så stor att denna nackdel inte uppvägs av fördelen att kunna mer än ett språk?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Sina03

Mina tvåspråkiga barn har snarare varit exceptionellt tidiga med talet. (svenska&engelska)

• MaEng

Min dotter är precis fyllda 2 år och hemma pratar vi svenska och turkiska. Hon har alltid varit tidig med talet, pratar nu 5 ords meningar. Har också hört att tvåspråkiga ska bli sena med talet men det har inte varit så för oss. Hon svarar dock för det mesta på svenska men förstår turkiska.

• pubriacones

Dottern är väl snudd på trespråkig och är väldigt tidig i tal. Alltid fått beröm på bvc för hur duktig hon är på att prata :)

Pappa är fransk och pratar bara franska med henne. Jag pratar svenska. Och tillsammans pratar jag o pappan engelska.

Hon svarar mest på svenska men förstår franska utan problem. Hon pratar engelska med hunden, för det har vi alltid gjort ;)

Hon är 4 år.

• hejblåbär

Min son är tvåspråkig. JA han var några månader senare med att börja prata men nu är han 5 år och pratar båda språk flytande. Han pratar sitt förstaspråk lika bra som alla andra barn, och andraspråket är okej men inte perfekt. Det är jättesvårt att hålla på sitt hemspråk men det är sååå värt det. Det är den bästa presenten man kan ge sitt barn. Barn blir mer intelligenta som tvåspråkiga, och har även lättare att lära sig ytterligare språk. De FÅ månader som det handlar om när barnet är litet spelar liksom ingen roll sen, de hinner ikapp sina kompisar innan det räknas! Dessutom beror språkutveckling på så många andra saker ändå. Min son pratar sitt förstaspråk bättre än vissa barn som har det som enda språk, bara för att barn utvecklas olika.  

• Tuvstarr

Hej. Vad tråkigt det är att ni har tagit det här beslutet. Min son är tvåspråkig. 20 månader, det är sant att han inte pratar än MEN han förstår allt han ska på BÅDA språken! Kan peka ut kroppsdelar, följa uppmaningar på båda språken. Jag tror att han samlar på sig ett större ordförråd innan han börjar prata på riktigt. Jag tror att du gör fel i att sluta prata ditt hemspråk med barnet. Det är språket som gör oss delaktiga i olika kulturer. Nu vet jag inte om ditt hemspråk är norska eller engelska. Då spelar det ingen roll, men om det är ett annorlunda språk som exempelvis ungerska så är det gåva att få med sig det. Om inte ditt barn lär sig språket så kommer han att förlora den delen av sitt arv. Blodsmässigt kommer han såklart att vara halv"folket" men om du vill att han ska känna sig som en ungrare, arab, kines etc så är språket jätteviktigt! Du får såklart göra som du vill. Men var medveten om ditt val! Älskar du ditt hemland? Vill du att han ska göra det? Eller vill du att han ska känna sig mer svensk och känna sig som en turist i ert hemland? Det är frågor som du måste ta ställning till. Att han börjar tala senare, men med ett stort ordförråd spelar väl inte så stor roll i slutändan. Det är du som formar den människa han kommer att bli. Hur viktigt är din kultur för dig?

• soda

Vi pratar två språk med våran son, och hittills har jag absolut inte märktas att han är senare än andra barn, han är iofs bara 1.5 än. Men vad jag har förstått det som så är det där med att tvåspråkighet skulle ställa till det för barn bara är en myt, det handlar mer om hur barnet är om den blir sen eller inte i talet.

• Anonym (Anders)

Min erfarenhet är att man direkt ska börja tala båda språken samtidigt. Jag har själv en kompis med en utländsk mamma. Hon började tala det främmande språket direkt från första början med sin son. Tack vare att hon började så tidigt så talar nu hennes son två språk helt flytande. Det är aldrig fel att kunna flera språk och man ska inte lyssna på en massa trams som du TS verkar har gjort. 

Svar på tråden Tvåspråkiga barn försenade med talet?